Bouw van Smit Nederland in Zuid-Afrika

Die ZMR regelaars die ik aanhaalde hoef je niet te programmeren Regelen goed in het laagtoerige gebied. Bij de amperages die de aandrijflijnen in Smit Nederland trekken heb je geen koeling nodig. In mijn Smit Finland loopt op 12 Volt per motor ongeveer 1,5 A. Omgerekend 18 Watt. Geschat toerental 2.500/min. Heb er wel erg in dat je met een brushless 750 KV motor veel meer toeren maakt en het ampèrage als een raket oploopt. Vandaar mijn advies om met brushless aandrijving op 6 of 7,2 Volt te gaanvaren. Zelf zou ik dan voor 2 x 6 Volt loodaccu's gaan. Je hebt sowieso ongeveer 5 kg ballast nodig en dan combineer je het nuttige met het aangename. Voordeel van twee accu's is dat je kunt schuiven met het gewicht. Op 6 Volt loopt er bij 18 Watt 3 Ampère stroom. Trek je het gas verder open dan willen die brushless motoren wel en loopt het amperage snel op. Waarschijnlijk is het dan wijs om i.p.v. 20 A. exemplaren van 40 A. te nemen en afzekerenmet 30A. Helaas gaat dat bij een brushless motor alleen tussen accu en ESC. Gr. Klaas.
 
Ik heb inmiddels twee 30A ESC besteld.
Waarom kan er geen zekering tussen de ESC en de motor, is dat vanwege het feit dat dit met pulsen gaat (als ik het ergens gelezen en goed begrepen heb?)
 
  • Like
Reactions: k-k
Heb je borstel (2 draden) of borstelloze (3 draden) motoren Bert? Bij 2 draden kun je gerust de zekering tussen ESC en motor zetten. In wezen onderbreek je dan de stroomkring. De borstelloze motor werkt met een ander principe, zo ongeveer als een draaistroommotor. Onderbreek je daarbij één van de draden, dan is de boel uit evenwicht. De motor stopt wel, maar gaat raar doen op de 2 van de 3 fasen die nog wel door de windingen in de motor lopen. Misschien gebruik ik niet de professionele termen, maar dit is wat ik ervan begrijp. Gr. Klaas.
 
Ik heb de borstelloze motoren besteld die ik al eerder aangegeven heb. Drie draden dus.
Zekering dan voor de ESC.
Beetje rustig doen met gas geven lijkt me verstandig dan.
 
  • Like
Reactions: k-k
Eerste proefvaart altijd met een touw aan de kant vast doen. (en een handjevol zekeringen in je zak)
Rustig optoeren, eventueel met een amperemeter tussen regelaar en accu zodat je weet welke stromen er lopen.
En uiteindelijk (nog steeds met een touw aan de wal vast) optoeren tot vol gas. Dan krijg je de maximale belasting.
Klapt er dan een 10A zekering er uit, stop je er een 15A in.
Klapt die er ook uit: 20A...
 
De proefvaart zal tegen die tijd in het zwembad gaan plaatsvinden, want open water is er nauwelijks in buurt van waar wij wonen in ZA.
Dus gaat het fout, dan kan je er altijd makkelijk bijkomen :)
 
Ik heb inmiddels e.e.a. ontvangen vanuit China en heb op de foto hieronder de boel uitgelegd zoals ik het tzt wil aansluiten.
Vraag aan de kenners: moet er nog meer aan componenten bij (licht laat ik even voor wat het is)?
Wat is de beste manier om dit op een accu aan te sluiten vwb stekkers. Op accu's zitten van die kleine lipjes waar je schuif stekkertjes op moet zetten. Mijn ervaring met dit soort stekkertjes is niet best als je die er regelmatig op/af moet halen (om bijv de accu op te laden), maar je kunt die lipjes niet vervangen voor iets beters.
Wat is de handigste manier om iets te maken waarbij je de accu's (er komen 2 stuks 6V accu's in die ik parallel verbind) makkelijk kunt opladen van buitenaf?
Ik zit te denken aan een schakelaar tussen de accu's en de ESC's en voor die schakelaar een verbinding maken naar een insteekplug voor een oplader.
Graag hoor ik mogelijkheden hoe het opladen het makkelijkst te doen zonder dat ik de boot iedere keer half uit elkaar moet halen (lees: binnendek eraf halen)

DSC02783_small.jpg
 
Bert, Welk type accu's ga je gebruiken? Naar mijn idee zijn gesloten 12 Volt 7 Amp accu's het meest geschikt. Als je er twee neemt heb je gelijk de nodige 4,5 à 5 kg ballast. Mis nog een aan/uit schakelaar. Die heb ik gemaakt van een 3,5 mm jack female waarin ik een 3,5 mm messing stift steek. Die stift zit onder aan de bedieningszuil van de ankerwinch. Onder het voorpiekluik met een ouderwetse female luidsprekerplug de laadaansluiting gemaakt. Laden doe ik met een kleine acculader voor motorfietsen. Die slaat automatisch af. Zo hoeft om te varen en te laden de opbouw er niet af. Heeft ook een nadeel. Vandaag lekker gevaren in Maasdam. Toen ik het inwendige even liet zien stond er een halve liter water in. Dus goed dat de boot open ging. Dacht dat het van vandaag was, maar thuis zag ik dat er corrosie was en heeft het water er langer in gestaan. Accu's er uit, uitgedroogd en op het balkon in het zonnetje gezet. Waarschijnlijk toch lekkage langs de kluisgaten. Gelukkig is er nog wat kit, dus als alles droog nog maar eens in dok. Verder was het varen wel een succes. Een stuk of zeven schepen op het water. Gr. Klaas.
 
Dat is niet fijn water in je boot, hopelijk geen blijvende schade. Is er nog een fotootje van de 7 schepen bij elkaar?
Voor wat betreft de accu's: je hebt een keer uitgerekend voor me (18 mei) dat een 750 KV motor bij 6V meer als voldoende zou zijn. Ik heb dus twee 750 KV motoren aanschaft met twee 30A ESC.
Dus vandaar die keuze voor 6V. Het kan altijd nog anders, want de accu's koop ik in Zuid-Afrika om gezeur bij het terug vliegen met twee accu's in de koffer te voorkomen.
gr.
Bert
 
Da's inderdaad waar Bert! Dan wordt het 6 Volt en dan maar eens kijken wat past. Misschien kun je een paar achter elkaar tussen de motoren zetten of leggen. Met een cardanas tussen motor en schroefas kun je qua breedte wel een beetje smokkelen. Bij mij staan om die reden de motoren ook een beetje naar buiten. Heb zef geen foto's genomen en de anderen even gevraagd. Succes verder met de bouw. Gr. Klaas.

 
Laatst bewerkt:
Ik heb uit 0,5 mm dik hout de naam letters en SMIT logo van de boot laten laseren. Dit is heel aardig gelukt, alleen de naam Rotterdam moeten we nog een keer doen, want dat is onbruikbaar klein geworden.
Omdat je op foto's kunt zien dat de letters op de boot gelast zijn, leek het me wel een aardig idee om dit ook zo te doen, maar dan van hout.
Het ziet er op de tafel heel aardig uit, uitdaging is om het recht en goed op de boot te plakken tzt. Ik heb er daarom maar heel veel laten maken, dan kan je er nog eens een verknoeien.


DSC02825_small.jpg DSC02824_small.jpg DSC02823_small.jpg DSC02822_small.jpg DSC02821_small.jpg
 
Goed dat je het zegt, want ik was er simpel gezegd vanuit gegaan dat het symmetrisch was.
Gaat me dus niet gebeuren nu ik dit weet tegen de tijd dat het op de schoorstenen moet.
Bedankt!
Gr.
Bert
 
Back
Top