Bert, verouderingen ('Weathering' noemen de plastic modelbouwers dat) kun je het best met de hand aanbrengen. Niet met de airbrush, niet met een mooie gladde kwast, maar met een ouwe, bijna versleten kwast of een stukje spons van mijn part. Ik bouw af en toe ook plastic pantservoertuigen (in 1:35).
Egaal verf-oppervlak? Nergens te vinden.
Slijtsporen? Na één oefening al meer dan genoeg. Opstapjes , handgrepen, delen van wapens...
Ik heb één van modellen ooit eerst gespoten met flat aluminium en daarna in de parketlak gezet. Vervolgens netjes legergroen gespoten.
Daarna bij alle plekjes die we als opstap of handgreep gebruikten het legergroen met thinner héél voorzichtig wat weggehaald. Hier wat meer, daar wat minder...
En subtiel wat 'roest' aangebracht: ouwe bruine acrylverf met klontjes er in, een beetje rood en oranje er doorheen en aangevuld met heel fijn ijzervijlsel.
Een paar plekjes 'roest' aangebracht, daarna iets meer rood of iets meer oranje, in ieder geval een nét wat andere tint. En weer een paar plekjes...
Het belangrijkste hierbij is: "Less is more".
Lees dit eens:
IPMS Nederland - 6.4 Verwering
Tips van de mannen van de IPMS (Ik Plak Modellen Samen) over verwering.
Gaat grotendeels over (brrr) vliegdingen en (pantser-)voertuigen, maar sommige van dit tips kun je ook prima op schepen gebruiken.
Bekijk als voorbeerld eens de Smit Hunter van een vriend van me: na een aantal jaren in de vaart geweest te zijn vertoont het model wat gebruiks-sporen. Sommige bewust aangebracht, anderen in de loop der jaren ontstaan in de ruwe wereld van de 'schaal-offshore':
Een ander voorbeeld, een 1:35 militair modelletje van mij: de M50 Ontos. Een antitankvoertuig van de U.S. Marines, gebruikt in Vietnam. Bovenzijde is nog redelijk 'legergroen', maar aan de onderzijde is de verf aangetast door de beruchte rode Vietnamese modder. De uitlaat? Nogal roestig, ja. Heeft me drie dagen schilderen gekost om 'm zó te krijgen. Links en rechts wat vlekken op de schietbuizen; die dingen waren (in het echt) héél dun met legergroen gespoten; als je er met je handen op kwam zag je dat na een dag meteen.
Dit als referentie...