Bouw van Smit Nederland in Zuid-Afrika

Die ZMR regelaars die ik aanhaalde hoef je niet te programmeren Regelen goed in het laagtoerige gebied. Bij de amperages die de aandrijflijnen in Smit Nederland trekken heb je geen koeling nodig. In mijn Smit Finland loopt op 12 Volt per motor ongeveer 1,5 A. Omgerekend 18 Watt. Geschat toerental 2.500/min. Heb er wel erg in dat je met een brushless 750 KV motor veel meer toeren maakt en het ampèrage als een raket oploopt. Vandaar mijn advies om met brushless aandrijving op 6 of 7,2 Volt te gaanvaren. Zelf zou ik dan voor 2 x 6 Volt loodaccu's gaan. Je hebt sowieso ongeveer 5 kg ballast nodig en dan combineer je het nuttige met het aangename. Voordeel van twee accu's is dat je kunt schuiven met het gewicht. Op 6 Volt loopt er bij 18 Watt 3 Ampère stroom. Trek je het gas verder open dan willen die brushless motoren wel en loopt het amperage snel op. Waarschijnlijk is het dan wijs om i.p.v. 20 A. exemplaren van 40 A. te nemen en afzekerenmet 30A. Helaas gaat dat bij een brushless motor alleen tussen accu en ESC. Gr. Klaas.

Ik heb inmiddels twee 30A ESC besteld.
Waarom kan er geen zekering tussen de ESC en de motor, is dat vanwege het feit dat dit met pulsen gaat (als ik het ergens gelezen en goed begrepen heb?)

• Like
Reactions: k-k
Heb je borstel (2 draden) of borstelloze (3 draden) motoren Bert? Bij 2 draden kun je gerust de zekering tussen ESC en motor zetten. In wezen onderbreek je dan de stroomkring. De borstelloze motor werkt met een ander principe, zo ongeveer als een draaistroommotor. Onderbreek je daarbij één van de draden, dan is de boel uit evenwicht. De motor stopt wel, maar gaat raar doen op de 2 van de 3 fasen die nog wel door de windingen in de motor lopen. Misschien gebruik ik niet de professionele termen, maar dit is wat ik ervan begrijp. Gr. Klaas.

Ik heb de borstelloze motoren besteld die ik al eerder aangegeven heb. Drie draden dus.
Zekering dan voor de ESC.
Beetje rustig doen met gas geven lijkt me verstandig dan.

• Like
Eerste proefvaart altijd met een touw aan de kant vast doen. (en een handjevol zekeringen in je zak)
Rustig optoeren, eventueel met een amperemeter tussen regelaar en accu zodat je weet welke stromen er lopen.
En uiteindelijk (nog steeds met een touw aan de wal vast) optoeren tot vol gas. Dan krijg je de maximale belasting.
Klapt er dan een 10A zekering er uit, stop je er een 15A in.
Klapt die er ook uit: 20A...

• Like
De proefvaart zal tegen die tijd in het zwembad gaan plaatsvinden, want open water is er nauwelijks in buurt van waar wij wonen in ZA.
Dus gaat het fout, dan kan je er altijd makkelijk bijkomen :)

• Like
Back