Bouw van Elbe naar jacht 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Tazz 19, 20 aug 2015.

1. Thijs Slotman

Thijs Slotman

Lid geworden:
    22 okt 2013
    dat is wel handig ja. ik werk ook elke zaterdag, helpt ook wel aangezien modelbouw nog wel wat kost

2. Tazz 19

Tazz 19

Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Dankje!

Ik vindt persoonlijk schepen met dit soort lijnen het mooist. De wat nieuwere slepers zijn in mijn optiek iets te hoekig en doen niet veel meer voor dan gewoon werkschepen. Maar zijn op een of andere manier toch ook wel mooi. Ach, ieder z'n ding zullen we maar zeggen:)

3. Bootje1234

Bootje1234

Lid geworden:
    22 apr 2015
    Wordt een erg mooi scheepje zo!!!

4. Tazz 19

Tazz 19

Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Dankje Bootje1234:)

5. Tazz 19

Tazz 19

Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Gisteravond nog eventjes iets kunnen doen. Ben weer verder gegaan met het hekwerkje waar de roeren aan moeten komen. Op pagina 1 kun je zien hoe het uiteindelijk moet gaan worden.
    098.jpg

De roerkoning gelijk vastgezet aan de gestroomlijnde pijp. Helemaal precies zoals het origineel zal het wel niet worden, maar probeer mijn best te doen. Het is tenslotte mijn eerste echte bouw, en werken met messing is wel een struikelpuntje voor mij. Maar goed,
    Even naar het uiteindelijke resultaat van gisteravond:
    099.jpg
    100.jpg
    Hier dan met de ''schoentjes'' erop die de roeren gaan dragen en tevens voor het scharnieren zorgen.

De onderkant moeten nog twee pijpjes tussen, en dan nog richting de kiel twee pijpjes. Dan is dat deel afgerond en kan ik het definitief vast gaan zetten en primeren.

En nog even een plaatje van de baseplate voor de motorsteun. Motor lijkt scheef te staan, maar in werkelijkheid staat deze wel recht.
    101.jpg
    102.jpg

tot zover maar weer even

Laatst bewerkt: 8 jun 2020
    Thijs Slotman vindt dit leuk.
  6. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Is de romp van binnen nog kaal Jeremy? Ziet er zo maagdelijk uit. Zou de binnenkant een goede behandeling geven om haar waterbestendig te maken. Of ga je dat doen als alle houtwerk er in zit gelijmd? Ziet er allemaal strak uit. Gr. Klaas.

7. Tazz 19

Tazz 19

Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Klopt Klaas,
    Momenteel is ie van binnen nog onbehandeld. Dit mede door constructies die nog aangebracht gaan worden. Dan hect de lijm beter. Pas wanneer alle constructies erin zitten strip ik em helemaal van alle electronica en gaat er een harslaagje of impregneermiddel in. Daarna een witte finnish eroverheen.

8. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Kijk maar uit met je witte "machinekamer". Je ziet alles op die witte verf! Maar gekheid hoor. Zorg voor een mooi glad oppervlak. Als je dan eens een ongelukje hebt trekt het nergens in en is het ook zo weer schoon. En vergeet de onderkant van je dekken niet. Een hele fabriek, daar achter bij schroef en roeren. Maar ja, er moet toch een beetje verband in zitten. Gr. Klaas.

9. Tazz 19

Tazz 19

Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Dan is het wellicht het beste als ik het dan ga impregneren. Dan blijft het mooi vlak namelijk.
    En tsja wit, vindt het zelf het mooist uiteraard. En een beetje viezigheid hoort ook wel een beetje thuis in het ruim.

Mbt het dek, op voorhand maar behandelen voordat ie gelijmd word denk ik.

10. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Jeremy, Het is belangrijk dat het dek in model blijft en niet gaat vervorme door opgenomen vocht. Vergeet niet om de dekronding er in aan te brengen. Is in pricipe 1/50 van de breedte. Dus als je schip 20 cm breed is, dan is het dek midscheeps 4 mm hoger. Bij de gangboorden naast de opbouw valt dat niet zo op, maar bij voor en achterdek wel.
    Gr. Klaas.

MikeMohawk vindt dit leuk.
  11. Tazz 19

Tazz 19

Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Goed dat je het zegt, daar had ik nog niet bij stil gestaan. Maar wat ik mij dan afvraag; hoe krijg ik zowel een soort boog in het dek, alsook in een curve omhoog naar de kont van het schip? Hout is namelijk niet zo elastisch:p

12. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Dat gaat denk ik wel lukken hoor! Je hebt sowieso al twee gedeelten. Het hogere voorschip en het lagere achtergedeelte. Je moet natuurlijk wel wat spanten die in model zijn gezet eronder of in de romp lijmen. Op de plekken waar er openingen in het dek komen zaag je die later, als het model er in zit weg. De ronding lijkt meer dan het is. Gr. Klaas.

13. Tazz 19

Tazz 19

Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Daar heb je ook wel gelijk in idd. Dat zal vast wel gaan lukken. Misschien ben ik wel een beetje te perfectionistisch ofzo haha:p

14. Tazz 19

Tazz 19

Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Na een heerlijke dag vrij heb ik weer eventjes een stukje kunnen doen aan mn scheepje. Ik ben verder gegaan met waar ik mee bezig was. Namelijk het fabriekje zoals Klaas dat noemde. De laatste twee tussenstukjes geplaatst en ben ik begonnen met de roertjes. Het zou in eerste instantie gaan scharnieren op lagers, maar aangezien de stalen staaf die ik mee had dus geen 3mm betrof maar een tik groter, besloten het iets anders te doen. Dus gewoon een messing as, met daarop de roeren, en doorvoeren door de roerkoning zonder lagers. Ach, volgende keer beter zullen we maar zeggen.

Maar goed, bij mijn vorig scheepje had ik de roeren gemaakt van hout, berkenhout met vierkante tussenstukjes en dat in profiel geschuurd/geslepen. Maar omdat er dan lucht in de roeren zit moet je het goed behandelen of plamuren, en daar had ik dit keer vrij weinig zin in.
    Mijn voorraad plexiglas bekeken en daar lag nog een stukje geschikte dikte in voor de roertjes. Goed, zo zijn we dus begonnen..
    103.jpg

Vanuit de tekening een template gemaakt op papier om de juiste grootte van het roer te krijgen. Dit overgezet op het plexiglas en in de figuurzaagbank uitgezaagd. De vorm is er.
    105.jpg

Na een beetje denken, kijken, schuren en vijlen en checken is er dan een eerste roer. Op naar de tweede,
    106.jpg
    Gaatjes maken voor de asjes die er worden ingestoken naderhand. Helemaal doorboren is geen optie en de kans dat het gaat splijten is aanwezig.

107.jpg
    En hier dan met asjes, en beide roertjes klaar.

108.jpg
    Even proefpassen.

109.jpg

En hier dan alles klaar voor montage. Het geheel is al vastgelijmd, en dient uiteraard nog afgewerkt te worden. De schoentjes onderaan moeten nog wat vulmiddel hebben, roertjes primeren en roerassen inkorten zodat de hevels er op kunnen.
    110.jpg
    Daarna nog eventjes wat knoeien met plamuur. Het ziet er hier echt niet uit, maar goed. Dat komt na het schuren wel weer in orde. Tevens de rest van het schip bekeken op gaatjes, die opgevuld. morgen of overmorgen maar lekker gaan schuren.
    111.jpg

Tot zover maar weer.

MikeMohawk vindt dit leuk.
  15. anker

anker

Lid geworden:
    15 apr 2008
    mooi model, en een goed bouwverslag.

16. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    prachtig, maar ben je niet bang dat het roerblad straks om zijn as heen draait.
    persoonlijk zou ik nog een borgingpen voorzien dwars door het roerblad en as heen.
    vgr Marc

17. Tazz 19

Tazz 19

Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Nee, ik ga ze nog opruwen voor de erin gaan, en dan met twee componenten hars vastzetten. Althans, dat is de bedoeling.

18. Tazz 19

Tazz 19

Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Na een tijdje toch weer een update. Ik ben wederom afgestapt van mijn boegschroef plannen m.b.t. de waterpomp systeem. Dit kreeg ik niet goed en na een mislukte poging hadden we gaten in de romp. Dus dan maar op zoek naar een alternatief. Namelijk de kleinste serie die raboesch levert. Maar die hebben net wat te weinig vermogen voor mijn scheepje, dus had ik er twee nodig.
    Tevens de boot weer helemaal geschuurd en klaar voor de laatste primer. Na het schuren gaf het mij de gelegenheid de boegschroeven te installeren.
    112.JPG

Eerst maar even wat gesloopt. Het kon niet anders want er moest enige ruimte gecreƫerd worden om het passend te maken. Doordat ik epoxy met glasvezel heb gebruikt is het geheel zo sterk dat het gewoon in verband blijft staan en niet in elkaar zakt. Dusss dat kwam goed uit.

Dan is het tijd voor passen, kliederen en laten drogen. Uiteraard heb ik hiervoor even goed moeten meten, meten, oh en meten. Nu zit het geheel mooi recht. Enig foutje was dat de gaten iets te dicht bij elkaar zaten, dus de huisjes moeten iets scheef staan binnen in de boot. Maar ach, dat zien we later niet weer. Volgende keer maar nog meer meten.
    113.JPG
    114.JPG

En dan ziet het er zo uit.
    115.JPG

116.JPG

Verder geen fatsoenlijke foto's kunnen maken vanwege de afmetingen. Een dezer dagen komen er nog wel een paar bij.

Tot zo ver.

MikeMohawk en Marc w vinden dit leuk.
  19. Dennist

Dennist verslagschrijvers

Lid geworden:
    24 sep 2012
    Ziet er weer strak uit. Dat gaat echt een mooi schip worden.

20. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Jeremy, Zag recentelijk een filmpje op YouTube van een dokbeurt met de Elbe. Misschien al gezien? Zitten ze ook te prutsen met een boegschroef. Gr. Klaas.

Deel Deze Pagina