Bouw van Elbe naar jacht 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Tazz 19, 20 aug 2015.

1. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Hallo Jeremy, De bedoeling van de plug met tape is om er zo glad mogelijk een epoxy laag op te zetten en dan de plug eruit te halen. Dan blijft er een epoxy romp over. Een en ander is het gevolg van het mislukken om de spanten te bekleden met stroken plaatmateriaal. Toen verder gegaan met strookjes balsa etc. Kijk maar in mijn bouwverslag van Knikspant coastertje. Als het weer morgen een beetje meewerkt kan ik in de garage (van mijn zoon) aan de slag. Gr. Klaas.

2. Tazz 19

Tazz 19

Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Oh vandaar. Dat maakt een hoop duidelijk. Volgens mij heb ik jouw bouwverslag al eens doorgepluisd:D
    Overigens weet ik niet zo veel van het maken van een mal. Wellicht weten de andere mensen meer over het maken van een plug. Misschien zou je losfilm kunnen gebruiken en dan gaan epoxyen. Dan kun je erna de romp er af trekken. Maar dat is ook alleen maar een bedenkseltje.

3. JaFa

JaFa

Lid geworden:
    20 jun 2010
    Bedankt voor het uitschrijven van de epoxy behandeling, het geheel ziet er eigenlijk heel mooi uit! Ik zie dat je door de 1ste laag de vezel van het keperdoek nog wat ziet (de vierkante textuur). Ik veronderstel dat met een 2de laag epoxy die gewoon verdwijnt en alles mooi plat word? Of is het echt de bedoeling om alles helemaal zelf vlak te schuren?

De plug methode deze met de tape lijkt me ook nog wel wat! Ik ga alles nog eens een paar keer doornemen vooraleer ik zelf hieraan begin...

Alleszins blijf ik dit op de voet volgen knap werk!!!

4. Tazz 19

Tazz 19

Lid geworden:
    16 mrt 2009
    @JaFa,
    Het klopt dat je het keperdoek kan zien, dit komt door de zuiging van het hout. Ik heb er nog geen tweede laag overheen, maar besloten een primerlaag aan te brengen zodat ik kan zien waar ik moet gaan vullen. Verder is het schip strak zat en vindt ik geen tweede laag nodig. Het geheel is namelijk zo hard, dat er doorgeen schuren nauwelijks kan gebeuren.
    Straks ff foto's van de eerste primer.

5. Dennist

Dennist verslagschrijvers

Lid geworden:
    24 sep 2012
    Als je door de epoxy heen schuurt is het niet meer waterdicht volgens mij. Ik zou er nog een laag epoxy opdoen om het glas weefsel helemaal te verdrinken. En daarna pas primer. Ik weet namelijk niet of epoxy nog houdt op een laag primer.

6. Konajra

Konajra

Lid geworden:
    6 jul 2012
    Mooie romp, hoor. Je boegschroef is ook een knap kunst stukje. Ik vraag me alleen af of je nog de aandrijfriem kunt vervangen mocht die ooit breken.

7. Tazz 19

Tazz 19

Lid geworden:
    16 mrt 2009
    @Dennis,

Klopt, ik ga bij nader inzien toch een extra laag toevoegen. Primer helemaal wegschuren en nieuw doekje er overheen. Ben nog niet helemaal tevreden.

@Konajra

Het geheel blijft demontabel. Zo kan ik de schroef er volledig uithalen en is vanaf binnen een nieuwe snaar aan te brengen. Daar heb ik rekening mee gehouden.

bram1324 vindt dit leuk.
  8. Klamath

Klamath

Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Erg mooi project. ga ik volgen. :)

9. Tazz 19

Tazz 19

Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Morgen en overmorgen weer veel tijd om te hobbyen, dus toch maar de tweede laag epoxy aanbrengen ter stevigheid, misschien word daarmee ook de ribbelige zijkanten iets minder en scheelt me dat straks weer enorm veel plamuren. Maar goed, ook dat werk moet gedaan worden :)

Voor nu ben ik zover dat met de primer laag goed te zien is wat er nog aan mankeert voordat ik verder kan.
    Eventjes wat plaatjes:
    077.jpg
    078.JPG
    079.JPG

Zoals te zien zijn er heel veel ''strepen'' zichtbaar. Deze wil ik graag netjes afwerken. misschien dat er na het tweede laagje epoxy al minder zichtbaar is. Daarna hopen dat we met plamuur de laatste strepen weg te werken zijn en een strakke romp te krijgen. Ik ben toch wel een beetje kritisch naar mezelf toe..

080.jpg
    082.jpg

Tot zover eerst, morgen maar een nieuw laagje erop kliederen na het schuren.

Laatst bewerkt: 8 jun 2020
    Dennist vindt dit leuk.
  10. Tazz 19

Tazz 19

Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Toch maar een pijnlijk besluit genomen om de boegschroef zoals die nu is niet te gaan gebruiken. Ik kom niet verder met een fatsoenlijke manier om hem verder praktisch af te bouwen. Dan toch maar een alternatief zoeken. Het enige waar ik mee zit is dat de boeg onderin vlakbij de kiel heel erg smal is en ik geen iedee heb waar ik een boegschroef kan kopen met een breedte van 2cm. Ik heb al naar die van raboesch gekeken, maar daar worden we ook niet heel veel wijzer van.
    Wederom de vraag of iemand hier iets weet waar ik zoiets kan krijgen? Diameter buis zal 2 tot 2,2cm moeten zijn.

11. AHoogendijk

AHoogendijk PH-SAM

Lid geworden:
    24 mei 2012
    Het enige wat ik zo kan bedenken is om een snaarwiel om de schroef heen te maken, met een afstandhouder.

Zorg dat je dit niet door het rooster zie. Kan je de schroefas aan twee kanten afsteunen, en dan de snaar naar boven in een waterdichte ruimte

Maar ik ben geen botenman, geen idee of dat werken gaat.

Groeten,
    Arie

Laatst bewerkt: 24 okt 2015
  12. horsepower

horsepower

Lid geworden:
    29 mei 2008
  13. Tazz 19

Tazz 19

Lid geworden:
    16 mrt 2009
    @AHoogendijk,
    Dit is idd al een beetje het princiepe wat ik nu heb gebruikt. Alleen zoals iemand al aangaf gaat het onderhoud erg lastig en gezien de ruimte voorin is dat toch erg lastig allemaal. Misschien voor een ander project. Het gaat iig niet de prullebak in.

@horsepower,
    Heb het idd al eens gezien! Dit lijkt me een heel goede oplossing. Moet alleen nog even een manier verzinnen om links en rechts te kunnen sturen aangezien ik maar 1 boegschroef gebruik.
    Ik zal me er eens in gaan verdiepen

14. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Jeremy, Als ik het goed heb dan zijn er ruitensproeierpompjes met uitgangen voor voorruit en achterruit. Dacht dat door ze om de polen of naar de ene of naar de andere kant spuiten. Ergens heb ok nog zo'n ding en zal eens kijken hoe dat werkt. Voor zover ik weet zit er op mijn Skoda ook maar een pompje, die voor en achter bedient. Gr. Klaas.

15. Tazz 19

Tazz 19

Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Ah, das weleen goeie. Heb inmiddels al wel een pomp, dus maareven kijken hoe dat gaat. Nu nog even een driewegklep of tweewegklep zien te fabrieken.

Tom Berk vindt dit leuk.
  16. Tazz 19

Tazz 19

Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Inmiddels is de eerste watertest een feit en kom ik tot de conclusie dat met accu, motor en regelaar inhoud de schroef nog niet eens voor de helft het water bereikt. Kortom, nog zat over voor de opbouw en overige apperatuur. Helaas niet filmpje, want alleen wil dat niet zo goed. Wellicht later. Nu door naar het schuren van de epoxylaag en dan plamuren. Hopelijk is daarna de romp zo goed als gereed en kan ik electronica gaan inbouwen.

17. Tazz 19

Tazz 19

Lid geworden:
    16 mrt 2009
    We zijn weer even een stukje verder en er is best wel weer veel gedaan op de werf.
    Allereerst de romp weer kaal gemaakt, zoals te zien was op de foto's toch veel lelijke lijnen zichtbaar en na wikken en wegen toch de volgende laag epoxy met doek aangebracht.
    ook besloten om het dek erop te zetten, en daarna gaten maken waar de opbouw moet komen. Hier uiteindelijk maar weer van af gezien omdat de elektronica ook ingebouwd moet worden en zodoende alle ruimte benut kan gaan worden.

Maar goed, eerst even de romp. Zoals die was, is het geen gezicht dus ben ik wezen shoppen bij de modelbouwzaak om epoxyplamuur te halen. Wat een ranzig goedje zeg, maar toch wonderbaarlijk hoe makkelijk het zich laat schuren. Dusss, na de tweede laag epoxy met doek dan maar aan de slag met de plamuur. Hier even wat plaatjes van de romp;

Het resultaat na de tweede laag epoxy:
    083.jpg

Na een tijdje gladschuren is het dan tijd voor de epoxy plamuur. lekker insmeren en laten drogen:
    088.JPG

En dan is het weer terug bij af en tijd voor het schuren schuren en nog eens schuren. Tot dan uiteindelijk een gladde romp tevoorschijn komt:

089.jpg
    090.jpg

Even stofvrij maken en dan kan dan de eerste laag spuitplamuur aangebracht worden.
    091.jpg
    092.JPG
    093.JPG

Ik ben blij dat ik toch heb doorgezet om de tweede laag epoxy aan te brengen om vervolgens te gaan plamuren. Moet toch zeggen dat me het aardig is gelukt de romp glad te krijgen.

Dan is het tijd om eens te gaan focussen op iets anders, namelijk de motor plaatsen en een begin maken van het raamwerk voor de roeren.
    Voor de motor heb ik gekozen een kleine fundatie te maken met daarop een bodemplaat waarop de motorsteun komt te staan. Daar later nog een paar foto's van.

Door naar het raamwerk van de roeren. Het betreft een schip met twee roeren dus moet er even goed gemeten en gedaan worden. Allereerst een begin maken met het middelste gedeelde. een staander achter de schroef. Deze sluit aan op de hak.

Omdat het originele schip gebruik heeft gemaakt van gestroomlijnde pijp, heb ik bij de modelbouwzaak gezocht naar hetzelfde. En met succes. qua diameters kom ik precies goed uit en heb ik een begin gemaakt:
    094.jpg

tevens de gaten gemaakt voor de twee andere staanders. Hieraan worden de roeren gemonteerd.
    095.jpg

Begint al ergens op te lijken al zeg ik het zelf :D

Aangezien ik toch al lekker bezig was ook de bovenste delen van de spanten weggezaagd. Nu kan ik overal goed bij:
    096.jpg

Dit was het weer tot zo ver.

Laatst bewerkt: 8 jun 2020
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  18. Thijs Slotman

Thijs Slotman

Lid geworden:
    22 okt 2013
    wow. strak werk!

19. Dennist

Dennist verslagschrijvers

Lid geworden:
    24 sep 2012
    Ziet er goed uit. Een mooi strak rompje geworden. En ik moet zeggen dat deze hele mooie lijnen heeft. Het word een pracht schip

20. Tazz 19

Tazz 19

Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Dankje Thijs,

Ondanks mijn drukke schema ( school, werk, stage.. etc etc.) toch wat werk aan mijn scheepje kunnen doen. Het drukke schema heeft overigens als voordeel dat alles tijd zat heeft om te drogen, en ik, wanneer ik er tijd voor heb, lekker door kan werken :)

Deel Deze Pagina