Bouw van Elbe naar jacht 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Tazz 19, 20 aug 2015.

1. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Jeremy, Bedankt voor de update. Gefeliciteerd met je nieuwe huis en neem de tijd om het naar jullie zin te maken. En we zien wel wanneer je schip weer in beeld komt. Gr. Klaas.

2. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    Veel bouw en tuin plezier, het schip zien we van de winter wel weer verschijnen.

3. Hoegaarden

Hoegaarden

Lid geworden:
    21 jan 2009
    Dat is goed nieuws!
    Wel met een stofdoek erover hoop ik?

4. Tazz 19

Tazz 19

Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Beste Forumleden,

Nu het weer wat rustiger is in huis en ik graag weer wil bouwen was het tijd om mijn geliefde vriendin over te halen om de kleine kamer gereed te maken voor mijn modelbouw. Ze was het er wel mee eens dus dat is goed nieuws. Heb de kamer leeggehaald en maar eens gekeken hoe ik het wil hebben. Het is nog niet klaar maar de basis is gelegd. Er moet nog heul veul gereedschap komen en met name een kolomboor, figuurzaagtafeltje en wat fijn handgereedschap voor ik kan beginnen. Verder moet er nog een computertje bij. De kamer is 3 bij 2,5 meter dus voor nu ruimte zat.
    Hierbij even een plaatje van mijn nieuwe werkplek!
    IMG_9910.JPG IMG_9911.JPG

De monitoren blijven niet staan, komt uiteindelijk een laptopje staan.

Ik kan in ieder geval niet wachten tot ik weer kan beginnen met bouwen en dit verslag weer bij te houden!

kikonline, MicropropSport en Dennist vinden dit leuk.
  5. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Hallo Jeremy, Goed te zien dat je terug bent en de "draad" weer oppakt. Eerst even de feestdagen door en dan in het nieuwe jaar de uitdaging(en) weer aangaan. Wel leuk om de bouw van een schip met klassieke lijnen te volgen. Uiteindelijk wil het oog ook iets. Succes verder met het inrichten van je "werf" en het afstoffen van de Elbe. En nog prettige dagen gewenst ook! Gr. Klaas.

6. Tazz 19

Tazz 19

Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Het is ook fijn om weer wat te kunnen doen zodra de werkplek gereed is. Zal nog het een en ander moeten gebeuren voordat ik weer verder kan. Uiteraard eerst de feestdagen en het nieuwe jaar, van daar uit maar weer verder!
    Afstoffen van de elbe zal helaas wel nodig zijn, die staat in een kamer zonder doek erover. Oeps. Maar dat komt wel goed.
    Jij ook fijne dagen toegewenst en alvast een gezond 2018!

MicropropSport vindt dit leuk.
  7. Rienk

Rienk

Lid geworden:
    9 nov 2017
    even het verslag door gelezen , mooi schip
    En ook goeie uitleg

Loop zelf ook te denken om wat te gaan bouwen
    Maar tot die tijd lekker veel info proberen op te snuiven van andere modelbouwers
    Voor ik de stap wil gaan wagen

8. Tazz 19

Tazz 19

Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Hallo Rienk!

Dankje voor het compliment. momenteel druk bezig mijn nieuwe werkplek in orde te maken en hopelijk snel weer aan de slag.

Uiteraard is het goed eerst alle info te vergaren alvorens je iets gaat bouwen. Al die kennis is nodig als je iets wilt gaan bouwen en zo weinig mogelijk fouten wilt maken. Ben je helemaal nieuw in de modelbouw is het raadzaam eerst iets simpels te gaan bouwen zodat je een idee krijgt over hoe het een en ander in zijn werk gaat. Leuk om te zien dat er weer een bouwer bij komt! Wellicht een bouwverslag?

9. Rienk

Rienk

Lid geworden:
    9 nov 2017
    Beste jeremy ik ben niet helemaal onbekend met de modelbouw

Als hobby heb ik zelf modeltreinen , en maak dan vaak de gebouwen zelf
    Dus die achtergrond heb ik gelukkig al
    Dit is mijn bouw werk , is schaal 1.160 en zelfs de ramen en deuren zijn zelf gemaakt

Laatst bewerkt: 25 dec 2017
  10. Tazz 19

Tazz 19

Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Dat ziet er idd goed uit. Met die kennis kom je al een heel eind schat ik zo. Moet zeker goed komen als je iets hebt gevonden om te bouwen!

11. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    goed je terug te zien Jeremy, mooie kamer die je ter beschikking hebt .
    Verder veel succes in je nieuwe stulp en een verder zetting van je bouw project.

Mag ik je wel aanraden om boven de verwarming het blad weg te nemen tot een 10 cm van de muur.
    Mocht het toch nog eens gaan vriezen en de verwarming moet werken is het wel noodzakelijk dat de warme lucht kan circuleren door de kamer en de radiator.
    vgr Marc
    .

12. Tazz 19

Tazz 19

Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Dankjewel, het is zeker fijn om straks weer wat te kunnen doen nu ons nieuwe huisje klaar is.

Voor het blad is de bedoeling om er gaten in de breedte van de radiator te maken en er een rooster overheen te plaatsen zodat de lucht kan circuleren. Voor nu staat ie op een laag pitje. Zodra ik een passend rooster heb kan ik de radiator weer aanzetten

Marc w vindt dit leuk.
  13. Rienk

Rienk

Lid geworden:
    9 nov 2017
    Ik heb al wat op het oog om te bouwen Jeremy
    Alleen moet ik nog het goeie begin vinden

Heb gekozen voor een 3 master van de bruine vloot ( Friesland )

Het gaat om dit schip
    https://www.frisian-sailing.com/nieuws/opening-elizabeth/71

Ik vraag me af of er nog tekeningen zijn te vinden van dit mooie schip

Omrekenen naar schaal is geen probleem ben ik wel in thuis
    Ik zit alleen met de spanten van het schip zelf
    Hoe zit dit in elkaar en hoe kan je zo iets het beste uit werken

Met veel info kom je een heel eind
    Dus zo veel mogelijk info winnen is de eerste loop van vooruit gang

14. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Rienk, In jouw geval zou ik contact zoeken met de eigenaar en vragen of die op z'n minst een spanten en lijnenplan en een algemeen plan voor je heeft. Bedenk wel dat je daarmee dan een recreatieschip kunt bouwen. Voor zover ik weet kwam het in de bedrijfsvaart niet verder dan 2 mast klippers. Zie bij de NVM niets in het archief. Misschien dat een museum tekeningen van een originele klipper heeft. Om zo'n schip goed te kunnen tuigen heb je als leek ook een tuigplan nodig. Onderschat niet de tijd die je aan onderzoek en voorbereiding moet besteden. Neem alleen al het profiel van een zwaard. Maar misschien ben ik (opgegroeid op een van origine klein zeilscheepje) te kritisch en zie dingen die een ander niet ziet. Succes verder! Gr. Klaas.

15. Rienk

Rienk

Lid geworden:
    9 nov 2017
    klopt klaas
    Heb al veel onderzoek gedaan
    Ik gaat dit stukje niet vervuilen verder met mijn dingen
    Anders loopt het door elkaar
    dus ga er nu ook even niet verder op in als je dat niet erg vind
    Wand dan hebben we straks twee verslagen door elkaar lopen :hammer:

Bert V vindt dit leuk.
  16. Tazz 19

Tazz 19

Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Dat vervuilen van het topic valt wel mee hoor! Maar leuk om te zien welk schip je gaat bouwen. Wordt overigens nog wel even veel uitzoeken en informatie verzamelen voor je kunt beginnen. Maar volgens mij zit dat wel goed.
    Ik zie vanzelf wel een bouwverslag verschijnen!

Bert V vindt dit leuk.
  17. Tazz 19

Tazz 19

Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Even een kleine update.
    Laatste dagen tussen de kerstrukte door mijn werkruimte zo goed als gereed kunnen maken. Er zijn nog een aantal zaken die gedaan moeten worden, zoals wat materiaal halen, kolomboormachine en klein handgereedschap aanschaffen. Voor nu staat de Seawolf er zo bij:
    211.JPG

212.JPG

213.JPG

Gelukkig geen schade behalve een stukje verschansing dat losgelaten heeft. Geen transportschade gelukkig. Zo staat ze er op dit moment bij en vanaf hier probeer ik ook weer het verslag bij te houden.

Laatst bewerkt: 13 jun 2020
    MicropropSport, ISOLA2 en Marc w vinden dit leuk.
  18. Tazz 19

Tazz 19

Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Nu ik weer verder kan in mijn nieuwe werkplek is alweer iets gedaan aan mijn scheepje. Het eerste wat gedaan moest worden was het maken van een onderhouds luikje in het dinervertrek. Nu de zijwanden nog niet staan heb ik de ruimte om het dek open te snijden en er een luik in te maken. Om het luik straks open te maken wil ik 1 van de toekomstige meubels gebruien om de luik te openen. Het luik wordt dichtgehouden door kleine magneetjes en is daardoor ook makkelijk te openen.
    Het resultaat:

Dek open gesneden, volgens mij groot genoeg.

php3o3K3cAM.jpg

Vervolgens rondom plankjes waarop de luik kan rusten:
    phptxblLdAM.jpg

En dan met luik ziet het er zo uit:
    php8viyFFAM.jpg
    Het luik volgt de rondingen van het dek.

En dan hier nog een plaatje van hoe de sluiting bedacht is:

phpj0kjdyAM.jpg

Nu dit klaar is kan ik me richten op de zijwanden met de raampjes om de verschansing compleet te maken. Dat in de volgende update.
    Ideeën of opmerkingen zijn ook welkom :)

EDIT: Foto's even verkleind. Vanaf nu maar even wat kleinere afbeeldingen want origineel zijn ze wel erg groot :eek:

Laatst bewerkt: 13 jun 2020
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  19. Tazz 19

Tazz 19

Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Gister ben ik verder gegaan met het maken van de wanden. Wederom zijn deze dubbel uitgevoerd omdat ik dan zowel de draden voor de lampjes er in kan verwerken als ook de kozijnen. Zo krijgen de kozijnen de juiste diepte en heb ik geen vervelende draden overal lopen. De bedoeling is om het zelfde te gaan doen met het plafond of dek. Voordeel van deze manier is dat direct een stevige geheel wordt, recht en licht. Voor nu zijn beide zijwanden klaar en laat ik weer even een paar foto's zien van de vooruitgang:

phpBcffogAM.jpg
    Wanden bestaande uit twee delen.

phpgwaa7oAM.jpg
    Zijwand dryfit zonder kozijnen

phpjlDhIbAM.jpg
    Kozijnen monteren

MicropropSport vindt dit leuk.
  20. Tazz 19

Tazz 19

Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Eerste wandje klaar.
    phpwQBDbOAM.jpg

Uiteindelijk beide wanden klaar en kan ik een begin maken met de toegangsdeur, plamuren en primeren.

phpPy72SrAM.jpg

phpuCI1vsAM.jpg

MikeMohawk, MicropropSport en Dennist vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina