Bouw van een stoomtrein op rupsen

Echter is een stoomlocomotief vrijwel altijd "direct" aangedreven.
De locs die we hier kennen wel ja.
We kennen hier geen locs met staande machines aan één kant die een werkas aandrijven waarop alle mogelijke assen gekoppeld zijn.
Of een loc met een V-machine en onderliggende aandrijfas.
Op rails is heel de loc vliegwiel en loopt tientallen meters door nadat je de lat dicht trekt. Dat rupsding staat meteen stil aan het einde van de slag.

 
Laatst bewerkt:
Dank stoompomp!
Daarmee is meteen duidelijk dat de machine omgekeerd moet kunnen worden.

Als de reductie bekend is kunnen we gaan meedenken over de cilinder afmetingen.
 
okee heb even geteld en uitgerekend
kleine tandwiel op vliegwiel is 19 tanden
grote tandwiel midden 49 tanden
kleine tandwiel naast de grote is 16 tanden
achterste tandwiel heeft 35 tanden
ketting tandwiel klein 11 tanden
grote ketting tandwiel 27 dus
49:19=2,58
35:16=2,18
27:11=2,45
dat bij elkaar opgeteld kom ik op 7.21 reductie
 
Laatst bewerkt:
en John ik kan 1 kant stil zetten en dan blijft de andere rups gewoon door lopen.die stilgezet word kan niet tegelijkertijd achteruit lopen . dus daarom mijn idee was een dubbel werkende cilinder en de andere die op 90° staat zodat je geen dood punt hebt. maar die ene cilinder idie goed staat moet wel mijn machine opgang kunnen brengen .met een loodcel tussen de takel en de trein moest hij nu 140kilo trekken voordat hij van zijn plek komt kan geen moment sleutel kwijt op het vliegwiel vandaar die loodcel. er komt nog zeker 200 kilo gewicht
 
De locs die we hier kennen wel ja.
We kennen hier geen locs met staande machines aan één kant die een werkas aandrijven waarop alle mogelijke assen gekoppeld zijn.
Of een loc met een V-machine en onderliggende aandrijfas.
Op rails is heel de loc vliegwiel en loopt tientallen meters door nadat je de lat dicht trekt. Dat rupsding staat meteen stil aan het einde van de slag.


Leuk filmpje :kwijl::kwijl: Daar maken ze zich niet druk om een rookwolkje meer of minder :D
 
Daniel, ik heb het even nagerekend, ik kom op 1:14.
Ik ga er van uit dat de krukas 100 omw/min draait.
Dat noem ik N1, hoe snel draait de aangedreven as? N1 x Z1 / Z2> 100x19 / 49 = 38,77 omw/minuut, dit is N2.
N2 drijft met Z3 naar Z4 de derde as N3 aan.
Hoe snel draait N3? N2xZ3 / Z4> 38,77 x 16 / 35 = 17,72 toeren voor N3.
Op N3 zit een kettingwiel met 11 tanden Z5, deze drijft via kettingwiel Z6 de rups as aan N4.
Dus N4= N3xZ5/Z6= 17,72x11/27 = 7,21 toeren.
100/7,21= 1:14 bij benadering.

Eerste les aandrijftechniek LTS.
Je kunt niet zomaar de verhoudingen van de tandwielen bij elkaar optellen, ze zijn ook nog interactief met elkaar.

Verder heb ik nog wat zitten denken, voor het aanzicht is een Stephenson omkeer beweging veel mooier en interessanter om te zien dan een hackworth omkeer beweging.
Het lijkt mij wat "kaal" om het eenvoudig met hackworth te doen, maar goed, dat is mijn mening.
Verder heb ik zitten stoeien met de slag/boring verhouding. 100/60
Ik heb wat machines er bij gepakt (mijn Clayton, mijn koffiepot stoomwals in aanbouw) en daar de verhouding tussen boring en slag eens bekeken.
Ik kom op een factor 1,2 tot 1,5.
De Clayton zit op factor 1,5 boring 25 slag 38, dus relatief lange slag.
Koffiepot boring 22 slag 26 deze is wat "vierkanter" en is meer een snelloper.
Ik zou bij een boring van 60 (erg groot) eerder gaan voor een slag van 70-80mm dan oogt de cilinder nog een beetje tov de schuifkast.
In ieder geval, waar de zuiger diameter ook op uit komt, kies een slag die pakweg 1,3-1,4x de boring is, dan kom je bij zo'n freelance project wat beter bij een model wat er nog redelijk op schaal uit ziet.
 
Ik maak altijd maar een spiekbriefje:
Schermafbeelding 2018-08-26 om 13.08.14.png

Begin aan de uitgang:
1 omwenteling met 27 tanden geeft 27/11 =2,45 omwentelingen van de volgende as.
2,45 maal 35 tanden geeft 85,91 tanden
85,91/16 is 5,37 omwentelingen
5,37 maal 49 tanden geeft 263,1 tanden verdraaiing
263,1 tanden /19 is dan uiteindelijk 13,8 omwentelingen aan de ingaande as.
 
Probeer eens met een unster of een kofferweeghaak aan een sleutel te trekken die je op de vliegwielas plaatst.
Je weet dan hoeveel kilo nodig is op die lengte en dus de Nm die nodig is.
Wel lastig met een halve machine zonder gewicht van ketel,kolen, machine, water en meer wat er nog bijkomt.
 
Maar hij schreef dat hij geen momentsleutel kwijt kon.
Wel deed hij iets met oude accu's ............ wat je nu met een loodcel moet :rolleyes: geen idee.
 
Ik maak altijd maar een spiekbriefje:
Bekijk bijlage 291717
Begin aan de uitgang:
1 omwenteling met 27 tanden geeft 27/11 =2,45 omwentelingen van de volgende as.
2,45 maal 35 tanden geeft 85,91 tanden
85,91/16 is 5,37 omwentelingen
5,37 maal 49 tanden geeft 263,1 tanden verdraaiing
263,1 tanden /19 is dan uiteindelijk 13,8 omwentelingen aan de ingaande as.

Ik had het ook even uitgetekend, gewoon met pen en papier.
 
Kan ik ook doen, maar dan hebben jullie er niets aan.
Scanner staat boven op zolder, werkt niet op apple, dus moet dan op de windhooslaptop, dan mailen aan mezelf, mail openen in apple etc etc.
 
Ik had de "loodcel" ook gezien...
Fonetisch Engels zullen we maar zeggen.

Loadcel dus.

Maar, Daniel, meten is weten.
 
Laatst bewerkt:
Kan ik ook doen, maar dan hebben jullie er niets aan.
Scanner staat boven op zolder, werkt niet op apple, dus moet dan op de windhooslaptop, dan mailen aan mezelf, mail openen in apple etc etc.

Dat is zeer gewaardeerd!
Maar ik had van de bouwer in kwestie wel verwacht dat hij dit zou weten. Wat ik al zei, LTS niveau aandrijftechniek.
 
Wel deed hij iets met oude accu's ............ wat je nu met een loodcel moet :rolleyes: geen idee.

Sorry voor mijn Nederlands, doe men uiterste best want ik heb dyslexie en zal kijken hoe ik de foto's groter krijg.

Daniël is dyslectisch en schrijft eigenlijk fonetisch.
De juiste naam is "load cell", krachtopnemer. Deze worden vaak toegepast bij het hijsen van materiaal. Ergens in een van zijn berichten heeft hij aangegeven, dat hij kraanmachinist is.
Deze load cell kan hij ook gebruiken om het moment te bepalen, waarop de machine gaat rollen.
Gewoon een stalenstrip klemmen op het vliegwiel en op 500 en 1000mm van uit het center de kracht meten.
Waarom op twee plaatsen: Ik weet niet het bereik van de krachtopnemer en bij een kleinere machtarm behoort een grotere trekkracht.
Tijdens het afgelopen stoomweekeinde in Hellevoetsluis heb ik Daniël kunnen spreken.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top