Bouw van een blazer

Goedenmiddag,

zal mij eerst maar eens voorstellen.
Ik ben Rob, 57 jaar, vader, getrouwd en heb naast een drukke baan een paar hobby’s. Waaronder het modelbouwen van oude Nederlandse vissersschepen. En dan wel platbodems.
Ik zit al een heel lange tijd op dit forum te kijken met respect hoe jullie allen de meest mooie boten bouwen. Scratch of vanuit een bouwdoos. Voor allebei de bouwmethodieken zie ik de meest mooie schepen. Kan mij amper voorstellen wat voor geduld je moet hebben om dat ingewikkelde tuigage in elkaar te zetten.

Vanuit scratch heb ik al een botter, een hoogaars en een aak gebouwd…..waar ik per boot een paar jaar mee bezig ben. Domweg vanwege tijdgebrek en andere hobby’s. De eerste twee modellen met alleen een figuurzaag en een dremel. omdat eikenhout zagen best wel zwaar gaat nu heerlijk een paar Proxxon machines bij elkaar verzamelt.

waarom ik nu toch af en toe ga plaatsen op dit forum? Ik geniet van jullie artikelen, foto’s, tips en trucs. Dus het is niet meer dan logisch dat ik ook een bouwverslag open. Hoop dat jullie het leuk gaan vinden.
Dit draadje zal dus door tijdgebrek af en toe verstoffen, hoop dat jullie dat niet erg vinden.
Dat verstoffen gebeurd ook af en toe omdat ik de hele zwik weer sloop omdat ik niet gelukkig ben met het resultaat….

nu ben ik dus begonnen met een blazer. Een oud Nederlands vissersschip, platbodem, met een dicht dek die vroeger ook op de Noordzee aan het vissen waren.

de tekeningen heb ik via Fries museum kunnen kopen.

zal binnenkort foto’s plaatsen van de bouw die al een tijdje onderweg is.

Eindig nu even met een bedankt voor al jullie bouwverslagen die ik altijd met heel veel plezier heb gevolgd!

vriendelijke groet, Rob

foto constructieplan:

2DD72EDD-A253-4C85-880A-CB5AD31A7A42.jpeg

Voor de bouw maak ik gebruik van een hoop foto’s die beschikbaar zijn op internet en af en toe eens een echt schip bekijken.

daarbij is het boek van Jules van beylen voor mij onmisbaar. Ook het boek ban Peter Dorleijn van de bouw van een botter is een prachtige leidraad.
Daarnaast heb ik het boek ‘blazers, en nog eens blazers’ gekocht met een schat aan foto’s en informatie.

dank voor jullie “leuks” geeft mij motivatie om door te gaan

Laatst bewerkt:
2FEBE9BE-3782-4E5E-A498-418EDFBD23C2.jpeg
Was al wat gevorderd, dus bij deze een paar foto’s hoe een en ander er nu uitziet.
Ik bouw aan de hand van het boek van Jules v Beylen. Dus diezelfde bouwwijze in een bouwraam.

De boeg en de achtersteven zijn voorzien van een sponning om de huid in te laten.
Als de gehele huid en het berghout is aangebracht verwijder ik de triplex mallen en gaan alle inhouten erin.
474FDF26-59F1-4FAB-BAE2-7C86F73BDC4F.jpeg

De bunschotten zijn al op hun plaats. Het lijfhout van het deken die de bun afdekt, de eerste dekplank dus zeg maar, boven de bun is al aangebracht. In het deken zit een sponning voor een gang.
5EB23038-263B-480A-9F7D-0C1B53078C90.jpeg

tot zover de vorderingen.

geniet van het weekend!!

:beer:

Bijlagen

• D9C379A9-75D8-44B8-815A-C4256E955BFC.jpeg
    D9C379A9-75D8-44B8-815A-C4256E955BFC.jpeg
    97,3 KB · Weergaven: 224
Laatst bewerkt:
Welkom Cees! Dank voor jullie “leuks”.

de eerste twee gangen aangebracht van eikenhout. Sluit mooi aan op het vlak. Toch ben ik niet tevreden erover. Heb ze nl niet recht gezaagd na de bocht maar in een benedenwaardse bocht. Zijaanzicht is wel mooi maar het vooraanzicht geeft niet de sierlijke zeeg die het moet hebben. Zal dus de aangebrachte gangen zoals op onderstaande foto moeten vervangen.

Vr gr Rob

96EBD6B2-20FF-42BC-B41C-3081821BDA43.jpeg

Ook namens mij een warm welkom hier Rob, en uiteraard ga ik hier ook weer eens goed voor zitten
Veel succes
Gr Koos

Dank Koos! Welkom, stoelen genoeg.

hoi Herby63, mijn foto was ietwat onduidelijk vrees ik. Had hem beter van de zijkant of schuin van de zijkant kunnen nemen. Nu ietwat te laat want ik heb ze al weg gesloopt :hammer:

onderstaand een foto van een echt schip. Die zeeg, mooie vloeiende lijn, zat er niet in. Het dompte naar beneden zeg maar. De boot kreeg een treurig smoel zou je kunnen zeggen.

Volgt als de nieuwe gangen erin zitten :bye::bye:

Vr gr Rob

11259312-4991-4F4C-B9BA-4D1107C5D8B0.jpeg

Dank voor de verduidelijkende foto.

Elk scheepstype heeft zijn eigen typische verloop van de beplanking, en de blazer heeft dus duidelijk geen "treurige smoel" :)

Back