bouw van de LCF Zeven Provincien

Hallo iedereen,

Ik ben begonnen met de bouw van mijn eerste boot de LCF zeven provincien(voor degenen die het niet weten, een Nederlands lucht en commando fregat) .

Ik heb de tekeningen van Freeks gehad die deze boot ook gebouwd heeft. De tekeningen waren 1:150 na een vergroting bij KCM in Middelharnis :bad-words: 1:100. De boot wordt dus ongeveer 1 meter 50 en 19,5 cm breed.

Ik bouw eerst een spanten raam van Russisch berken triplex 3mm. Tussen de spanten komt roofmate vast gelijmd met stirabon(geen flauw idee hoe je het schrijft). Daar over komt eerst zilver papier zodat het piepschuim niet smelt en dan een laag polyester.

Hier een foto zoals ze moet worden.
full
full
full



hier alvast een paar foto's zoals ze nu is.
full
full
full


gr Geert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
gek genoeg zie ik deze draad alleen als ik zoek naar posts van jou, maar niet als ik naar de 'bouwverslagen schepen' navigeer. Mooi begin hoor. Freek
 
Goed begin alles op een stevige bouwplank, als je epoxy hars gebruikt in de plaats van polyester gaat je piepschuim niet smelten :)
 
vreemd

Ja dat klopt ik kan hem ook niet vinden. Ik heb ook aan expoxy gedacht allen het is een beetje prijzig8O

hier zijn nog een paar foto's en van de werkplaats waar ik werk.
full
full
full


en de volgende boten zijn niet door mij gebouwd maar door de man die mij helpt een ouwe rot in het vak.

smit-loyd 57 van de tekeningen

de smit rotterdam waar wat rot zooi op ligt

en een urker vissers boot UK157
full
full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@willem
o sorry een foutje;)

En even ter verduidelijking het schip is meteen vast gezet op zijn dek.

gr geert
 
Laatst bewerkt:
knulst heb je het dek al vast gelijmt op je spanten?

wordt dit een statische model. of een varend model.

als het een varend model wordt ken je er geen electronica in zetten als het dek al gelijmt is.


gr willem
 
Het is de bedoeling dat hij varend wordt. Dat het dek al vast zit is geen probleem, je kunt met een dremel en een soort slijptol die je er op zet gewoon een stuk er uit halen.

gr Geert
 
Laatst bewerkt:
update

Hallo allemaal,
Niet voor gevoelige ogen geschikt!!! Ik heb weer wat verder gewerkt aan de boot. dit is het resultaat.


het blauwe roofmate is heel gemakkelijk te bewerken dus ik kan er gewoon met een vijl overtollige stukken afvijlen.
 
Hallo allemaal,
Niet voor gevoelige ogen geschikt!!! Ik heb weer wat verder gewerkt aan de boot. dit is het resultaat.
full
full
full

De gaten zijn van de schroeven. Zij staat op het moment op een grote plank vast geschroeft tegen het krom trekken. Dus moet ik dat op laten anders kan ik de schroeven er niet uit halen.

het blauwe roofmate is heel gemakkelijk te bewerken dus ik kan er gewoon met een vijl overtollige stukken afvijlen.

gr geert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@willem
ja ik vergeet altijd de foto's te uploaden dus dan heb ik het bericht getypt en dan moet ik nog foto's uploaden:).

gr geert
 
vraagje

Hallo allemaal.

Het plan is gewijzigd en ik ben benieuwd naar jullie reactie's. In plaats van polyester te gebruiken ben ik van plan om 1mm berken triplex te gebruiken om daar mee de romp dicht te maken. Daarna plak ik met G4 canvas tegen de romp. Het zou heel goed moeten werken volgens de man die op deze manier zijn romp heeft gemaakt. Het resultaat is er ook wel naar:D
Weer iemand toevallig wat G4 per liter kost??

Dus reactie's zijn welkom.

gr geert
 
Hallo Geert, zelf ben ik al aardig op weg met de F802 en ben zeer benieuwd naar jouw bouwwijze.
Zie met veel plezier het vervolg.
Even een foto van mijn begin
F802F.jpg

Succes met het vervolg.

Gr. Kees
 
hallo allemaal,

Bedankt voor de reactie's
@kees

Mooie strakke bouw:D eerder in dit topic is te lezen hoe ik het tot nu toe gedaan heb.

@Gerrit

Ik heb een pb'tje gestuur.

Helaas zit ik weer op school dus zit er op het moment niet zo veel schot in de zaak. Elke keer maar kleine beetjes.

Ik heb nog even nagedacht(voor zover het ging) ik zit erg te twijfelen tussen polyester en hout(over het hout canvas met g4) Wat zijn jullie ervaringen met polyester?

Hier nog wat foto's

full
full
full


Niet schrikken van de gaten tussen het roofmate er komt zoals hier boven staat nog iets over.
Voorlopig ben ik nog even zoet met schuren van het roofmate.

gr Geert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
update

Hallo allemaal,

Het is een poosje stil geweest maar er komt weer leven in de brouwerij. Sint Nicolaas was vroeg dit jaar, met dit resultaat:
full
full
full


2 onderhoudsvrije schroef assen van raboesch 29 cm lang
2 schroeven 5-blads van raboesch 4 cm groot
2 kardan koppelingen van robbe.

Helaas de goed heilig man is ook niet gratis;)

Ook heb ik nog verder gewerkt aan de boot. Ik heb de bulb gemaakt van een stuk bezem steel en die bij gewerkt met een dremel.

Een minpunt, tijdens het verder afwerken van de romp is er af en toe wat te veel weg gehaald tussen de spanten:( hier door krijg je een heel licht golvende romp. Ik heb besloten om toch te polyesterren en daarna te plamuren hopelijk krijgen we het golvende dan weg. Gelukkig ken ik iemand die auto's kan spuiten en plamuren dus die kan mijn romp zo strak als een aal zetten:D

Een vraag, eerst was het plan om robbe navy compact er in te zetten, maar ik heb nog al negatieve geluiden er over gehoord. Weet iemand een motor die ongeveer dezelfde prestatie's levert.:confused:

Gr geert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Motor

Geert,

Ziet er intessant uit, ik ben benieuwd hoe je de ruimte in het schip maakt voor alle electronica!

Mbt je motor vraag, ik zie dat je mooie schroeven hebt gekocht, en als je de motoren direct op de assen aansluit is de vuistregel dat de motor minstens zo dik moet zijn als de schroefdiameter.

Motor, accus en schroef moeten goed bij elkaar passen zodat je motor die schroef op hoog genoeg toerental krijgt zonder heet te worden.

Verder is het uitlijnen van assen en motor heel belangrijk en helpt de kardankoppeling daar maar een beetje bij.

Over deze onderdelen is veel te lezen op het forum.


Freek
 
Back
Top