Bouw van de Bounty schaal 1:48 (Artesania)

Hallo allemaal. Mijn naam is Rene van der Pol, 62 jaar en woonachtig in Almere. Sinds kort ben ik ingeschreven in dit forum. Ik ben begonnen aan de bouw van de Bounty van Artesenia schaal 1:48. Ik ben een redelijk ervaren modelbouwer (als je dat al van jezelf kan zeggen) maar ik heb nog nooit een scheepsmodel gebouwd, een groentje dus daar waar het schepen aangaat. Ik zal proberen een verslag van de bouw op dit forum te zetten. Ik heb me geprobeerd vooraf een beetje "in te lezen" met betrekking tot de bouw en met name de verschillende manieren van aanpak van het beplanken van het schip. Ik ben van plan om de werkwijze te volgen van het opmeten van het grootspant gedeeld door de breedte van de planken en het gevonden aantal te delen door de lengte van de andere spanten en zo de planken verjongen. Is dit een goede methode of is er wat beters??. Gelijk nog maar een vraagje: Wat is de houtsoort (Kleur) van de dekken. In Artesenia gebruikt Linden strookjes, maar dat is niet de juiste kleur

Groeten,

Rene

Hallo René, allereerst welkom op het forum.
Mooi schip hoor de Bounty.
De manier van beplanken die je wilt toepassen is in mijn ogen de beste methode, veel meet en rekenwerk, maar het resultaat is altijd goed.
Kleur van de dekken??
Daar is veel discussie over.
Ik heb gelezen dat het meestal eiken was, maar dat wordt weer tegen gesproken omdat hij bij het inslaan van kogels splinterde en er nóg meer ernstige verwondingen ontstaan.
Diverse bronnen vermelden dat de dekken meestal zéér licht van kleur waren
Zelf gebruik ik linden hout om 2 redenen, het laat zich mooi verouderen, en op oorlogsschepen waren de dekken vaak door het véle schrobben en schuren bijna wit.
Zo vang ik 2 vliegen in één klap;)
Uiteraard is de keuze aan de bouwer, een eigen interpretatie van de werkelijkheid mag hier zeker hoor.
Veel succes met de bouw, en stel gerust je vragen.
Hier zitten een hele hoop fanaten:cool:

Germt

Ten eerste welkom en veel plezier met de bouw. Dat is inderdaad een goede manier op te gaan beplanken. Komen er 1 of 2 lagen op te zitten? Ik ben in mijn verslag (Dolphyn) wat dieper ingegaan op het beplanken. Vanaf bericht #70 te volgen. Er zijn meerdere manieren die een mooi resultaat leveren. Die zijn links en rechts in de verslagen terug te vinden. Ik heb voor het dek wel linden gebruikt. Maar dat was als oorlogsschip bestempeld en daar werden de dekken veelvuldig geschrobd waardoor ze vrij licht werden. Andere bounty bouwers kunnen daar vast meer over vertellen.

Hoi Rene, leuk dat je de Bounty gaat bouwen, ik bouw de Bounty momenteel ook van het merk caldercraft, maar ik heb al eerder een verslag gezien van Artesenia en dat is ook een verdraaid mooi schip! Veel succes met de bouw van dit beroemde schip. Ik heb voor het dek latjes gebruikt van tanganyika, latjes van 3 mm breed en 0,5 dik. dit hout heeft een iets diepere kleur dan linden, wat veel witter is. Ik heb het in de blanke lak gezet en verder niets. Als je wilt weten hoe dat eruit ziet zie dan mijn verslag op dit forum; Bounty caldercraftkit.

Welkom Rene,

ik ben benieuwd naar wat je vroeger gebouwd hebt voordat je besloot de zee op te gaan.

Wat betreft de manier van verjongen heb ik altijd jouw methode gebruikt en het is me steeds goed bevallen. Wel vaak na het leggen van een nieuwe rij latjes opnieuw meten, meten en nog eens meten....

Ik heb voor mijn volgende schip als deklatjes tamme kastanje gepland: hele mooie structuur en een stuk lichter van kleur dan eik.

Veel succes met de bouw

grt

Diederik

Bedankt voor al jullie reacties en raad. Kan ik goed gebruiken. Diederik: Ik heb eerder vooral RC vliegtuigen gebouwd. Eagter: er komt 1 laag op. Ik ben inmiddels in jullie bouwverslagen gedoken.

Groetjes, Rene

Back