Bouw Snauwschip

Allereerst nog welkom hier op het forum Edward en ik vind dat je hier in heel korte tijd 'n hele prestatie neerzet.
Als je zo door gaat heb je het modelbouwen snel onder de knie.

Bouw voortgang

Vandaag is een mooie herfstdag, lekker binnen aan de knutsel. Ik ben van plan om vandaag de masten verder af te werken, de overige kanonnen te maken en wat schilderwerk aan de andere zijde van het schip te doen. Het eerste anker is helaas kapot gegaan tijdens het schilderen. Dus ik heb gisteravond twee nieuwe in elkaar gezet. Voor de kanonnen die al aan dek staan ga ik ook nog hele kleine houten wieltjes maken, dan lijkt het nog echter!

Masten en kanonnen

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Bij mij op de schouw

Foto is misschien een beetje donker, maar het is dan ook herfst.

full

Ik denk dat je hier zuinig op moet zijn, het is je eerste schip toch?
Ik bouw een schip van +/- 120 cm, maar dit mdoet niet onder hoor:cool:
Ik ben benieuwd naar de tuigage straks

Gewerkt aan de masten

Hier wat foto's van het werk aan de masten. Achter de hoofdmast de typische achterste mast zoals die bij een Snauwschip werd aangebracht. Deze is nog niet klaar. Dit geldt ook voor de eerste mast.

full

full

full

Een kenmerk van een snauwmast is volgens mij dat hij een kleinere doorsnede heeft (dunner is) dan de bezaanmast. Ik denk dat je daar nog eens naar kunt kijken:

phpThumb.php

Groet,

Ad Bakker

Je hebt gelijk Ad, ik dacht dat hij iets dunner was maar op afstand is ie toch te dik vindt ik. Ik zal eens naar wat dunner materiaal moeten gaan zoeken. (Satestokjes). bedankt voor de tip!

Vernieuwde snauwmast en start tuigage

OK, hier dan het resultaat na het vernieuwen van de snauwmast en de start van het tuigage

full

full

full

Het optuigen brengt het model steeds meer tot leven :) Mocht je nog problemen hebben om het draad mooi recht te krijgen, dan kan je ze een beetje bevochtigen en kijken of je ze voorzichtig met 2 vingers recht kan wrijven. Eventueel met verdunde houtlijm.

Touwwerk

Ben nu met de touwen bezig van de kraaiennesten, wat een gepriegel! Maar zo komen ze voor deze schaal het beste uit. Mijn vrouw krijgt er wat van als ze me hiermee bezig ziet,

full

Eerste zeil gemaakt

Vanavond mijn eerste zeil gereed. Van een simpele zakdoek (Wibra) en een nachtje in de zwarte koffie, heb ik zonet met naald en draad het zeil compleet gemaakt. Hieronder een foto, let op, hij zit nog niet vast maar het gaat even om het idee.

full

Zeil en anker

Hier wat nieuwe afbeeldingen van de bevestiging van het eerste zeil.

full

full

Wil je het zeil permanent zo houden? Dan is het te overwegen het doek wat korter te knippen en dat op te rollen. Door de dikte van het doek wordt het snel fors. Zie ook referentieafbeelding.

AStorck1690Walvisvangst_bij_de_kust_van_Spitsbergenkl_zps64662f70.jpg

Eigenlijk was dit zeil ook te groot voor deze ra. Bedankt voor de tip. Ik wil het liefst de zeilen opgerold want dan zie je straks meer van het tuigage.

Tuigage voortgang

na 1.5 week niets doen weer wat opgepakt. Ik heb eerst geprobeerd om het klimgedeelte te "Knopen" maar op deze schaal is dat ondoenlijk. Ik heb het nu anders gedaan en het touw gelijmd. Jullie zien ook dat er enkele zeilen gereed zijn. Ik heb toch besloten om de zeilen niet op te rollen. Dit is toch veel mooier? Oh ja, de ra's op de fokkemast kunnen gewoon draaien, dus denk niet dat dit permanent is.

full

full

Back