Bouw Scuderi 4-takt motor

In een keer de juiste tanden erin,
als het lukt

Dat lukt.

En dat centerboortje brak op dat 8.8 inbusboutje?
Zeer verrassend en nog meer vervelend.
Nog een tandwiel en je bent klaar.

Succes en veel plezier,
Willum

Leuke auto

(of zijn dit nog youngtimers).
I.

Er is eigenlijk geen goede definitie van wat een oldtimers is. Vroeger was eigenlijk alles van meer dan 25 jaar oud een klassieker/odltimer. Dat was ook het moment dat je geen motorrijtuigenbelasting meer hoefde te betalen en was ook de leeftijdsgrens die verzekeraars aanhielden voor klassieke autoverzekeringen (veelal op basis van taxatie)

Die motorrijtuigenbelastingregel is al jaren geleden op de schop gegaan. Nu moeten auto’s minstens 40 jaar oud voordat je geen MRB meer betaald. Ik heb twee auto’s die allebei onder het oorspronkelijke regime vielen. En twee brieven van de fiscus dat ik geen MRB hoefde te betalen. Maar toen de nieuwe regeling werd ingevoerd, vielen deze twee auto’s onder een zogenaamde overgangsregeling. Dan betaal je een kwartaal MRB, maximaal euro 115 en je mag er van 1 december tot 1 maart niet mee op de openbare weg, dus ook niet parkeren.

De Jeep is van 1998, dus ook al 24 jaar oud. Maar het duurt nog 16 jaar voordat ie MRB vrij is. Is het een klassieker? Ik vind van wel, De jeep Cherokee is een redelijk iconisch model. Voor de verzekering is het een Youngtimer. Die hanteren meestal 15-25 jaar voor Youngtimer polissen.

Binnen Europa zijn in de meeste landen de oldtimerregeling vanaf dertig jaar. Nederland heeft een uitzondering met haar 40 jaar. Maar bijvoorbeeld mijn Jaguar ging al bij 20 jaar op een oldtimer polis.

Wat je wel ziet is dat er in de markt een verschuiving plaats vind qua sentiment. 25 jaar is niet zo heel oud meer en dus zien sommige mensen auto’s van 25 jaar niet als een klassieker of oldtimer. Ach, ik beleef er niet minder plezier aan!

In een keer de juiste tanden erin,
als het lukt

Dat lukt.

En dat centerboortje brak op dat 8.8 inbusboutje?
Zeer verrassend en nog meer vervelend.

Ja, brak vrijwel direct, nog nooit eerder gemaakt.

Jeroen

Eindelijk, het laatste tandwieltje is af!

Zo kwam het eruit zonder dat ik er nog iets aan had gedaan. Ik denk dat deze opstelling toch wel een beter resultaat geeft dan de eerdere, alleen het asje.

IMG_5435.jpeg

Na wat nabewerken:

IMG_5436.jpeg

IMG_5437.jpeg

Mijn eerste zelfgemaakte set tandwielen. Wellicht niet helemaal perfect, maar ik heb er wel weer veel bijgeleerd. (als ik het allemaal kan onthouden voor de volgende keer!)

IMG_5438.jpeg

Vandaag ook nog even terug met de flens en niet helemaal goed passende paspen.

IMG_5440.jpeg

We hebben er meerdere geprobeerd, maar ze hebben allemaal wat speling. Kon natuurlijk mijn geld terugkrijgen, maar daar schiet ik niets mee op. Dus maar weer mee naar huis genomen en de volgende keer, toch maar weer even uitklokken voor de zekerheid.

Gelijk de verdeeltafel ingezet voor de volgende klus; Ronding aan een van de staanders.

Komt allemaal niet zo heel nauwkeurig. Ik heb met behulp van mijn DRO de frees recht boven het gat in de verdeeltafel gezet. En toen maar een beetje op het oog schuiven en pielen tot het wat leek.

IMG_5441.jpeg

Eindresultaat. Twee keurige rondingen, straal 25mm.

IMG_5442.jpeg

Jeroen

geld terugkrijgen?

Dat is weer zeer slecht.
upload_2022-2-14_18-22-11.png

Foto Jeroen D.

Dat passtuk maak je toch wel even zelf.
Kun je gelijk een serie maken, een klant heb je al.

Tandwielen. Wat is perfect?
upload_2022-2-14_18-28-2.png
upload_2022-2-14_18-28-10.png

Foto w.p. 2-2022

Ongeveer jouw vertanding Jeroen.
Afgezien van de beschadiging op de buitenkant van het tandwiel.
Mooi golfslag. Die zie ik bij jou niet.

Veel modelbouwplezier,
Willum

Bijlagen

• upload_2022-2-14_18-26-55.png
    upload_2022-2-14_18-26-55.png
    460,1 KB · Weergaven: 87
  • upload_2022-2-14_18-22-11.png
    upload_2022-2-14_18-22-11.png
    190,4 KB · Weergaven: 96
Laatst bewerkt:
[QUOTE="willum, post: 4227872, member: 61161”]
geld terugkrijgen?
Dat is weer zeer slecht.
[/QUOTE]

Ach, er zijn ergere dingen in het leven.

Dat passtuk maak je toch wel even zelf.
Kun je gelijk een serie maken, een klant heb je al.
[/QUOTE]

Zou ik kunnen doen. Toevallig heeft een paar weken geleden mijn favourite Youtube “machinist” Blondihack er een leuk videootje over gemaakt.

Tandwielen. Wat is perfect?
[/QUOTE]

Ik ben denk ik wel een redelijke perfectionist. Maar tegelijkertijd ben ik me ook wel bewust van mijn eigen beperkingen. Dus op een gegeven moment vind ik het wel mooi. Kan altijd beter, maar dat zou me heel veel extra tijd en inspanning gaan kosten. We gaan zien of deze tandwieltjes in de praktijk gaan voldoen.

Vandaag de kruskasje verder afgemaakt. Een tijdje geleden had ik al de wangetjes gedraaid. Allereerst gaatje boren voor de kruktap. Was leuk, kon voor het eerst mijn nieuwe freesmachine, DRO en machineklem gebruiken. Ja, ook zonder DRO kan dit. En bij Debbie heb ik het indertijd allemaal uitgetekend/gepast en is het ook gelukt. Maar met een DRO gaat het lekker vlot en ontzettend nauwkeurig.

Werkstukje inspannen op de kraag van het wangetje. Met de DRO en een kantentaster exact het midden van de bekken bepalen.

IMG_5446.jpeg

Vervolgens met de kantentaster het meest linker punt op de wang vastleggen.

IMG_5448.jpeg

Met de centerboor kun je zien dat ik hier precies goed sta.

IMG_5447.jpeg

Vervolgens m.b.v. de DRO de juiste plaats (in mijn geval 5mm van de rand op 1mm zijnde de halve diameter van de kantentaster = 6mm) vanaf die positie instellen.

IMG_5450.jpeg

Boren maar en klaar. En herhalen voor de twee krukwang.

IMG_5451.jpeg

Kruktappen op de draaibank gemaakt. Voor dit soort klein priegelwerk zou zo’n spantang ook wel makkelijk zijn, maar het gaat zo ook wel.

IMG_5452.jpeg

IMG_5455.jpeg

Beide klaar, en passen keurig.

IMG_5456.jpeg

Ook nog even de twee 8mm asjes gemaakt.

IMG_5457.jpeg

Toen ik klaar was realiseerde ik me dat ik indertijd bij Debbie wat problemen had met het solderen van deze onderdelen. Ging niet lekker. Uiteindelijk denk ik dat bij Debbie alles vooral op zijn plek zit middels klemming, eerder dan goede solderingen.

Dus ik denk dat ik van die asje nog maar 0,1mm af haal over een lengte van een paar mm. Weet ik zeker dat de soldeer er goed tussen komt.

Toen ik alles aan het opruimen en schoonmaken was kwam ik ook nog een probleempje tegen met mijn digitale schuifmaat. Doet het niet meer, display geeft horizontale streepjes aan. Het is niet het batterijtje, dus maar eens het internet afzoeken naar wat dat kan zijn.

UPDATE:
Ik heb het probleem al opgelost. Er is een prima website van Mitutoyo, waar je alle handleidingen zo kunt downloaden. https://shop.mitutoyo.eu/web/mituto...l Instruments and Data Management/index.xhtml

Mijn schuifmaat doet het weer prima. Schuift alleen een beetje stroef. Weer verder zoeken wat ik daar aan kan doen

IMG_5459.jpg

De komende 5-7 dagen kom ik vermoedelijk niet veel verder met dit projectje. Al mijn Jeeponderdelen beginnen binnen te komen en ik hoop maandag aan alle Jeep klussen te beginnen. Dan gaat een van mijn andere auto’s de garage uit en kan de Jeep droog staan. Er moet nogal wat gebeuren en als ik eenmaal begin wil ik het afmaken. Denk wel een weekje nodig te hebben als het tegenzit.

Jeroen

Laatst bewerkt:
Hardsoldeerwerk

Een (hard)soldering mag 0,1mm speling hebben.
Het (hard)soldeerzilver moet immers ergens heen kunnen.
Perspassingen/klempassingen kunnen geen soldeer opnemen.

Verder,
Goed schoonmaken,
Flux waar zilver moet komen,
Goed verwarmen,
zilver toevoegen,
let op, niet te veel.
Na het solderen
alles even netjes naverwarmen
en langzaam laten afkoelen.

upload_2022-2-16_19-15-15.png

Foto Jeroen D

Eerst van boven en onder verwarmen,
als het werkstuk warm genoeg is,
met de vlam van onder verder verwarmen,
en van boven soldeer toevoegen.

Komt goed Jeroen
Veel modelbouwplezier,
Willum

Bij perspassing om de wang correct op de as te plaatsen.
Vijl drie of vier platte kanten op de as, diepte ca. 0,2mm.
De passing blijft perfect en het zilver kan in de ontstane ruimte vloeien.
Buiten hechting, werkt het hardsoldeer ook als een soort van spie.
Henk.

Als Jeeps net als Land Rovers zijn kan u wel van een week of twee uitgaan :)

Dit is het eerste hapje onderdelen dat is binnengekomen:

IMG_5465.jpg

Dat is nog maar het begin. Ik moet nog wachten op de bougie/bobine-kabels en alle vloeistoffen. Deze Jeeps hebben wat meer vloeistoffen dan een gemiddelde auto. Uiteraard de motorolie en motorkoeling, automaat, voor- en achterdifferentieel, tussenbak, remmen en stuurbekrachtiging. Ik ga ze allemaal verversen en dat betekent ook allemaal nieuwe filters en veelal nieuwe pakkingen. En dit is nog maar het begin. Er moet wat roest worden behandeld op de dorpels en aan een deur. Scharnierpennen van de voordeuren vervangen. Waarschijnlijk een paar kruiskoppelingen vervangen (er zitten er nogal wat op!), de AC verdamper is definitief lek, en moet vervangen worden. Dus het dashboard moet er volledig uit. Instrumentatiepaneel doet het af en toe niet, bekend probleempje met de connectoren onder het dashboard. De knikkerlichtschakelaar komt niet terug, Aan schakelaar van de cruisecontrol hapert some (stuur moet uitelkaar), Bestuurdersstoel heeft twee scheurtjes en is wat ingezakt. Alle bekleding van de stoelen en vloer moet grondig worden gereinigd. Alle electronica en elektra nalopen, schoonmaken, met name alle massa verbindingen. Nieuwe bougie/bobinekabels, nieuwe verdelerkap en rotor. Inlaatflilter, brandstoffilter. Nieuwe schijven voor/blokken remtangen en slangen, nieuwe remtrommels, schoenen en slang achter. En dat is allemaal nog maar het begin!! Heb er zin in!! De APK is medio mei en ik wil ruim voor die tijd alle grote klussen gedaan hebben. Maar het zal alles bij elkaar wel meer dan twee weken werk worden.

Om logistieke reden begin ik toch pas over ruim twee weken. We hebben even wat andere dingen te doen. Ik ga de komende week wel wat kleine klusjes doen. Als ik de Jeep eenmaal in mijn garage zet, dan wil ik ook in een keer een aantal weken kunnen doorwerken. Tot die tijd staat ie buiten en kan ik er natuurlijk ook nog gewoon lekker mee rondrijden!

Dus vandaag weer verder aan mijn motortje!

Maar eerst even mijn nieuwe machineklem verder geperfectioneerd. De meegeleverd passchoentje pasten niet. Dus dat maar even als eerste aangepakt.

IMG_5470.jpeg

Hoefde maar een klein beetje af, maar het moet wel precies!

IMG_5471.jpeg

Passen perfect.

IMG_5472.jpeg

Ik kan nu mijn klem zo op de tafel zetten en vastbouten, staat gelijk goed uitgelijnd. De eerste keer nog even met de klok geverifieerd, maar de wijzer beweegt in zijn geheel niet!! Missie geslaagd!

IMG_5473.jpeg

Ik had mijn nieuwe machineklem nodig omdat ik de steun voor de tuimel-assen uit een blokje aluminium ga maken:

Screenshot 2022-02-20 at 4.33.26 PM.png

Laatst bij HBM deze knoeper van een frees gekocht, 50mm met vier insets.

IMG_5474.jpeg

Voor het eerst gebruikt. Gaf wel een mooi glad resultaat, hoe meer toeren hoe mooier, alleen wel veel bramen aan de zijkanten. Eenvoudig te verwijderen, maar snap niet waarom dat is.

Mijn DRO kwam weer goed van pas om in een keer de exacte maatvoering in het blokje te krijgen. Ik maak nog wel gebruik van mijn blauwe stift en kras even de maat erin om een beetje visueel in de gaten te houden of ik de juiste maten in de DRO zet. In dit geval heb ik met een kantentaster de bovenkant van het werkstuk gevonden. De kantentaster heeft een diameter van 4mm, de frees is 20mm en de afstand bovenkant tot inkeping is 12mm. Dan moet je dus (een halve kantentasterdiameter + een halve freesdiameter) +12mm = 24mm in de DRO houden. Dan maak je precies de juiste maat. Werkt perfect!

IMG_5481.jpeg

Ben nog niet klaar, maar het tussenresultaat is keurig

IMG_5482.jpeg

IMG_5483.jpeg

Jeroen

Weinig voortgang de laatste weken. Maar veel voortgang met allerlei andere (sleutel)klussen. Ik hoop volgende week weer eens verder te kunnen gaan met mijn motortje! Tenminste, als de Jeep door de APK komt!

Kreeg vandaag het bericht van de Modelbouw Contactgroep uit Nieuw Beijerland, dat de 2 jarige bijeenkomst, op 2 april, nu in Piershil, niet doorgaat.
De expositie hal wordt ingeruimd voor het opvangen van vluchtelingen uit Okraine.
Hopelijk gaat 24 april wel door.

Dat hoop ik niet, alhoewel het de laatste week wel erg rustig is.
Ik hoop jullie allemaal te ontmoeten op de voorjaarsstoomdag op 24 april, https://stoomgroepzuid.blogspot.com/p/internationale-voorjaarsstoomdag.html
.

Hallo Ruud,
In tegenstelling tot wat ik eerder dacht, gaat het mij waarschijnlijk toch wel lukken. Ons tripje naar Duitsland dat weekend is gecanceld ivm de oorlog in Ukraine, dus als alles goed gaat op 24 april naar de voorjaarsstoomdag. Tegen die tijd maar even contact hebben.

Jeroen

Normaal kom ik ook naar de voorjaarsstoomdag , maar wie weet ... de tijden zijn niet meer wat ze ooit geweest zijn.:eek:
Dirk

Back