Bouw Scuderi 4-takt motor

Ook het kantelen onder een bepaalde hoek gebruik ik meer dan verwacht.

Bedankt Dirk,
Ik heb wel gekeken naar dat kantelen, maar ik kon niet zo gauw bedenken waar ik dat kan gebruiken. Kan nog altijd de kop van mijn frees kantelen. (hoewel dat natuurlijk niet precies hetzelfde is en beperkter).

Mijn grootste probleem voorheen en oa de reden dat ik zo’n piepklein verdeeltafeltje had gekocht was de (zeer) beperkte hoogte van mijn oude Proxxon Machientje. Mens moet wat. Maar met mijn nieuwe machine is het hoogteprobleem veel minder relevant. (Totdat ik veel grotere dingen ga bouwen ongetwijfeld)

Jeroen

Toepassing van kantelen is b.v.b. voor de tandwielen van mijn freesmachine BF20 , die sneuvelen nogal eens bij zwaar werk .:oops:
37 tanden de hoek is 9° met modul 1.25 .

Dirk

20211231_113538.jpg

Ook bij mij is de tanden fee langs geweest, tandwielen nylon moduul 1.
SAM_3891verkleind.jpg

Mijn freesmachine is de kleine "Mini mill" geschikt tot fresen ø10mm.
Uit voorzorg heb ik wel een nieuw tandwiel set in voorraad.
Veel modelbouw plezier in 2022. Groet Henk.

Gelukkig zijn bij mijn BF25 de tandwielen van metaal, maar ook daar kunnen wel tanden uitbreken denk ik.
Maar dan moet je wel lomp bezig zijn.
Ik smeer er wel regelmatig een klodder blauw vet aan.
Groet, Ruud.

Wat is blauw vet?
Ik heb in mijn jonge jaren gewerkt bij Shell raffinaderijen in Pernis.
Ook op de smeerolie plants.
Kan je meer informatie geven?
Het liefs de spec, want daarin staat op welke basis dit vet is gemaakt.
Vet is niets anders dan olie verzeept in een zeep.
De meeste vetten zijn gebaseerd op Litium, de water bestendige op Calcium.
De belangrijkste eigenschap is de drukvastheid.
Deze wordt bepaald door de vierkogel test, waarbij één kogel draait op 3 liggende kogels, https://www.eurolab.net/nl/testler/...-standart-test-yontemi-(dort-bilyali-yontem)/.
De druk op de draaiende kogel bepaald de kracht, dat het vet hoog belastbaar is.
Niet de kleur, deze component is alleen leverancier gebonden
Groet Henk.

Henk,
Spec's weet ik niet.
Toen ik de machine kocht zat er ook blauw vet op de tandwielen.
Een kennis van mij had een patroon met blauw vet en daar heb ik een potje vol van gekregen.
20211231_172852.jpg

Van de samenstelling heb ik geen weet, maar het smeert en plakt goed aan de tandwielen.
En ik gebruik het al een paar jaar.
Groet, Ruud.

Gelukkig zijn bij mijn BF25 de tandwielen van metaal, maar ook daar kunnen wel tanden uitbreken denk ik.
Maar dan moet je wel lomp bezig zijn.
Ik smeer er wel regelmatig een klodder blauw vet aan.
Groet, Ruud.
T'ja lomp bezig , soms aan het werk met een slagmes van 120 mm straal ( 240 mm diameter !!) , dan durft er een en ander blokkeren en een tandwiel breken.:oops:
Ik zou mijn tandwielen ook in metaal kunnen maken , maar liever een paar tanden er af dan grotere schade maken.
Dirk

Maar liever een paar tanden er af
dan grotere schade maken.

Dat is inderdaad zo.
Eigenlijk zit in iedere machine een zwak punt,
of gepland
of omdat
de keuze van de materialen dat bepaald.

Dit soort beveiligingen ken ik.
Ze bastaan in velerlij uitvoeringen.
Tanden van je tandwiel breken,
Tanden van je tandriem breken,
Spie uit de spiebaan breekt uit
Trek veiligheden, trekbussen die verbreken etc. etc.

Je kunt overdenken of je de tandwielen toch van metaal wil?
Maar wat is dan het volgende breekpunt.
Slaat een groot slagmes echt vast brand misschien de motor wel door.
Heeft de motor een PKZ?
Etc. etc.

Heeft de motor een goed ingestelde PKZ spaar je misschien je kunststof tandwielen.
Een PKZ schakeld af bij te hoge belasting/stroomverbruik.

Willum

Vandaag verder gewerkt aan beide staanders.

Ik heb inmiddels wel geleerd dat het juist opspannen van een werkstuk erg belangrijk is. Dus in een keer zodanig positioneren dat je zoveel mogelijk bewerking in een keer kunt doen. Mijn nieuwe setje opspanspullenboel komt goed van pas.

Eerst even uitlijnen. Dit is nog een ruw rand van de zaagsnede. Maar kan hem toch zonder teveel probleem op 0,05-0,11mm uitklokken. Beide lange zijde gefreesd.

IMG_5085.jpeg

Om nu de andere zijdes te frezen kan ik nu vrij eenvoudig een of twee van de klemmen verzetten. Eerst extra klemmen erbij, voordat ik iets loshaal.

IMG_5086.jpeg

Frezen maar!

IMG_5087.jpeg

Tweede staander even op hoofdlijn op maat brengen met de zaag.

IMG_5090.jpeg

Vervolgens hetzelfde recept van uitklokken, inspannen en rondom alles frezen.

Ben tevreden met het resultaat:

IMG_5091.jpg

De ene staander moet nog worden voorzien van mooie rondingen. straal 25mm. Dat is wat veel voor mijn slagmes. Ik heb nog geprobeerd om ‘m opgespannen op mijn kleine verdeeltafeltje. Maar daar was ik niet helemaal gerust op. Over een paar dagen komt mijn grotere verdeeltafel aan en dan zou ik zonder problemen (?!) deze staander moeten vastklemmen en die twee rondingen erin frezen.

IMG_5092.jpeg

Morgen mijn aluminium 30mm rond ophalen voor de tandwielen!

Jeroen

valt HBM eigenlijk niet onder noodzakelijke winkels in corona tijd ? Heb zelf ook nog wat nodig, hoop dat ze online nog wel leveren.

kreeg net een berichtje dat mijn order verzend gereed wordt gemaakt. Dus ze leveren nog steeds, maar er zijn behoorlijk wat artikelen die al langere tijd zijn uitverkocht. Zoals freesmachines, draaibanken en alle glaslinealen!

Mijn ervaring met HBM is wel als ze zeggen dat ze het op voorraad hebben, dat het klopt.

Moraal van het verhaal: zo snel mogelijk zoveel mogelijk bestellen!!

Jeroen

Vandaag wel een productieve dag geweest!

Eerst de cilinderpennen gedraaid. Ieder 16mm lang, maar beide uit een stuk staf gemaakt, daarna in tweeën gezaagd. Ook de twee bronzen bussen gemaakt. Vergeten foto’s van de bussen te maken. Maar geloof me, ze zijn er en ze passen heel precies in de zuigerstang.

IMG_5094.jpeg

Met het passen van de zuigerstang in de zuiger, kwam ik erachter dat het toch allemaal wat aan de krappe kant was. Ook wilde ik voor de zekerheid toch ook maar de zuigerpen borgen. Die pennen paste wel mooi met een lichte passing, maar toch. Dus de zuiger weer terug op de freesmachine. Op de vertrouwde manier uitlijnen en nog een keer met een 4mm erdoor en het gat een paar tienden dieper gemaakt.

IMG_5095.jpeg

Daarna twee 2,5mm gaatjes geboord en M3 getapt.

IMG_5096.jpeg

Gelukkig heb ik ooit eens zo’n verzameldoos gekocht.

IMG_5098.jpeg

Wat, ik heb stapels van dat soort dozen verzamelingen staan, van boutjes, ringetjes, veertjes. Mijn motto (altijd aan denken als je weer naar HBM rijdt!)

IMG_5099.jpeg

Keurige borging!

IMG_5097.jpeg

Zuiger, zuigerpen, borging van de zuigerpen, bronzen bus, lager en zuigerstang allemaal voor de eerste keer gemonteerd

IMG_5101.jpeg

IMG_5102.jpeg

IMG_5103.jpeg

Toch wel leuk als je eindelijk iets in elkaar kunt zetten. Geeft wel een goed gevoel, maar nog heel veel meer te doen.

Jeroen

Back