Bouw MB Actros 5 assige Zwaar Transporttrekker

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door VOLVO FH 16 750, 20 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marvintjeehh

Marvintjeehh Guest

Deze actros is echt mega vet.
    Alle draadjes zijn keurig weggewerkt
    Heb je het chassis helemaal zelf gebouwd?
    :cool:

2. VOLVO FH 16 750

VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    26 jan 2008

Hallo Stefan,

Nee, ik haal het scharnier niet uit elkaar !!

Alleen een druppeltje op het scharniertje doen, even goed heen en weer bewegen, zodat de olie goed in het scharnierpuntje zit, daarna de overtolloge olie verwijderen !!!

En solderen maar !!

3. VOLVO FH 16 750

Lid geworden:
    26 jan 2008

Hallo Marvin,

Het chassis van de MB heeft ik zelf gemaakt, alleen heb ik de chassisbalken gekocht bij Hobma, maar het hulpchassis is geheel van messing en zelf gemaakt.

Toen ik het chassis gemaakt heb, had ik mijn zetbankje nog niet, nu maak ik al mijn chassis van messing en zet ik de chassisbalken zelf !!

4. mark

mark Guest

dus la ik het goed begrijp, als u en model bouwt dan bouwt u alles zelf behalve de cabine en de electra en banden?

5. VOLVO FH 16 750

Lid geworden:
    26 jan 2008

Hallo Mark,

Ja, ik probeer alles zo veel mogelijk zelf te bouwen of te verbouwen, zoals bij de volvo F12 bakwagen, maar in principe maak ik alles zelf, of als het goedkoper is om te kopen dan zelf te maken, dan koop ik bepaalde onderdelen.

Van ik natuurlijk ook niet zelf maak, is de aandrijfliijn met motor, differentieels en kruiskoppelingen, versnellingsbakken enz., maar de pendeas-vering en de besturing maak ik wel weer zelf.
    Ook de 3 Wedico stuurassen heb ik 2e hands gekocht via Ebay.de, maar die heb ik wel verbusd, want op de wedico stuurassen zit op de fusees en de stuurstangen veel te veel ruimte !!!

Voor de nog te bouwen dieplader bouw ik de stuurassen wel weer helemaal zelf, alles van messing !

Mark, even een geheimpje verklappen niet verder vertellen hoor !!!!
    :cool::cool::cool: :lol::lol::lol:
    Maar ik vind het bouwen eigenlijk nog mooier dan het rijden !!

6. VOLVO FH 16 750

Lid geworden:
    26 jan 2008
    0020

Hallo allemaal,

Even weer een update van de MB Actros :

De afbouw van de MB Actros looopt zo beetje op het einde, de MB ACtros is nu bijna gereed op een paar kleine details en aanpassingen na !

Hier staat de MB Actros op z'n hokje, z'n slaapplaatsje, maar ook wordt de MB Actros in deze Transportkist vervoerd naar de rij-demo's.

Navigatiesysteem (TomTom), mobiele autotelefoon (Nokia) en het dashboard gemonteerd.
    (zie de bedrading, lijkt niet erg mooi !)

Het lelijke Wedico 3 spaaks stuur vervangen door een origineel MB stuur.

Zie de zelfgemaakte motor-tunnel met versnellingspook, hierdoor is de bedading geheel weggewerkt, lijkt mooier vind ik zelf.

De motor-tunnel is gemaakt van messing en mat zwart gespoten.

De ontvangst-antenne verplaatst vanaf het dak naar achter de cabine.

De antenne staat ten eerste mooier achter de cabine, maar nu kan ik onder elk viaduct, brug en tankstations door, zonder dat ik met de antenne in de problemen kom.

Zelfgemaakte kentekenplaat gemonteerd, zelf gemaakte achtermarkeringsborden gemonteerd.

Zelf gemaakt Merdeces Benz bord gemonteerd.

Spoorverbreders gemonteerd om de aandrijfassen. omdat om de 3 stuurassen brede banden en velgen zitten.
    Helaas had ik geen verchroomde boutjes voor de wielnaven van de aandrijfassen, moet eigenlijk nog een keertje vervangen worden voor verchroomde boutjes.

Wielmoerringen gedraaid en gaten voor de wielbouten en moeren gefraisd en gemonteerd.

Deafdekdoppen van de 3 gestuurde voorassen heb ik gemaakt van aluminium 6 kant en aan de bovenkant iets rond gedraaid, ik vind dit achteraf niet erg mooi, worden nog vervangen door andere afdekdoppen.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt: 3 aug 2008
  7. markioo

markioo Forum veteraan

Lid geworden:
    21 dec 2007
    mmmmercedes zwaartransporttrekker

hoi piet
    dat is dan het einde zou ik bijna zeggen,maar neen gelukkig blijft deze topic hopelijk ivm het nog eventjes maken van de dieplader die erachter mag en de volvo cabine die er nog op dit chassis komt,toch?????
    en heeft u al dieplader bandjes gevonden van 60 mm doorsnee???
    is fisher technic niks of lego bandjes??
    of in de speelgoedwinkel rond snuffelen met een schuifmaat,
    haha,ik zie de kinderen al kijken met een gezicht van wat meet u nou??
    of op de duitse forum even vragen,uw naam komt ook veel in beeld als ik daar rondsurf,
    mvg markioo

8. VOLVO FH 16 750

Lid geworden:
    26 jan 2008

Hallo Marco,

Je mag wel jij en jou zeggen hoor, i.p.v. U !!!

Ik heb nog geen bandjes voor de dieplader, maar die bandjes die ik zoek zijn voor de Low Budget 6 assige Semi-Dieplader voor mijn schoonzoon !
    De bandjes van Tamyia zijn niet geschikt, te breed, ook de bandjes van Barnhausen.DE zijn of te klein, of te breed of net te groot met een rare binnenmaat.
    Ik zal dus iets anders moeten verzinnen, maar dat horen jullie t.z.t. nog wel, want ik denk dat ik al een oplossing heb gevonden !

Hoe kom jij er bij dat de MB cabine wordt vervangen ???
    Nee, nee, dit gaat echt niet gebeuren, de MB blijft orgineel in tact !
    Ik heb nog Volvo cabines genoeg, dus dat is geen enkel probleem.

Ja Marco, dat heb je goed gezien, de MB Actros staat ook op het Duitse forum, dit is op speciaal verzoek gebeurd van een Duitse Modelclub, ik heb een aantal mensen van deze modelclub in Bemmel ontmoet, deze mensen hadden mijn MB al div. keren zien rijden op div. rij-dmo's en wilde graag een verslag op het Duitse forum hebben.
    Helaas is mijn Duits niet zo geweldig, maar het lukt wel om het topic ineressant te maken voor de Duitse Modelwereld, want ja, die zijn helemaal gek van MB en ik krijg hele leuke reacties op dit topic.

Laatst bewerkt: 4 aug 2008
  9. markioo

markioo Forum veteraan

Lid geworden:
    21 dec 2007

hoi piet
    tja dit chassis verdient een volvo cabine,bij voorkeur de scale art,dat weet elke volvo man toch???
    en die bandjes kunt je toch ook maken van een rubber slang en daar ringen van maken,het is maar een suggestie,
    mvg markioo

10. Marko

Marko

Lid geworden:
    21 nov 2007
    hoi piet,

Hoe heb jij die achterkant markering gemaakt is dat een stickertje.
    zoja heb jij daar de afbeelding nog van ik ben nog naar zo iets opzoek voor mijn scania maar kan nergens goede kleuren vinden voor het geel en rood.

11. VOLVO FH 16 750

Lid geworden:
    26 jan 2008

Hallo Marko,

Nee, dit zijn geen kant en klare stickers van de achterkantmarkering, deze heb ik zelf gemaakt op de computer en uitgeprint op een kleefsticker, de kleefsticker gespoten met half matte blanke lak, hierdoor lijkt het net op de echte markeringsborden van de 1:1
    Daarna uitgesneden en opgeplakt op de MB Actros.

Ook heb ik de kentekenplaten en het bord Convoi Exeptionnel aan de voorkant van de MB Actros op de zelfde wijze gemaakt !
    Ik vind zelf dat het goed gelukt is.

Trouwens dit soort stickers kan je bij Hobma Modelbouw kopen, maar ze zijn ook op div. Duitse site te bestellen !!
    Ik vind die stickers nogal duur, bovendien wil ik zelf mijn kenteken-nummers zelf samenstellen !
    En ja, zelf gemaakt geeft mij toch meer voldoening dan kant en klaar kopen !

12. markioo

markioo Forum veteraan

Lid geworden:
    21 dec 2007

hallo piet
    de markeeringborden,ik zie geen popnageltjes waar hij mee vast word gemaakt in het echt??geintje
    maar u heeft wel gelijk je kan ze kopen bij rob maar die vind ik ook inderdaad prijzig,
    heb ze zelf ook gemaakt van reflectie sticker bij de sticker/reclame man vandaan,even creatief wezen en voila,
    moet er trouwens niet een kenteken papieren deel 1 en 2 op het dashboard op schaal komen te liggen,het is allemaal zo gedetailleerd,
    het is maar een idee hoor,of tacho schijfjes,
    of wordt ik nu te kritiesch??
    groetjes markioo

Laatst bewerkt: 4 aug 2008
  13. VOLVO FH 16 750

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Hallo Marco,

Het kenteken zit in de jaszak van de chauffeur, i.v.m. diefstal !!

Nee, geen Tachograaf schijfjes, want de MB wordt nog uitgerust met een digitale Tachograaf en een Duits Moutkastje

14. markioo

markioo Forum veteraan

Lid geworden:
    21 dec 2007

er zit toch wel alarm en centrale deurvergrendeling op??!! hahaha
    maar hoe gaat het nou met de banden,daar hoor/lees ik niks van,
    winkelwagen wieltjes is dat wat,ik zeg maar wat,
    dan zou u bij tuut tuut das snel,oftewel overt..m eens kunnen kijken,
    of zelf gieten maar dat geeft toch zo een troep,heb het toen op de club gezien,de beheerder van het club gebouw was er niet zo erg blij mee,
    voetstappen door het hele pand heen door 1 kloddertje op de grond haha
    mvg markioo

15. VOLVO FH 16 750

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Hallo Marco,

Ja, ja, centrale deurvergrendeling + afstandsbediening en (brand)alarm is ook aan wezig.
    Complete truck hé !! :cool: :cool: :cool:

16. VOLVO FH 16 750

Lid geworden:
    26 jan 2008
    0021

Hallo allemaal,

Weer even een update van de MB Actros :

Zie de zelfgemaakte buitenspiegels, dit lijkt veel beter dan de lelijke Wedico Standaard spiegels

Buitensspiegels links

Buitenspiegels rechts, zie de zelfgemaakte fietsen-spiegel !

De spiegelglaasjes zelf gemaakt van gepolijst aluminium en daarna gepoetst met Belgom, waardoor de spiegelglaasjes extra gaan glimmen.

Zie de zelfgemaakte motortunnel, hierdoor zijn alle draden en kabels mooi weggewerkt

De registerkoppeling gemonteerd en het zelfgemaakte bord Convoi Exeptionell gemonteerd

Zie de zelfgemaakte rode en gele luchtslangen en de zelfgemaakte zwarte elektrische kabel.
    Helaas kan je de zelfgemaakt luchtslangkoppelingen nu niet zien, ik zal t.z.t. nog even een datail-foto maken van de messing luchtslang koppelingen en elektrische stekker maken.

Zie ook de 2 reserve banden met velgen, 1 velg met brede band voor de voorassen en de velg met een normale band voor de aandrijf-assen.

De registerkoppeling gemonteerd en het zelfgemaakte bord Convoi Exeptionell gemonteerd

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt: 9 aug 2008
  17. markioo

markioo Forum veteraan

Lid geworden:
    21 dec 2007

hallo piet
    wat moet ik hier nou op zeggen???
    1 woord dan,GEWELDIG,
    en de diepladerwielen welke zijn het nou geworden??
    mvg markioo

18. VOLVO FH 16 750

Lid geworden:
    26 jan 2008

Hallo Marco,

Bedankt voor je complimenten.

Tja, ik ben er nog niet helemaal uit wat voor banden het gaan worden.
    Ik heb die Duitser Barnhausen div. e-mail gestuurd, de laatste op 30 juli 2008, maar hij reageert niet op mijn e-mails.

Dus nog maar even verder zoeken hé.

19. markioo

markioo Forum veteraan

Lid geworden:
    21 dec 2007
    banden

hallo piet
    tja barnhausen is slecht bereikbaar en ook nog duur,
    ik zou hobma vragen als ik u/je was,
    ik zal ook verder kijken voor u/je,
    mvg markioo

20. VOLVO FH 16 750

Lid geworden:
    26 jan 2008

Hallo Marco,

Ik ben al bij Hobma geweest, maar die heeft niets wat in de buurt komt van de maten die ik moet hebben !!

Rob wist ook geen adres die dit soort banden kan maken, ja, hij kwaam ook met het adres van Barnhausen, maar dat adres had ik al !

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina