Bouw MB Actros 5 assige Zwaar Transporttrekker

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door VOLVO FH 16 750, 20 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. VOLVO FH 16 750

VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    26 jan 2008
    0017

Hallo allemaal,

Even weer een update van de MB Actros

De bouw van deze MB Actros vordert gestaag, de gespoten onderdelen van het chassis gemonteerd tot één geheel.

Let op de stang besturing van de 3 stuurassen op de onderstaande foto's !

De velgen van de voorassen zijn nog niet helemaal klaar, de ringen (plaatjes met wielmoeren) moeten nog uitgedraaid worden tot vlakbij de wielmoeren, maar ik wilde eerst kijken of de wielringen wel mooi staan, zo niet, dan doe ik een hoop werk voor niets, maar uiteindelijk heb ik de wielringen wel gemaakt en het staat heel mooi, vind ik zelf !!
    (zie t.z.t. foto's van van de wielringen als de MB Actros helemaal klaar is)

Laatst bewerkt: 18 jul 2008
  2. yveske

yveske

Lid geworden:
    17 jun 2007
    bedankt voor het antwoord.
    Het is inderdaad niet goed te zien wat er afgeplakt is en daarom de
    vraag,hartelijk dank voor het antwoord en blijf fotos posten ;)

3. markioo

markioo Forum veteraan

Lid geworden:
    21 dec 2007
    help ik kwijl,geef mij effe een slabbertje

hallo piet
    ik kwijl mn toetsenbord onder,
    dat is echt keurig gedaan hoor,
    en dan moet u haar nog aankleden en van de cabine voorzien,
    echt gaaf,
    mvg markioo
    kwijlllllllll
    en bedankt voor het slabbertje.

4. kristof1979

kristof1979

Lid geworden:
    28 mei 2008
    hoi
    terug een prachtige wagen ,maar een vraagje
    de achterste koppeling ('vangmuil) is dit eigen ontwerp of kan je die zo bestellen
    groeten

5. VOLVO FH 16 750

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Hallo Kristof,

Deze vangmuilkoppeling heb ik zelf gemaakt en is dus niet te koop, er zijn wel vangmuilkoppelingen kant en klaar te koop, maar die kosten ongeveer : € 115,= per stuk

Ik heb er in totaal 3 gemaakt, 1 vangmuilkoppeling zit dus op deze MB Actros en is een vaste vangmuilkoppeling, zonder scharnierpunt.

1 vanmuilkoppeling met scharnierpunt zit op de Volvo F12 bakwagen in het topic de (Ver)bouw van de VOLVO F12 op dit forum.

1 vangmuilkoppeling met scharnierpunt op voorraad voor de nog nieuw te bouwen Volvo FH 16.

Hopelijk is jou vraag hiermee beantwoord.

6. VOLVO FH 16 750

Lid geworden:
    26 jan 2008
    0018

Hallo allemaal,

Even weer een update van de MB Actros :

Begonnen met het afbouwen van de MB Actros
    Op het frame van de Zwaartransport module de de brandstoftank (vaartregelaar) gemonteerd.

De Bruine voedings-draad is later vervangen door een rood-zwarte draad, dit is gedaan om alles toch zoveel mogelijk standaard te laten zijn wat de de kleuren van de bedrading bretreft !!
    Maar tijdens het testen had ik geen Rood-Zwarte voedings-draad op voorraad, dus tijdelijk de Bruine draad gebruikt !

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt: 23 jul 2008
  7. VOLVO FH 16 750

Lid geworden:
    26 jan 2008
    0019

Hallo allemaal,

Even weer een update van de MB Actros :

De afbouw is begonnen van de MB Actros
    (zie de detail-foto's)

Wordt vervolgd.

8. markioo

markioo Forum veteraan

Lid geworden:
    21 dec 2007
    mmmmercedes zwaartransporttrekker

hallo piet
    ik weet niet meer wat ik ervan moet zeggen,
    het is en blijft me verbazen wat u allemaal doet/maakt,
    ik zou wel willen dat het bij mij ook zo goed en mooi werd maar wacht op mn onderdelen en de volvo fm cabine van bred last,
    en heb ivm mn werk ook niet veel tijd of zin om met dit weer wat te gaan doen,
    van het weekend kijken we wel weer,
    mvg markioo

9. fabi

fabi

Lid geworden:
    23 mrt 2007
    hoi Piet
    heel mooie truck , maar

tis geen Volvo , hihihihih of ben je aantsparen voor een scale-art FH 16 cabientje

10. markioo

markioo Forum veteraan

Lid geworden:
    21 dec 2007

een scale art volvo heeft piet al,zie zn lijstje met cabines,
    op zn topic volvo f12 wedico verbouwen,
    mvg markioo

11. VOLVO FH 16 750

Lid geworden:
    26 jan 2008

Hallo Fabiaan,

Hmmmm, hoeveel VOLVO vrachtauto's heb ik staan, dat wil jij eigenlijk niet weten, hahahaha, veel te veel !!!

1 Volvo FH 12 1e generatie, nieuw in de kist (Scale-Art)
    1 volvo FH 16 2e generatie, nieuw in de kist (Scale-Art)
    3 Volvo's F12 Globetrotters (Wedico)
    1 Mercedes Benz SK, nieuw in de doos (Wedico) Deze MB is voor de handel
    1 Mercedes Actros met cementmixer Bruder) deze wordt gesloopt en de cementmixer wordt omgebouwd, echt werkend gemaakt, nieuw chassis gemaakt en hier komt een Volvo F12 cabine op

En dan heb ik dus nog de MB Actros 5 assige Zwaar Transporttrekker en deze Volvo F12 in aanbouw in dit topic !

Zoals je ziet, ik kan voorlopig nog vooruit met bouwen, ik mag wel tenminste 100 jaar worden, wil ik alles ooit af en rijklaar krijgen !!

Hmmm Fabiaan , hoezo geen Volvo's

Nou vooruit dan, op jou verzoek hieronder een paar Volvo's

Laatst bewerkt: 25 jul 2008
  12. markioo

markioo Forum veteraan

Lid geworden:
    21 dec 2007

hallo piet
    zei ik het niet,
    u heeft genoeg volvoos staan om te (ver)bouwen,
    ik heb trouwens net de volvo fm dagcabine van bred last binnen gekregen en wat is me dat een mooi gegoten model zeg,
    geen polyester nesten in het gietwerk want het is epoxy of zo iets
    in ieder geval geen matjes in verwerkt,
    en de spiegels en de bumper en lampglaasjes er ook bij,
    en heel mooi verpakt,niet in een kissie zoals scale art maar het is heel over gekomen,
    die volvo nh ga ik er ook vandaan halen voor mn broer,
    echt een aanrader,maar ja u heeft de komende 100 jaar al modellen om te (ver)bouwen,dan mag ik wel zeker snel beginnen met mijn tempo en dat alles de eerste keer fout gaat,dan heb ik zeker 200 jaar nodig,oeps
    denk niet dat ik dat ga redden,en invriezen met modellen en al zal nog niet haalbaar zijn,laat ik morgen maar rustig beginnen,dan zien we wel,
    mvg markioo

13. mark

mark Guest

Maar als je deze trekkers voor je 100 verjaardag afheb heb je er vast wel weer projecten bijgekregen.Veel succes.........

14. scania_streamline

scania_streamline

Lid geworden:
    5 feb 2007
    hey

dat is nogal een vlinke verbouwing.
    van de mercedes.
    ziet er goed uit :)
    alleen hoe worden de lucht ketels uit messing gemaakt ?
    met een 3de sleep/trekas ziet die mercedes er stukken beter uit ;)
    veel realistischer.
    blijft die cabine geel of wordt die nog andere kleur gespoten ?

grt jens.

15. VOLVO FH 16 750

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Hallo Jens,

Ja, de verbouwing van MB Actros was inderdaad nogal ingrijpend, van een standaard pakket (3 assige trekker) naar een 5 assige Zwaar Transporttrekker !

Alles wat ik zelf heb gemaakt is van messing gemaakt, dus ook de luchtketels zijn van messing !

De cabine blijft Geel !!!, want de MB is al 2 jaar klaar en heeft al op heel wat rij-demo's van de MBVP gereden !!

16. fabi

fabi

Lid geworden:
    23 mrt 2007
    Bedankt Piet,
    voor de foto's en ............opeens geen woorden meer.

en Markioo, ja het zijn hele mooie cabines en zekers de nh , heb hem al int echt mogen aanschouwen, ze zijn wel heel knap gemaakt he maar voor sommige zijn ze teduur en voor andere weer niet , prachtige stukken moeten betaald worden vind ik want er zal wel veel werk in zitten alsje iets mooi's en echt wil.

17. StefanF

StefanF

Lid geworden:
    6 mei 2007
    hallo Piet,

Ik dacht dat ik veel tijd in het bouwen stak, nou dat is in vergelijking met jou nog peanuts.
    Tjonge jij kan ook mooi bouwen hoor. Gaat er bij jouw nou nooit iets mis zodat je dagen werk kan weggooien (heb ik nog wel eens):(.
    Wel jammer dat de dieplader uitgesteld is, moet ik straks zelf flink gaan slepen aan mijn kraantje. Ik zag trouwens dat je een graafmachine van Bruder hebt. Wist je dat je die ook radiografisch kan maken. Is misschien wel een nieuwe uitdaging, mocht je ooit zonder werk komen te zitten (over 25jaar of zo).

Oja nog even een vraagje. Hoe soldeer je de schanieren van de luiken vast, zonder dat de pennen ook vast gesoldeerd worden waardoor de schanieren dan vast zitten en niet meer kunnen draaien.

Laatst bewerkt: 27 jul 2008
  18. scania_streamline

scania_streamline

Lid geworden:
    5 feb 2007
    Mercedes trekker 5 asser

hey piet

nou zeg dan doe je het allemaal netjes :)
    moet ik toegeven :)
    vooral die bedrading etc...
    weg werken.
    dat is nogal een kwarwei.
    dat moet ik ook nog ff gaan uitpluizen.
    hoe ik dat bij de daf 95 ga doen.
    het is wel allemaal op en top :p
    zal ook eens op messing uit gaan.
    ivm je dat mooi kan solderen ;)
    ga zo door.

grt jens

19. VOLVO FH 16 750

Lid geworden:
    26 jan 2008

Hallo Stefan,

edankt voor je complimenten, maar jij bent anders ook heel goed bezig hoor, echt SUPER wat jij doet !

Maar moet ik nu een geheimpje gaan verklappen, nou vooruit dan maar, het solderen van scharnieren, dit is inderdaad best lastig, een piano-scharnier solderen, zoals bij de kist van de Volvo, dat valt nogal mee, als je voorzichtig soldeert, dan lukt dat wel aardig, zonder dat de tin in het scharnier loopt, maar de kleine scharniertjes aan het luikje van de MB Actros zwaartransporttrekker module is een heel ander verhaal, want als je niet uitkijkt, dan zit het scharniertje snel vast en kan je het scharniertje echt weggooien, want losmaken, dat gaat niet lukken !!!

Maar nu het grote geheim !!!
    Van te voren de scharnierpuntjes/oogjes met pennetje invetten met grafietvet/olie, is wel lastig om te doen, maar mij lukt het iedere keer weer om de scharniertjes op deze manier te solderen, zonder dat ze vast gaan zitten, maar het wil ook met smeerolie hoor, maar dat brandt er wel sneller tussen uit, dus dan is het wel opletten geblazen !!
    Wel opletten dat er op je te solderen vlakjes geen vet of olie zit, want dan gaat de soldeerverbinding niet lukken, de soldeertin hecht dan niet !!!

Nou, succes met het solderen van de scharniertjes.

Hmmm, en nu de vraag of er bij mij wel eens iets mis, gaat, NEE HOOR !!! ER GAAT BIJ MIJ NOOIT IETS MIS, HAHAHAHA !!!
    Natuurlijk gaat er bij mij ook weleens iets mis, zeker als ik aan het expermiteren ben !!
    Maar vaak kan ik het dan meestal wel weer herstellen, of hergebruiken, of wijzigen. zoals ik het graag wil hebben, maar soms gewoon uithuilen en weer opnieuw beginnen !
    En ja, in modelbouw gaat wel veel tijd in zitten, maar het houd je wel van de straat hé !!

Wat betreft, de Caterpillar Bruder kraan, die is van mijn Schoonzoon, die heeft een loonwerk-aannemersbedrijf met Caterpillar rups en mobiele kranen.
    Die kraan die jij ziet, heb ik inmiddels omgebouwd als een statisch model, samen met nog een Caterpillar rupskraan, een mobiele Caterpillar kraan en een Liebherr 574 Shovel. Dit mocht niks kosten, Low Budget !
    (ik zal t.z.t wel even wat foto's van deze kranen plaatsen)

Laatst bewerkt: 27 jul 2008
  20. StefanF

StefanF

Lid geworden:
    6 mei 2007
    Hey Piet

Aah dus toch invetten zodat de tin niet pakt (ik dacht al zoiets).
    Nu alleen even op de zaak naar een beetje grafiet olie zoeken.
    Ik ken dit alleen maar in de poeder vorm, waarmee je bouten inwrijft zodat ze niet vast rotten.
    Maarja, het is nu toch geen weer om met de soldeer brander aan de gang te gaan.
    het is nu al warm genoeg.
    Haal je trouwens het schanier uit elkaar voor het smeren, of is een druppeltje erop voldoende?
    In ieder geval bedankt voor de tip.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina