Bouw MB Actros 5 assige Zwaar Transporttrekker

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door VOLVO FH 16 750, 20 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Marco,

    Nee, geen luchtvering, die cilinders moeten hydraulische vering voorstellen, maar de cilinders die je ziet zijn van binnen uitgevoerd met een drukveer, omdat hydrauliek iets te gecompliceerd en te duur is !
    Trouwens de vering werkt perfect hoor !!
    Tja, hoever wil je gaan !!!

    Bij de dieplader wordt de vering wel een echte hydraulische vering, omdat ik de dieplader moet kunnen laten zakken en laten heffen, dus daar ga ik wel verder dan bij de MB Actros !

    Hopelijk is het geen teleurstelling voor jou, dat de vering niet hydraulisch is uitgevoerd, maar ja, soms moet je consessies doen hé in de modelbouw !!
     
  2. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    mmmmercedes zwaartransporttrekker

    hoi piet
    o ja ik ben nu heeel teleurgesteld dat het geen hydro vering is,
    hahaha wat denkt u nu zelf???
    natuurlijk maakt het me niet uit,ik vind het prima zo,en het werkt toch perfect zo die vering,
    en er is niemand die het verschil ziet of er een penveer of hele dure lek gevoelige hydrauliek in zit,
    dat is geloof ik ook een beetje de bedoeling van uw modelbouw,
    heel mooi maar simpel en proberen goedkoop het op te lossen,
    maar als het zo werkt waarom niet de dieplader op de zelfde manier maken enkel een hefmechanisme mbv servoos er bij om hem omhoog te krijgen,
    of een schroefspindel ivm het gewicht wat er op komt te rusten,
    die kraan is een zware jongen,
    het is maar een idee,
    mvg markioo
     
  3. rottierood

    rottierood

    Lid geworden:
    21 jul 2004
    Berichten:
    1.124
    Hoi Piet,mooi truck wordt dat zeg!!heel netjes.
    Wat me wel opvalt is dat je werktafel er ontzettend netjes uitziet!Of ben je ergens anders aan het bouwen?

    Maar voor de rest is het een beginnend plaatje aan het worden.
    Complimenten...........
    groetjes Marcel.
     
  4. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    Kompliment

    Hoi Piet

    Ik ben niet iemand die gauw een kompliment geeft.Maar nu moet ik een dubbel kompliment
    uit gaan delen.Eerst aan jou want je hebt een geweldig mooie truck gebouwd (hij is al klaar
    nietwaar?).Maar mijn grootste kompliment gaat naar jouw wederhelft.Die heeft tenminste de
    salontafel ter beschikking gesteld voor die malloot met z'n trukkie.Of was zij toevallig niet
    thuis toen je de foto's nam?
    Vooral zo doorgaan ouwe.

    Mvg Wil
     
  5. truck-freak

    truck-freak

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    866
    @Wil,

    Daar zeg je me wat, haha.

    Die van mij staat nu ook even beneden, want men kamer is PROP vol..
    Mijn moeder zet hem het liefst buiten neer, haha.

    Maar ze weet wat ''het'' is dus doet ze het gelukkig niet, als zou ze wel heeeeeel graag willen dat dat ''ding'''oprr*t.
     
  6. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    Respect

    Hoi Piet

    In mijn vorige bericht ben ik geeindigd met "vooral zo doorgaan ouwe".
    Nu weet ik niet of jij weet wat dit betekent.Ik ben mijn loopbaan begonnen in de scheeps-bouw.Daar was het normaal dat de mensen waar je respect voor had met ouwe werden
    benoemd.Op een schip werd de kapitein pas ouwe genoemd als de hele bemanning
    bewondering voor voor hem had.Wel ik heb bewondering voor jou (ouwe).

    Wil
     
  7. bobross

    bobross

    Lid geworden:
    29 apr 2008
    Berichten:
    189
    Locatie:
    groningen
    goeiedag !

    ik heb je hele bouwverhaal eens zitten lezen en mijn complimenten !
    Hier zit heel veel werk in lijkt mij en alles is met veel geduld tot in in detail uitgevoerd.
    Dat vind ik het mooie van deze schaalmodellen ;het is natuurgetrouw en alles past ook nog eens goed .En dan het extra werk dat je hebt verricht voor de mercedes want er is niet veel meer origineel aan de hele wagen volgens mij ?Alleen da cabine en that's it ? .
    Ga zo door ! (Y).

    binnenkort zal ik eens beginnen met de volvo van tamiya die op de plank ligt en in de kleuren van Boonstra uit Haulerwijk uitgevoerd gaat worden (denk ik )
     
  8. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Marco,


    Nee, ik ga geen servo's gebruiken, een kraan van ongeveer 60 kg optillen met een servo, dat gaat echt niet lukken, dit moet hydraulisch gebeuren !!!

    En ja, anders wordt Stefan niet blij, als zijn kraan op de grond blijft staan, i.p.v dat deze vervoerd word op de dieplader met smalbed !!
     
  9. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Wil,

    Jij mag mij ouwe noemen hoor, hahahaha !!!
    Deze uitdrukking ken ik wel hoor, ik gebruik deze term soms ook bij oude rotten in het vak !!

    Bedankt voor je complimenten !

    De MB op de salontafel, dat mag wel van mijn vrouw hoor, als ik maar niks beschadig !!!

    Maar ik mag er niet mee rijden in de kamer, wel in de gang en in de berging, want zij vind het wel leuk wat ik doe, maar ze zegt altijd, Piet je moet het niet overdrijven hé, want je bent net een klein groot kind die met vrachtautootjes speelt !!
     
  10. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Marko, hallo Frank, hallo Marcel, hallo Marco (Markioo), hallo Broboss,

    Allemaal hartelijk bedankt voor jullie complimenten !!!

    Wordt vervolgd.
     
  11. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    012


    Hallo, allemaal

    Even een update :

    Deze keer behoorlijk veel foto's, om de voortgang er even in te houden in dit topic !!


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]

    Zie de zelfgemaakte stang-besturing van de 3 stuurassen, zoals bij de echte 1:1.

    De besturing werkt perfect, wringt niet, de rij-snelheid neemt niet af bij de maximale stuur-uitslag

    Zie ook de zelfgemaakte onafhankelijke hydraulische (nep)vering.
    Bij de echte 1:1 is dit hydraulische vering.

    In de cilindertjes zitten drukveren, de vering werkt redelijk goed, de vering had nog iets stuggermogen zijn, dit ga ik nog een keertje aanpassen met zwaardere drukkveren !



    [​IMG]


    Zie de zelfgemaakte messingachter onderij-beveiliging
    Zie ook de zelfgemaakte echt werkende vangmuilkoppeling, t.z.t. volgen van de vangmuilkoppeling nog detail foto's.

    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]

    Zie de zelf gemaakte pendelas-vering, de veerbladen heb ik geknipt van een soortverkoperd verenstaal plaatje, merk onbekend, gekocht op een rommelmarkt.
    Het knippen van het verenstaal was niet bevoordelijk voor de blikschaar.

    [​IMG]

    Zie ook de zelfgemaakte afstands gaffeltjes met kogelgewrichtjes, (gekocht bij Conrad)

    [​IMG]

    Zie de zelfgemaakte verzwaarde 1e vooras-vering.

    De wielnaafassen verbusd, hier zat nogal wat speling op, dit bevordert niet erg de strakke noodzakelijke besturing voor de 3 assen.
    Ook de de fusee bussen vervangen, want de fusee-pennen zwabberde in de fusee bussen.

    Hierdoor is de speling minimaal geworden, want ik heb ook de spoorstangen vervangen met nieuwe kogelgewrichtjes.

    [​IMG]


    [​IMG]

    Zie de 2 extra zware messingdwarsbalken in het chassis, hierop wordt de zwaar-transport module gemonteerd.


    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 1 jul 2008
  12. paula III

    paula III

    Lid geworden:
    21 aug 2006
    Berichten:
    162
    Beste Piet

    Het ziet er gewoon prachtig uit ga zo door!!!!

    mvg Teake
     
  13. Marko

    Marko

    Lid geworden:
    21 nov 2007
    Berichten:
    367
    Locatie:
    Maassluis
    Wat een kunstwerkje echt geweldig.
     
  14. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    013

    Hallo allemaal,

    Even weer een update :

    De standaard MB Wedico spatborden pasgemaakt en gemonteerd, om te kijken hoe het staat !!

    Beetje vreemd van Wedico, de enkel-as spatborden zijn standaard zwart en de dubbel-as spatborden zijn standaard grijs.

    Later heb ik de spatborden allemaal standaard mat zwart gespoten om kleurverschil tegen te gaan !

    [​IMG]

    Zie de ophangbeugels binnen in de spatborden, de standaard beugels vervangen door zelfgemaakte aluminium spatbord beugels.

    [​IMG]



    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]

    Zie de zelfgemaakte vangmuilkoppeling

    [​IMG]

    Zie de messing onderrij-beveliging



    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 1 jul 2008
  15. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    mmmmercedes zwaartransporttrekker

    hallo modeltruckbouwmeester piet
    ahaa u heeft toch nog wat gekocht naast de cabine,motor,assen en de banden,
    de spatborden,iets wat u zelf niet heeft gemaakt,maar ja u kennende er kon wel weer wat aan verbeterd worden ditmaal de beugels,
    maar ja op een perfect model horen ook alleen maar geperfectioneerde onderdelen en dat alles tesamen vormd het een zeer perfectioneerd model,
    gebouwd door een perfectionist,oftewel een Piet(je) precies,
    ik kijk nu al uit naar de fotoos van morgen,
    mvg markioo
     
  16. paula III

    paula III

    Lid geworden:
    21 aug 2006
    Berichten:
    162
    Beste Piet

    waarom zitten er twee schottels op?

    ik dacht misschien als de trailer niet lang genoeg is dat ie op de eerste van achter komt
    maar als ie op de 2e komt zit je toch met wrijving van de eerste of niet..

    mvg Teake
     
  17. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    mmmmercedes zwaartransporttrekker

    haha 2 schotels voor de prijs van 1,
    ik denk dat het is om de dolly/zwanehals te kunnen ondersteunen
    als deze los is van de dieplader,denk ik tenminste,
    maar we zullen het wel horen van de bouwer,toch piet????
    mvg markioo
     
  18. truck-freak

    truck-freak

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    866
    Ik denk dat het voor het testen is van de juiste plaats :D

    We wachten af wat Piet zegt haha
     
  19. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo allemaal,

    Waarom zitten er 2 koppelschotels op ???

    Tja, dan kan ik er 2 trailers te gelijk achter de MB Actros koppelen, hahahahaha, grapje !

    Bij een 5 asser hoort de koppelschotel boven de derde as van achteren te staan, om een goede asbelasting te krijgen.

    Als de Jeepdolly of voorloopdolly klaar is, komt deze op de voorste schotel te rusten zoals dit hoort !!

    Maar omdat ik zelf nog geen trailer heb, die achter de MB Actros past, leen ik op de rij-demo's vaak een trailer van onze voorzitter ! (huurtrailer)
    Maar deze trailer past alleen maar op de achterste koppelschotel, vandaar de tweede schotel.

    Als grap heb ik dus de 2 koppelschotels even geplaatst, maar als ik ga rijden gaat de vooorste koppelschotel eraf, anders kan ik niet draaien met de (huur)trailer.

    T.z.t komt dus alleen de voorste schotel vast op de MB Actros.

    Dus hierbij is weer een mysterie opgelost !!!

    Hieronder 2 (huur)trailers.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De dieplader is geladen met 3 ballastblokken van een Liebherr LTM 1400 telescoopkraan.
    De ballastblokken wegen 7.5 kg per stuk !!
    De MB sleept de dieplader met gemak weg, geen enkel probleem met dit gewicht !!
     
    Laatst bewerkt: 3 jul 2008
  20. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Marco,


    Nee, de spatborden heb ik dus niet zelf gemaakt, omdat ik er originele MB Actros spatborden op wilde hebben.

    Maar normaal gesproken maak ik de spatborden zelf van aluminium buis en draai ik deze op maat op de draaibank en daarna zaag ik deze door de midden !

    En ja, Rob Hobma moet natuurlijk ook nog wat verdienen hé, hahahaha [​IMG]
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina