Bouw Liebherr telescoopkraan LTM 11200-9.1 schaal 1:16

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Leo Broers, 18 apr 2021.

1. Catwoman

Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    1 jun 2013
    Gewoon smullen weer, supermooi gemaakt ! :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

groetjes, Charlotte.:bye:

Leo Broers vindt dit leuk.
  2. Leo Broers

Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    17 dec 2017
    Alle Leuk aanklikkers weer bedankt voor de belangstelling.:thumbsup:

Pieter bedankt voor de uitleg van het zoek programma, het was mij wel bekend maar gebruik het tekort, bedankt ook weer voor het compliment.

Henk ook bedankt voor het compliment.

Cor ook bedankt voor het compliment.

Marceline bedankt voor het compliment.:friends:

Charlotte ook bedankt voor het compliment:friends:

Groet Leo

VOLVO FH 16 750 en Alberto vinden dit leuk.
  3. Fuel Monkey

Fuel Monkey

Lid geworden:
    6 jun 2010
    Super wat een vakmanschap.
    Goed doordacht en perfect uitgevoerd.
    Mijn complimenten, voor dit zeer gedetailleerde verslag.

Ik kwam dit filmpje tegen van iemand die ook deze kraan heeft gebouwd.

Ook zeer knap gedaan.

Grt John

ozy, Tug.NL, Leo Broers en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. ShabaF117

ShabaF117

Lid geworden:
    9 mei 2020
    53FE2C33-F85D-4720-9750-444355230800.jpeg De Mammoet versie met Lego gebouwd

Leo Broers en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  5. Alberto

Alberto

Lid geworden:
    15 jan 2017

Even opgezocht.
    Kosten best nog een bak met kralen. Maar wel erg mooi
    Toch iets anders dan de mecano in mijn jeugd ;)

Tug.NL vindt dit leuk.
  6. Alberto

Alberto

Lid geworden:
    15 jan 2017
    Moet nu echt gaan slapen:bye:.
    Wat een project zeg, Morgen weer verder
    Leo!
    Bedank dat jij ons meeneemt in jouw bouwavontuur
    Een project waar je trots op mag zijn :worship:

Gr Albert

vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  7. markioo

markioo Forum veteraan

Lid geworden:
    21 dec 2007
    als ik effe tijd over heb ga ik t geheel bouwverslag nalezen,is dit model in ede te bewonderen soms 19 maart modelshow europe voor de kraan grondverzet en zwaartransport modelbouw fan is dit de show die je niet mag missen,ik ben er al vanaf show 1 als bezoeker en soms als standhouder er geweest,echt n aanrader show mocht je t niet kennen,en op youtube staan filmpies van eerdere shows

8. Leo Broers

Lid geworden:
    17 dec 2017
    Jhon bedankt voor het compliment. Ja dat constructie Lego daar kan je mooie dingen van maken, heb zelf een bergingsvoertuig staan van Lego, het is heel vernuftig hoe dat allemaal in elkaar zit en beweegt. Ik hoopte mijn kleinzoon meer voor techniek te laten interesseren maar dat gaat niet lukken.

Shabaf bedankt voor je bijdrage.

Albert, bedankt voor je compliment, ja ik ben er wel trots op dat het me allemaal lukt en dat er veel mensen, er veel plezier aan beleven het verslag te volgen. Albert ga je niet te laat te bed;)

Markioo, Veel plezier met het doorlezen van het Topic.
    Helaas ben ik er niet bij in Ede, ik zou eerst wel gaan maar er is wat anders tussen gekomen.
    Ik had er graag willen staan en daar de mensen te ontmoeten met de zelfde passie voor modelbouw.
    Ben al verschillende keren bij de modelbouwshow geweest maar alleen als bezoeker.

Groet Leo

20220219_164346.jpg
    Alvast een Sneak Preview van de radiateurdop.

AHoogendijk, ShabaF117, Ro-tje en 5 anderen vinden dit leuk.
  9. Leo Broers

Lid geworden:
    17 dec 2017
    Vervolg motor compartiment.

20220219_164306.jpg
    Zoals je al boven zag de radiateurdop met overloopleiding voor bij overdruk van het koelsysteem. Heb er voor alle duidelijkheid een W in de dop gefreesd
    zodat ze kunnen zien dat er water in moet.

20220219_164321.jpg
    De brandstoftank niveaumeter. Er moet alleen nog een brandstof retourleiding gemonteerd worden, maar dat komt later.

20220222_131343.jpg
    De motorluiken worden uitneembaar en daar moet dus een sluitsysteem op komen, en dat wordt een handel met knevel.
    Een M2 inbusbout plaatje als hendel en een kneveltje met M2 draad erin. dit is wel het kleinste onderdeel wat ik tot nu toe gemaakt heb maar het werkt.

20220222_144431.jpg
    De onderzijde waar de knevel geborgd wordt op de strip van 1mm.

20220225_151010.jpg
    En zo ziet dat in zijn geheel er uit, de rode schakelaar aan de voorzijde daar schakel ik de ventilatoren mee aan en uit.

20220225_151210.jpg
    De tanks met banden vastgezet, en de brandstof vulleiding wacht nog op materiaal.
    Hier kan je ook het resultaat vergelijken met de 1:1 kraan.

Wordt vervolgd
    Groet Leo.

Laatst bewerkt: 26 feb 2022
    Cnn, Marker, ozy en 8 anderen vinden dit leuk.
  10. VOLVO FH 16 750

VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Hallo Leo,

Weer een mooi stukje modelbouw vakwerk.
    SMILEY APPLAUS KLEIN.gif

De kleine details maken/bouwen, vind ik het mooiste van de modelbouw, als je de kleinste details precies kan namaken/bouwen dan van het 1:1 model/voertuig.

Je schrijft : Het kleinste wat je hebt gemaakt/gebruikt : M 2 inbusboutjes en M 2 draad tappen.
    Tja, het is maar wat je klein noemt.
    Ik gebruik regelmatig voor mijn trucks, M 1.6, M 1.4, M 1.2 en M 1 boutjes en tap regelmatig M 1.6, M 1.4. M 1,2 en M 1 draad in messing, aluminium en staal.
    Dit moet je wel met beleid doen, want anders breken de dunne boortjes en tapjes heel snel af.

In de Goldhofer dieplader zijn de kleinste boutjes die ik gebruik is M 1.6

Het wordt echt een hele mooie Liebherr telescoopkraan.

Jammer, dat je niet in Ede bent. :(
    Ik was erg benieuwd om de Liebherr telescoop kraan te kunnen bewonderen.

Leo Broers en Alberto vinden dit leuk.
  11. Alberto

Alberto

Lid geworden:
    15 jan 2017
    Hey Leo.
    Gewoon nieuwsgierig hoor. Maar ook graag weten welk mens achter een project zit ;)
    Je gaf aan in het begin van je project dat er 4a5 jaar bouwtijd inzit/zat
    Heb je nog steeds die prognose ?
    En heb je ook wel periodes dat je hem ff niet wil zien?
    Heeft dit model altijd de voorkeur gehad die je op schaal na wilde bouwen?
    Hier de laatste, is ook gelijk voor Pieter Mannen! waarom heb jullie niet je beroep van dit gemaakt. Bouwen in opdracht Custom made projecten heet dat volgens mij:yes:.
    Hoop sowieso de Liebherr en Goldhofer nog een keertje in actie te zien in real-life :cool:..
    Keep up the good work :wave

Gr Albert.:offtopic:

12. markioo

markioo Forum veteraan

Lid geworden:
    21 dec 2007
    in opdracht bouwen is niet te doen,hoop werk en als je je uren gaat optellen en x bedrag per uur gaat vragen dan haakt men af,ik heb modellen in opdracht gemaakt maar nooit echt veel aan over gehouden,maar wel de trots,zoals 4 scale art volvoos voor volvo dealer,dat was leuk bouwen en zandbergen truck transporter met aanhanger alles elec werkend liftbare as en plateaus werkend,vroeger bouwde ik voor telegraaf de scanias en scania dealer de italeri 1/24 modellen en kreeg als beloning dan of reclame matriaal jas kleding horloge vrijkaarten rai dat soort dingen of n nieuwe kit kado,toen ging t me niet om t geld maar om de trots als je bij dealer weer eens kwam stonden er modellen van me in vitrinekasten,later ook voor daf en volvo dealers de 1/24 gebouwt en bij afleveren trucks wilde men ook dat ik model er voor hen maakte,maar neen ik ben er geen rijk man van geworden dus ik heb er niet mn beroep van gemaakt in elk geval

13. Catwoman

Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    1 jun 2013
    Hallo Leo,
    Ziet er weer prachtig uit , net echt ! :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Groetjes, Charlotte.:bye:

Alberto, VOLVO FH 16 750 en Leo Broers vinden dit leuk.
  14. Kraanbouwer

Kraanbouwer

Lid geworden:
    8 jun 2009
    Zonde dat dit meesterwerk niet te zien zal zijn in ede! Wat een juweeltje is dit aan het worden.

Mvg Mitchell

Alberto en Leo Broers vinden dit leuk.
  15. vGenLheftruck_Maarten

vGenLheftruck_Maarten

Lid geworden:
    4 jun 2020
    Ik denk dat je er juist wel een rijk man door bent geworden.
    - rijk aan ervaring
    - rijk aan inzicht
    - rijk aan kennis
    - rijk aan invintiviteit
    En zo kan je zelf er ook nog wel een aantal bedenken.

Alberto en Leo Broers vinden dit leuk.
  16. VOLVO FH 16 750

VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    26 jan 2008

Hallo Mitchell,

Ben jij wel aanwezig in Ede ?

Neem je nog wat mee van één je bouwwerken ?

Leo Broers vindt dit leuk.
  17. Leo Broers

Lid geworden:
    17 dec 2017
    Pieter dank je voor het compliment.
    Ik ga met mijn tapjes ook tot M1.6 maar wat ik bedoelde is het kneveltje dat is het kleinste onderdeel wat ik tot nu toe gemaakt heb, 3mm bij 4mm en dan nog 5 bewerkingen op het onderdeel uitvoeren.

Albert bedankt voor het compliment, het zijn veel vragen en ik zal ze proberen te beantwoorden na deze post.
    Markioo geeft hier al een uitgebreid antwoord op de vraag waarom je niet je beroep van zou moeten maken.

Charlotte ook weer bedankt voor je compliment, mijn werk begint al een beetje het niveau van jouw werk te bereiken;).

Mitchell ook bedankt voor je compliment. ja helaas moet ik Ede overslaan maar wie weet is er nog een ander treffen in de loop van het jaar waar ik mijn project kan laten zien.

Maarten, je vat het treffend samen, het maakt je inderdaad een rijker man en ook dat je door dit forum andere modelbouw liefhebbers er mee van kan laten genieten van de projecten die hier getoond worden.

Hieronder zal ik proberen de vragen van Albert en niet alleen van Albert maar ook de degene die het project volgen, meer duidelijkheid te geven voor mijn enthousiasme voor dit project.

groet Leo

Laatst bewerkt: 27 feb 2022
    Alberto en vGenLheftruck_Maarten vinden dit leuk.
  18. Leo Broers

Lid geworden:
    17 dec 2017
    Even of topic om uitleg te geven van waarom ik ben begonnen met het bouwen van dit project, de Liebherr LTM 11200-9.1.

Mijn fascinatie voor kranen en voertuigen met meerdere assen en de techniek die daar bij komt kijken heeft me altijd geboeid en dat zal ik laten zien aan wat ik in de jaren tachtig al gemaakt heb.
    Vrachtwagen 4 x 8.jpg
    Dit was mijn ontwerp van het model wat ik wilde maken, nog getekend met inktpen en op kalkpapier in 1982, dus nu al veertig jaar terug.
    Vooras 1.jpg
    Het ontwerp van de aangedreven vooras.

Achteras 1.jpg
    De aangedreven achteras.
    tandemstel.jpg
    Het tandemstel met de twee assen en met het langs differentieel
    20220226_203439.jpg
    Dit was het resultaat van de assen die ik erna gemaakt heb en deze hebben jaren in de la gelegen, door te kort tijd verder nooit afgemaakt
    De keus van banden waren toen nog niet zo uitgebreid als dat het nu is, deze banden komen van een Cheeta van Tamiya maar die zijn al zo oud dat er al droogscheurtjes in komen.

20220226_203450.jpg
    Deze assen heb ik gemaakt op een miniatuur draaibank, de Emco Unimat 3 met freeskolom en als je die ziet dan zijn dit grote onderdelen voor zo'n klein bankje.

20220226_203528.jpg
    De schaal klopt niet met de huidige schaal waar vandaag de dag veel onderdelen in te krijgen zijn.
    Na veertig jaar is zoveel verandert in teken techniek in bewerkingstechniek dat er nu veel meer mogelijk is.

Ook als je kijkt naar wat er vandaag de dag wat er allemaal te koop is aan onderdelen van verlichting en miniatuur boutjes en vergeet niet het internet waarmee jij over de hele wereld kan shoppen.

Ook heb ik inmiddels 50 jaar werkervaring in mijn rugzak waar je toch regelmatig gebruik van maakt, en dat was veel werk waar ik nu veel profijt van heb.
    Om een kleine opsomming te geven van wat ik zo al gedaan heb, ik ben gestart met onderhoud aan landbouwwerktuigen en daarna heb ik diverse jaren in de Volvo vrachtwagens gewerkt en daarna nog diverse jaren zaterdag bij een transportbedrijf gewerkt aan onderhoud van het wagenpark.

Vanaf 1980 ben ik voor het Hoogheemraadschap aan het werk geweest en ben daar begonnen in de werkplaats met materieel onderhoud en bij het het schap ben ik geëindigd met een beheerstaak van zo'n 150 gemalen waarvan de laatste 10 jaar met renovatie van gemalen met het vervangen van de oude dieselmotoren diverse Stork en Bolnes motoren. deze gemalen werden volledig elektrisch met motoren van tot wel 750kW met een gewicht van 8000 kg.

Ik kan terug kijken op een prachtige mooie periode van mijn werkzame leven met de techniek, en heb de kans gekregen erin mee te groeien met mijn werk, van tekenen op kalkpapier tot het digitaal tekenen en ook de digitalisering van het peilbeheer door dagelijks de peilen op te nemen in de polder tot het thuis kunnen bekijken van de uitlaatgas temperaturen van de dieselmotoren op de gemalen met behulp van de telemetrie.

En die techniek kan ik nu kwijt in mijn project en het verveelt me nog geen dag om er aan te werken, er zijn zijn zoveel uitdagingen zowel mechanisch of elektrotechnisch of werktuigbouwkundig dat er nog genoeg uitdagingen zijn.
    Ik heb nooit de intentie gehad voor me zelf te beginnen er zijn twee dingen die slecht samen gaan en dat is vakmanschap en en het te gelde maken van die vakmanschap.

Hierbij een inzage in de man die dit project probeert te realiseren.

Vriendelijke groet
    Leo Broers

Demaic, JolieFvL, Marker en 14 anderen vinden dit leuk.
  19. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Geweldig Leo, jouw achtergrondinformatie; even over die onafgemaakte modellen: het lijkt een beetje op de opbouw van een Faun carrier, maar de keuze voor de differentieelen is wel apart, de worm aandrijving ken ik eigenlijk alleen maar van de leger DAF YA328 en de wep carrier 126, alleen zat het daar natuurlijk bij de wielen.
    Ik denk dat je daar wel gekozen hebt voor meervoudige wormen, anders zijn ze zelfremmend en dat is erg lastig te rijden.
    dit is verder nooit/weinig toegepast in vrachtwagens, al was dat alleen maar omdat die overbrenging zo inefficient is. Maar nogmaals: geweldig om te weten, bedankt!
    Cor

Alberto vindt dit leuk.
  20. Alberto

Alberto

Lid geworden:
    15 jan 2017

Leo.

Dankjewel voor de antwoorden. Waardeer ik zeer.
    Erg knap hoe je zulke grote onderdelen op het kleine bankje wist te realiseren.
    En inderdaad was de keus menigmaal kleiner dan nu.
    Vooral als je in een gehucht woonde (nog) was een bezoek aan een MB-Winkel een dag uit.
    De Cheeta-bandjes zijn dezelfde als mijn Avatar wat ook mijn allereerste rc was
    Wat gemalen betreft heb ik een bijdrage mogen leveren aan de Waterwolf (Electra) die op 5 november 2020 100 jaar bestond
    Als je van techniek houd is het een aanrader om een gemaal te bezoeken.
    Leo
    Nogmaals dank voor de moeite van je Of-Topic :yes:

Groet Albert.

vGenLheftruck_Maarten en Tug.NL vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina