Bouw koppelverband bak Stelsa II

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Stephan le Sage, 26 okt 2009.

1. woujaco

woujaco

Lid geworden:
    31 aug 2009
    Zier er al goed uit :) ben benieuwd naar het resultaat

2. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    @Vincent,

Ik begrijp je, daar heb ik ook al over zitten denken, zorgen dat de ene buis de andere borgt doormiddel van een touwtje. Ik moest denken aan een tentstok.

Dit is ook nog wel te maken. Ik ga dat eens proberen te maken. Pielen met touwtjes haha.

Die ketting in het echt wist ik, toevallig laatst eens gezien. Maar daar is dit te klein voor.

3. Vincent1

Vincent1

Lid geworden:
    28 nov 2011
    ja precies ja dat bedoel ik dat de palen elkaar borgen.
    ja snap ik dat dat te klein is.
    ik neem aan dat jij de spudpaal elektrisch maak. en het gedeelte dat in het schip vast komt te zitten in de machinekamer, blijft dat aan de bovenkant open om het touw van de onderste paal met het motertje te verbinden?
    gr vincent

4. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Klopt,

Ik maak de buitenste buis vast op het vlak, deze komt boven de waterlijn uit, de ruimte tussen systeem en mijn roefdek is genoeg om een touwtje tussen de monteren/begeleiden. Het motortje hoeft er niet recht boven.

Dat is het idee..

Eerst een andere brander zoeken, die we nu gebruikte voor alles is lek bij de regelaar, en daar wil ik geen vuurtje bij houden.

5. Vincent1

Vincent1

Lid geworden:
    28 nov 2011
    hahahaha. ja pas maar op met een lekkende brander.
    ja zolang de bovenkant van de spudpaal boven de waterlijn blijft gaat het goed he.
    gr vincent

6. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Bouwers,

Als je iets graag wilt, dan wil je er ook graag aan werken, met als eindpunt een echt werkende paal. Vanaf het begin:

Op de foto zien we de verschillende delen die in elkaar schuiven. De buis die in de grond staat heeft inmiddels ook de houder van het gewicht gekregen. Het vierkante stuk gaat in de pijp als gewicht, goed zwaar en kan het vastzetten.

Wanneer de buizen omhoog getrokken worden neemt de een de ander mee. Vandaar die randen erop.

Om te zorgen dat de buizen niet uit elkaar kunnen vallen heb ik (na advies) het volgende uitgedokterd. Iedere buis heeft een stangetje gekregen, hiermee kan ik de ene aan de andere verbinden. Op deze manier kan je het systeem borgen (en evt uit elkaar halen)

Aan de slag met de touwtjes ;)

Het hijsoog van de onderste buis zit in het midden, bij de andere buizen heb ik dat aan de zeikant gehouden, op deze manier is de kans kleiner dat het geheel in de knoop komt.

Buis voor buis aan elkaar maken, met pincet en tangetje erbij. Kwam anders niet bij het touwtje.

En dan het resultaat tot nu toe :)
    Omdat mijn schip in de woonkamer op een plank staat heb ik de paal er naast gehangen, zodat goed te zien is hoe diep het geheel dalijk maximaal steekt.

Uiteindelijk ga ik hem dus in mijn bak inbouwen, maar ik ben nu al zo tevreden dat ik kan vertellen dat ie in meerdere schepen van me komt.

Nu rest nog dus het inbouwen, maar ook nog een mechanisme om op en neer te gaan. Dat laatste ben ik nog niet helemaal over uit.

7. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Misschien zoiets gebruiken als een zeillier (als die te programmeren zijn heb je ook geen iniemini eind schakelaars nodig.)

Mocht je schakelaars zoeken:
    Ze zijn er overigens wel (bij conrad vandaan bestelnummer 704539-89 subminiatuur microschakelaar.)

Afm.: (l x b x h) 2.7 x 8.2 x 6.5 mm
    Uitvoering: 1 wisselschakelaar.

8. bas v.v

bas v.v

Lid geworden:
    7 apr 2009
    Ik zal maar een patent aanvragen!!!
    Dan kun je nog rijk worden met de modelbouw spudpaal!

mvg
    Bas

Laatst bewerkt: 9 feb 2012
  9. Vincent1

Vincent1

Lid geworden:
    28 nov 2011
    ziet er goed uit Stephan!
    erg mooi!!
    gr vincent

10. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Inbouwen van de spudpaal

Vandaag de tijd gevonden om toch de paal in te bouwen,

Na een tijdje nadenken over de positie van de paal heb ik uiteindelijk een gat gemaakt, dicht bij het midden, hier beweegt het schip het minst op en neer dacht ik zo. Het was zowiezo de bedoeling om het voorop te plaatsen.

Uiteindelijk is dit de positie, ideaal leek me zo.. en dat was het ook, schiptechnisch gezien.. tot dat ik woning er op wilde zetten. Ik heb eerder bedacht om de mast beweegbaar te maken, daar zit een servo aan het roefdek door vast. Laat ik dit even over het hoofd gezien hebben en beide (van alle plek die er is) elkaar raken.
    De servo heb ik maar losgehaald, dat leek me beter dan de paal verplaatsen. Morgen de servo dus her-bevestigen. Enfin, zonder servo paste het wel weer allemaal.

En zo zit ie dus op zijn uiteindelijke plek.

Nu staat alles nog te drogen en zit ie alleen om de voet vast, morgen ga ik kijken naar de versteviging boven, er moet ook kracht op de paal kunnen staan.

11. Vincent1

Vincent1

Lid geworden:
    28 nov 2011
    mooi!
    de paal is ook al best wel lang.
    een vraag Stephan, de kopschroef van de Stelsa II werkt die goed. en heeft het genoeg kracht om het schip om te gooien als ie afgeladen licht?? en komt er veel water langs het BB en het SB kanaal uit? wat is je conclussie. in het begin van het verhaal las ik dat je het nog niet zeker wist. dus daarom mijn nieuwsgierigheid..
    gr vincent

12. Brandaris

Brandaris Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Als ie afgeladen licht ! is het niet donker :rolleyes:

Sorry Stephan, ik kon het niet laten. nu weer :eek:ntopic:

13. Vincent1

Vincent1

Lid geworden:
    28 nov 2011
    hahaha,
    (KRACHT) !!!! :confused:
    gr vincent

14. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Mijn dag is weer goed.:banana:
    Ik was bang dat ik dat soort prijzen altijd kreeg.

Al met al blijf ik er bij dat zelfbouw toch leuker is dan een bouwpakket, waar alles al voorgekauwd is.

15. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Haha Brandaris :)

@ vincent
    Als de bak afgeladen ligt, dan heb voldoende kracht om schip en bak om te duwen tegen windkracht 2-3. Laat ik het water naar voren stuwen dan komt er een klein beetje uit de zijkanten, maar dit is meer water met lucht. De meeste kracht gaat naar waar hij naar toe moet. Stuur ik BB of SB, dan sluit ik het gat af en loopt alles naar 1 richting.

Kortom, ik ben er wel tevreden over. Het schip afstoppen duurt wat langer, maar het blijft wel modelbouw.

@ Harm

Neujhoor gebeurt ook mij wel eens, ach het houdt je bezig he :p
    Bouwpakketten vind ik ook niks, gewoon lekker zelf puzzelen en eigen inbreng toepassen. Dan krijg je een eigen en uniek model. :D

16. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Net weer een steun gemaakt die de bovenkant bijeen moet gaan houden.

Voorlopig maak ik het systeem nog even handmatig. Ik wil in Goes eens kijken naar een liertje om het geheel wel electrisch aangedreven te maken.

Ook heb ik weer een steun/plateau gemaakt waar nadat de lijm droog is de servo op komt te liggen (aan te hangen)

En ik weet niet wat het is, maar altijd net voor Goes, heb ik weer ideeën in mijn hoofd, en die wil je dan nog "even" uitvoeren.. Haha zorgt ervoor dat ik de komende weken heerlijk aan het bouwen ben, of dingen aan het aansluiten ben.

Zoals, de mast is beweegbaar, zit verlichting in en alles, maar nog niet netjes aangesloten en dat wordt nu toch wel tijd daarvoor vond ik zo.

17. KlaasKamstra

KlaasKamstra

Lid geworden:
    14 okt 2010
    Ik had dat met de vaardag in Amersfoort afgelopen keer:
    Net voor 4 september denk ik:
    Ik ga mijn voorschip verbouwen!
    Tja, en dan vaar je natuurlijk niet...

Maar ik wil nu in het vroege voorjaar de spits vaarklaar hebben en houden...

Het lijkt me ook wel leuk om in verenigingsverband te gaan varen (ik neem aan de je met De Kempen naar Goes gaat) en zo wat meer binnen te kunnen varen.

18. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    @ Klaas,

Herkenbaar dus haha.

3 jaar geleden werd ik door hun benaderd of ik en Cor niet bij hun vereniging wilde komen ( wij waren op de maasbrachterhavendagen met schepen en hun als vereniging) zo gezecht zo gedaan en dan komen de voordelen als Goes ook mee.

Ideaal want ik vind het altijd wel leuk om daar heen te gaan en dus ook te kunnen varen. Over het algemeen kan ik niet zoveel naar de club, maar als ik tijd heb dan doen we dat wel, de vaardagen zijn wel gezellig altijd.

19. Vincent1

Vincent1

Lid geworden:
    28 nov 2011
    oké oké oké.
    dus het werkt goed. mooi.
    in het echt duurt het ook lang voordat het schip stil ligt op de kopschroef
    gr vincent

20. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Vanochtend op de werf gaan kijken,

De paal zit muurvast, daar ben ik erg blij mee.
    De servo voor de mast ben ik wat minder blij mee. Ik kan hem niet plaatsen op de plek die voor de hand ligt. Dan kom ik met mijn kopschroef-aandrijving in de knoop.
    Nu moet ik toch wel creatief gaan denken, want de ruimte wordt nu toch wel redelijk beperkt. De mast staat al en die verplaatst ik niet zomaar even.

Wat betreft de lier en het mechanisme: Ik zal een soort van geleider van het touw moeten gaan maken En dit binnen een cm hoogte. Anders zit ik tegen het roefdek aan.

Kortom, ik ga hier even over brainstormen.

Zodra ik vanavond thuis ben, zal ik een foto posten van hoe het geheel op dit moment zit.

Deel Deze Pagina