Bouw koppelverband bak Stelsa II

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Stephan le Sage, 26 okt 2009.

1. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Ik heb daar wel nog over nagedacht maar aangezien ik me roer er dwars van onder in moet duwen worden die zijroeren (zo noem ik ze maar even) te klein.
    En na testen bleek dat het verlies niet erg groot was. er komt wel wat maar het meeste gaat rechtdoor. Ik was hier wel bang voor maar het viel me nog reuze mee.

Zal vanavond nog meer foto's van de kopschroef plaatsen ter verduidelijking. Heb ze zojuist gemaakt.

2. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    En zo ziet me kopschroef eruit. De Assen zijn zelf gemaakt. De kabels moeten nog netjes verwerkt worden maar wilde eerst testen of alles het wel naar behoren deed.

Aan de onderkant de deksel weggehaald waardoor het roer zichtbaar wordt.

Zo ziet het geheel eruit. Om me roer eruit te halen moet ik hem 45 graden draaien anders komt ie er niet uit.
    Verder ben ik op het moment bezig aan de mast. Vandaag de dag.

3. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Ik ben het weekend naar de modelbouwwinkel geweest met als idee, een aantal onderdelen halen om A een sputpaal de bouwen (tekening hiervan volgt nog wel hier)

En B materiaal voor een mast achterop me bak. De rest van de onderdelen had ik nog wel maar had een paar belangrijke dingen nodig. Ik was van plan om een koker te halen, en buisjes voor de sputpaal. Maar deze hadden ze niet meer in de maten dien ik wilde hebben.

Ik ben dus zonder materiaal terug gekomen en ben maar met wat anders bezig geweest.

Dit is de koker waar de mast achterop in moest komen, Maar de koker die hierin past hadden ze dus niet meer.

Ben op het moment bezig met mijn voormast, ik ben hem beweegbaar aan het maken, en meer op een mast te laten lijken.
    Ik bedoel. Het plateau waar de lampen aan hangen, radar enz.
    Nu staat er alleen nog een los stukje hout maar een mast is het nog niet.

Foto's komen nog hiervan.

4. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Gisteren nog een beetje aan mijn mast gewerkt en vandaag ook weer hieronder het resultaat tot zover.

Gister stond er alleen nog een stokje,
    Inmiddels is er in het balsa een messing kokertje geplaatst, dit tegen de slijtage.
    Toen het hoofdgedeelte op maat was en dus een afstand kon bepalen heb ik van messing de steun bvenop gemaakt. Deze houdt het geheel recht.
    Voorop/bovenop de mast zit de houder waar het blad opkomt overdwars.

Het is wellicht niet te zien maar het blad is op de randen mooi afgerond. Net als bij me schip.

http://lh5.ggpht.com/_QtBnU5P2CnM/SwGZzV2C-yI/AAAAAAAABUw/e1rWvwYCncE/s800/IMG_2263.JPG

Links hoe hij dan gaat worden. Echter niet helemaal hetzelfde. Op de bak komt wel nog een triangel voorop aan de mast. Blijft wel een bak.
    Wel is ie even breedt. Wat betekend dat als ie plat licht net buiten de kop uitsteekt. Ik had ook een smallere evrsie gemaakt maar dat zag er niet uit als ie omhoogstond. En er zijn er meer die breder als de kop zijn waarneer de mast plat ligt. Mocht ik het niks vinden kan ik het altijd nog aanpassen.

Over het algemeen vond ik het al verbazend dat het allemaal vrijwel direct goed zat. heb met die andere op me schip nog een tijd aan het worstelen geweest. Plat was ie recht, omhoog beetje verdraaid, dat soort problemen, en die ben ik nu niet tegengekomen.

5. vwforum

vwforum

Lid geworden:
    8 jan 2009
    hoi stephan

ik had een vraagje gebruik jij ook led,s in je mast?
    en welke leds gebruik jij dan.

ik ben nu zelf bezig met een schip voor me zoon en wil alle bedrading vast neer leggen en zo doende ook van de mast.

en zou jij voor mij een schetsje kunnen maken van jou beweeg bare mast.

gr willem

6. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Hoi Willem,

Ik heb 6 volt lampjes maar het zijn geen ledjes. Ze werken ook op 3 volt maar dan minder. En dat doet een Ledje niet.

Misschien zegt het u wel wat. Van robbe die dekstralers Daar zitten ook lampjes bij, die gebruik in in de mast. En andere kleuren op de rest van me schip. Ik heb wel ledjes Blauw onder me stuurhut. Deze komen van kerstverlichting af.

Een Schetsje waarvan precies? Hoe de mast werkt met servo neem ik dan aan? Zal ik morgen als het lukt erop zetten, en anders een dagje later.

De aantal kabels hangt af van de lampen die u in de mast wil hebben. Ik kan me deklampen afzonderlijk aan/uit zetten van toplicht en zo ook van de schijnwerper. Op me bak wil ik ook als het gaat een werkend zwaailicht ie uit een speelgoed autootje gehaalf heb inbouwen. Dit is wel een led, 1,5 volt meen ik dat ie was.

7. vwforum

vwforum

Lid geworden:
    8 jan 2009
    hoi stephan

oke ik zie de tekening wel verschijnen.

ik zat aan lampen van een treinbaan te denken daar zijn ook heel veel soorten in. en ook kleine lantaren paaltjes die zie je soms wel eens op die tankers van shell soort van dek verlichting wilde ik dan van die gebouwen schijn werpers gebruiken. als die maten een beetje over een komen.

gr willem

8. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Hallo Willem,

Ik kijk ook naar dat soort oplossingen als ik in modelbouwwinkels loop. Als ik het niet zelf maak, zoek ik naar alternatieven. Net wat u zegt bijvoorbeeld van de treinen.
    De lampen zelf die ik gebruik worden ook in treinen gebruikt, meer universeel meen ik. Zeiden ze in de winkel. De halogeenlampen (de vorm dan) die komen van robbe en daar zitte 6v lampjes standaard bij. Dat soort heb ik. Die zijn 12/13 mm breedt en 6 mm hoog zo ongeveer. Ik meet je dat morgen wel op maar er ook direct foto van van wat ik in de mast heb staan en hangen van me schip. Volgens mij heb ik die al gemaakt. In me bouwverslag van me schip heb ik niet zo gek lang geleden een foto van vlaggen geplaatst daar moet ie bijstaan. Anders hoor ik het nog wel.

Ik heb me ook al eens zitten bedenken om een soort van tl buis maken en daar lampjes in, maar dat is niet meer als alleen maar een idee geworden.

9. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    De mast

De tekening van de mast. Het is niet de kop van me bak maar een complete tekening die ik heb gemaakt.

Dit is de tekening die ik heb gemaakt. Het idee van hoe het werkt.
    Het is belangrijk dat de scharnierpunten van de bovenkant (strip) even ver uit elkaar zitten als die beneden.

De scharnier punten in de steun moeten op de zelfde afstand van elkaar zitten als boven in de steun, is dit het geval dan blijft het geheel recht staan bovenop.

Ik heb op mijn zender een schijfje en daar beweeg ik mijn mast mee.
    Ik heb een tijd zitten uitvogelen om de meeste uitslag te halen uit de mast via de servo. Deze afstand moet uitgezocht worden, terplekke.
    Waarneer ik de servo in de woning in ga bouwen heb ik hetzelfde.

Ik hoop dat het duidelijk is, anders hoor ik het nog wel.

10. tim elfering

tim elfering

Lid geworden:
    28 jan 2008
    hoi,

mooi je hebt je huiswerk goed gedaan. Om de max uitslag te hebben moet je de draad aan de buitenste doen en aan de mast zo dicht mogelijk bij de scharnier. Zo heb je grote uitslag maar je servo is dan veel kracht kwijt. Dat schuifje heet linear en je hebt denk ik een f14 kijk is bij cheeta(alwin) voor de multi swicht functie.

tim

11. Botter

Botter Guest

Kan je de stang niet in de voet kwijt Stephan? scheelt je zown stangetje door je roefdekje van de voorwoning.. Nouja zit er wel, maar niet in het zicht.

12. vwforum

vwforum

Lid geworden:
    8 jan 2009
    hoi stephan

ja hier kan ik wel wat mee.

bedankt alvast he.

gr willem

13. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    @ Willem,

En anders vraag je het maar he.

@ Botter,

Dat zou wel gaan, maar. Ook een servo is niet oneindig sterk. Hij duwt 20 cm omhoog met kabels en alles in de mast verwerkt. Om het vanuit plat naar omhoog te bedienen is de meeste kracht nodig en dit was vrij veel. Het stangetje zit nu ook al 1,5 cm vanaf het scharnierpunt. Ook niet gek veel. Op de mast van me schip he. De tekening was meer voor het idee hoe het zou moeten werken.
    De sleuf in me roefdek is net 1,5 cm meer heb je niet nodig. Iets korter had ook nog wel gekund, maar dat was moeilijk te bepalen op voorhand.

@ Tim.

Haha dankje,
    Klopt als een bus over de uitslag. Ben wel bezig geweest wat de meeste uitslag zou maken maar dat het begin ook nog fatsoenlijk omhoog ging. Dat was even stoeien, maar wel gelukt.
    Ik heb inderdaad een f14 wel 35 Mhz mja dat ga ik niet meer veranderen. Ik heb bewust de linear gekozen omdat je dan de hoogte mooi kan instellen. Multi switch ben ik wel voor aan het kijken maar heb hem nog niet direct nodig, zou meer luxe zijn, voor lampjes ed. Hij komt er wel, maar niet direct.

Bij de bak, is het weer opnieuw alles uitzoeken, heb nu wel richlijnen, maar terplekke kan ik pas zien of alles gaat werken. Deze mast is iets langer en kan meer plat als die op mijn schip. Ook wil ik deze wel rechtop kunnen zetten. Zal nog een gedoe worden, heb een goede servo nodig hiervoor. Hij lijkt wel groot in mijn schip maar heb hem wel nodig, een kleinere sloop je. Maar dit vind ik leuk om uit te zoeken. Ook daarvoor is het hobbie.

Laatst bewerkt: 18 nov 2009
  14. en wij maar proberen om alles mooi glad te krijgen !!!!

en zo ziet dan een orgineel dek er uit ????????[​IMG]

15. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    @ opa Jan

Haha ja inderdaad,

Maar die zijn wel glad maar niet te glad, anders ga je in de winter of, als ie nat is, zoals hier op je gezicht, ons schip lag toen echt afgeladen en dan staat het water in het gangboord.
    Ik vond het een mooie gelegenheid om te testen. Kon er immers goed bij. Het water aan je voeten.

Wat is er dan volgens u niet glad??

Laatst bewerkt: 19 nov 2009
  16. Stephan

Hallo, ik had niet door dat het water was, dacht aan een gebobbeld dek.
    Dan toch maar weer schuren, schuren, schuren.........
    Opa Jan

17. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    het opstaande randje (bestek) is bij ons 4 cm hoog met hier en daar een spiegat. dus dan loopt niet direct al het water eruit. En als ik het goed begrijp is dit meer voor veiligheid (dat je niet direct overboord stapt) gedaan als voor wat anders. Weer andere schepen heb een lage reling.

Succes met het schuren, haha. Liever in het klein als zo'n dek denk ik soms wel eens. Hoewel het dek vaak al geschuurd wordt door je schoenen en het met een machine kan. Is het ook zo gedaan.

18. _Hunter_

_Hunter_

Lid geworden:
    24 jun 2008
    bij zo'n opstaand randje kun je snachts met je voeten voelen waar je loopt
    gr. Jeroen

19. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Na een paar dagen niks gedaan te hebben heb ik gisteravond mijn mast nog geimpregneerd. Vandaag was het droog en heb ik weer verder gewerkt aan de mast.

Ik heb de steun gemaakt waarop mijn schijnwerp op komt.

En hier met schijnwerper erop. Hij staat nog niet vast.

Ook heb ik van een halve annkerlier weer een hele gemaakt, ofja ben er nog mee bezig, het is nog maar een begin

20. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Tijd geleden dat ik hier iets gepost heb.
    Heb de afgelopen 2 weken weer wat meer tijd gehad. Heb mijn boeing gelakt, het witte en het zwarte bovenop.

Aan de mast heb ik het meeste gedaan. De lampen die op het roefdek liggen komen in de mast.

Ik heb ze op voorhand zwart gemaakt en de mast alluminium geverfd. Dit moet nog wel een paar keer maar dan is de basis er al.

Op deze foto is goed te zien wat er gebeurt is. Aan de onderkant hangen de lampen maar heb ook oogjes gemaakt voor de vlaggen. De ankerlichten kunnen niet branden maar zijn er wel op gemonteerd.

Aangezien het een bak is, is een triangel verplicht. Dit zijn 3 toplichten in een driehoek geplaatst. Zo is te herkennen dat het een duwcombinatie is.

Zo was die gisteravond.

Deel Deze Pagina