Bouw kleine Stroep met dubbele pistontank en kleine grijper.

Dag,

in afwachting v/d licht behuizing voortgang,nog een ander klusje aan de boot gedaan.
De lijmmof van 50mm die in het afsluitdeksel zit,is nu langs de binnenkant met Tek 7 afgespoten.Het teveel v/d lijmmof a/d binnenkant met een brede ijzerzaag langs de bajonetsluiting afgezaagd en de bramen verwijdert.In de draaischijf zijn 4 gaatjes van 4mm geboord,waarin dan het beschermkruis met een rubberen hamer wordt ingeslagen.Nadien zit dit muurvast.
Op de foto's kan je zien dat de spindel v/h ballastsysteem in het centerpunt van het beschermkruis staat.
De spindel moet wel nog een klein beetje ingekort worden alsook het messing plaatje dat door de spindel bediend wordt.
Alvast die foto's.
Grtjs,Marc.
PB231716.JPG
PB231717.JPG
PB231718.JPG
PB231719.JPG
PB231720.JPG
PB231721.JPG

Bedankt Willem en ook de andere leuk vinders.
Och Willem,het is maar een hobby he.
Voor mij is deze bouw een leuke bezigheid.
Wil hier gewoon laten zien dat je iets kan bouwen met materialen die je overal vindt en die voorhanden zijn.Heb ook niet het geld voor die dure bouwdozen.Dan maken we maar van de nood een deugd.
Zometeen nog wat foto's v/d vooruitgang.
Grtjs,Marc.

Zijn er weer.

heel toevallig in de kast wat aan't rommelen en daar vond ik nog 2 spuiten van 60ml.
Het rubber eruit gehaald en proberen te passen in het 30mm buisje voor de verlichting.Dit paste perfekt.Er zit zelfs een platte zijde aan het rubber zodat het niet kan doorgeduwd worden in het buisje.
Het buisje voor een groot deel vacuum getrokken en het knalde naar binnen.Het konisch gedeelte v/d zuiger eraf gezaagd en in het rubber geduwd.Terug het buisje bijna vacuum getrokken en nu geeft het rubber geen krimp meer.Heb deze oplossing moeten zoeken daar ik anders een lijmmof van 30mm moest gebruiken met een ingelijmde schroefdop.Hierdoor had ik geen mogelijkheid meer om de lampjes naar binnen te schuiven.Vandaar deze oplossing.
De laatste foto's zie je nu de verlichting met 2X500 Lumen.Morgen wordt dit 2X1000 Lummen.
Hier de beloofde foto's(moet ze wel in 2 keer posten).
Grtjs,Marc.
PB231722.JPG
PB231723.JPG
PB231724.JPG
PB231725.JPG
PB231726.JPG
PB231727.JPG
PB231728.JPG

Nog wat verder aan de externe verlichting.
Uit Dibondplaat 3mm,4 ringen ruw uitgezaagd en dan op de grote schuurplaat juist rond gemaakt,zodat deze schijfjes juist in de buisjes passen.Is moeilijk,daar ik geen draaibank heb.Dan maar alles met de hand.Dat gaat ook.
Vervolgens een gat van 22mm in de schijfjes gezaagd,gevijld en geschuurd.Hierin past dan juist de ledverlichting.
In elk schijfje dan 2 gaatjes van 2mm geboord.Hierin worden dan 2 vol pvc stangetjes geschoven en gelijmd.
Deze houders kunnen dan volledig van de verlichting afgeschoven worden.
De verlichting wordt opgeladen door een usb kabel met magnetishe kop.Zo kan de verlichting rechtstreeks opgeladen worden in de buisjes.
De foto's hiervan.
PB241736.JPG
PB241737.JPG
PB241738.JPG
PB241739.JPG
PB241740.JPG
PB241741.JPG
PB241742.JPG
PB241743.JPG

Laatst bewerkt:
Prachtig gemaakt weer.
De lampjes schakel zet je aan en schuift ze in de buisjes denk ik.
Of komt er nog een ingenieuze schakeling bij ;)
Heb de lampen gevonden en mooie manier van opladen ook.

Groet Willem

Dag Willem,

bedankt.
Is idd gelijk je schrijft.De verlichting wordt voor het duiken in werking gesteld.
Er zijn 4 mogelijke standen,dmv het duwen op de schakelaar.
In de hoogste stand(1000Lumen),heb je een duur van 37min.In de 2de stand ongeveer 1h45min.
Heb erover nagedacht om dit aan of uit te zetten binnen in de boot.Maar als ik eerlijk mag zijn zou niet weten hoe ik dit moet doen.Ik heb hierover maar een heel gebrekkige kennis.
Als je weet hoe dit zou kunnen,dan hoor ik het heel graag van jou of iemand anders.
Ben een beetje op mezelf aangewezen met deze bouw.Maar we proberen en zoeken veel.
Grtjs,Marc.

Dag Willem,

Goedemorgen Marc,
Mij even verdiept in deze lampen van Olight.
Zijn nu net even te prijzig om er mee te experimenteren denk ik.
De buisjes zijn dus waterdicht met enkel een dop van zo'n injectie spuit.?
Ik kan voor de mijne natuurlijk rekening houden met een schroefsluiting van pvc.
Groet Willem

Goedemorgen Willem,

ja weet het,de lampjes van Olight zijn wat prijzig.
Heb de eerste een jaartje terug gekocht.Heeft hier altijd al gelegen,totdat ik erover begon te denken om er een onderwaterbehuizing voor te maken.Deze is echt wel drukvast en waterdicht met de gebruikte rubberen doppen.De Stroep is een bootje waar je toch redelijk diep mee komt.Dus het moet allemaal perfekt drukvast en waterdicht zijn.
Jou gebouwde boot is een stuk groter en daardoor kan je grotere maten van materialen gebruiken,zoals de schroefdoppen.Maar bij dit bootje kijk ik echt wel naar zo klein mogelijk.
Het gewicht speelt bij een Stroep geen rol omdat je 3 vaste ballasten hebt.Het is die Laatste 50ml die een grote rol speelt.
Deze behuizing wilde ik laten zien zodat je het ook met andere typen van lampjes kan doen.
Grtjs,Marc.

Dag Willem,

het hier in aanbouw zijnde model is een standaard T-Stuk van 100.
Ik dacht dat de horizontale buis een doormeter had van 125.Hierop een buis van 110?(het model van jou)
Jouw T-stuk heeft een perfekte haakse vorm,terwijl dit model een kleinere hoek heeft dan 90°.
Als dit zo is dat je een hoofdbuis hebt van 125,dan ga je uitkomen op een gewicht van ongeveer 7kg,terwijl dit model uitkomt op 5kg.
Ik zal een foto posten van het grotere model.Dit is hetzelfde als die van jou.
Grtjs,Marc
P1120899.jpg

Laatst bewerkt:
Bedankt Willem,

voor het na te kijken.
Bij de bouw van jouw boot kan je dus wel grotere afmetingen gebruiken.
Bij het kleine model ligt het iets anders.Ik ken de gewichten v/d ballasten,voor de kleine boot.
Bij gebruik van grotere buisjes voor de verlichting(meer lift),moet ik de ballasten allemaal aanpassen en nu niet.Er is ook zo goed als geen plaats om ballast in de buisjes te steken,bij gebruik van grotere.Er is veel ballast nodig om een buisje van 40mm met lamp onder water te krijgen.
Hoop vanavond nog wat te kunnen posten.
Grtjs,Marc.

De externe verlichting is klaar.
Met de camera in't midden ziet het er dan zo uit.
Er komt wel nog een afscherming op de boot,om de camera van het licht af te schermen.
Nu kunnen we verder met het achterste techrek voor de grijper.Hier straks meer foto's van.
Nog enkele foto's v/d externe verlichting.
PB251744.JPG
PB251745.JPG
PB251746.JPG
PB251747.JPG
PB251748.JPG

Grtjs,Marc.

Dag,

vandaag de foto's van gisterenavond.Was doodmoe en geen tijd meer gehad om ze te posten.
Het achterste spant v/h techrek is vervangen door een nieuw.Op de spanten zijn pvc stukjes gelijmd(10mm dik) voor de grondplaat op te bevestigen.Deze kan dan in z'n geheel verwijdert worden,voor nazicht v/h systeem.
Op de grondplaat(5mm dik),zijn 2 pvc stukjes gelijmd(10mm dik) om de standaard servo op te kunnen monteren met vijsjes.
Tevens de servo arm een klein beetje moeten verlengen dat de slag iets groter wordt dan de proef met de micro servo.Hierdoor gaat de grijper verder open.
Eenmaal het systeem klaar moet er een boring in de romp gedaan worden.Hierin komt dan de aansluiting voor de grijper.
De beloofde foto's.
Grtjs,Marc.
PB251749.JPG
PB251750.JPG
PB251751.JPG
PB251752.JPG
PB251753.JPG
PB251754.JPG

Back