Bouw kleine Stroep met dubbele pistontank en kleine grijper.

Gdavnd,

vandaag nog wat kleine inkopen gedaan in onze modelbouwwinkel.
Nog een micro motor met een iets kleinere vertraging.Hierdoor gaat het balasten een ietsje sneller gaan.Verder nog wat verlengkabels voor naar de ontvanger.De kabels van de regelaars komen net niet tot boven,waar de ontvanger zit.
De Wago klemmen zijn geplaats dmv secondenlijm.De schakelaars zijn ook tegen het achterste spant geplaatst.
Is niet zoveel vandaag,maar toch weer een klein beetje verder met de bouw.
Grtjs,Marc.
PB141638.JPG
PB141640.JPG
PB141642.JPG
PB141643.JPG
PB141645.JPG
 
Vandaag nog wat aan het techrek gewerkt.De draden v/d regelaars zitten nu in de Wago klemmen.
2gaten in het achterste spant geboord om de rest v/d bedrading achter het spant te brengen.Daar worden dan de verbindingen gemaakt met de draden v/d motoren.De rest v/d bedrading loopt dan naar boven,naar de ontvanger.
Verder nog wat componenten verzameld vandaag.Een schakelaar voor de ledverlichting,evenals een keramische weerstand voor de 10 leds.Een V-tail mixer.Deze gebruik ik om 2motoren gelijktijdig te sturen met éen stick v/d zender.Is voor het draaien en roteren v/d boot.
De Alu mal voor het lood te gieten komt morgen aan bod.
Grtjs,Marc.
PB151655.JPG
PB151656.JPG
PB151657.JPG
PB151658.JPG
PB151659.JPG
 
Laatst bewerkt:
Gdavnd,

vandaag geen lood kunnen gieten wegens teveel regenbuien.
Zijn alvast begonnen met het achterste techrek.Dit bestaat nu uit 2 spanten van 5mm in pvc.
De afstandsbussen in pvc zijn ook gesneden.Ook de 4 draadstangen van 3mm gesneden op lengte.
In het achterste spant komt een laadbus en een schakelaar om de spanning op te zetten of in laadmodus.Er komt ook nog een digitale voltmeter in de achterplaat.Er is op een v/d foto's het schema te zien voor het laden of de boot onder spanning te zetten.In het achterste techrek komt dan ook het mechanisme voor de kleine grijper te zitten.
De 2 adapters voor de motoren zijn ook klaar.
Alvast weer enkele foto's.
PB161661.JPG
PB161662.JPG
PB161664.JPG
PB161666.JPG
PB161669.JPG
PB161670.JPG
PB161660.JPG
 
Laatst bewerkt:
Vandaag nog geen ballasten kunnen gieten,wegens regenachtig weder.
Zijn nu aan het achterste techrek bezig voor de basis te maken waarop het mechanisme v/d kleine grijper komt.Is een klein hydrolisch systeem.De vloeistof is gewoon water.
De 2 onderste steunen zijn klaar om tegen de spanten gelijmd te worden.Het voorste spant is afgetekend voor uit te zagen.Het techrek staat volledig in elkaar,dit om de 2 steunen te kunnen lijmen,anders heb ik geen zicht of de bodem horizontaal ligt.Eenmaal de steunen gelijmd,wordt het techrek terug uit elkaar gehaald en het voorste spant kan dan uitgezaagd worden samen met de dwarsligger.
Vandaag ook een mini servo gehaald voor de grijper.Ook 2 spuiten van 2,5ml.
Alvast de foto's weer.
Grtjs,Marc.
PB171671.JPG
PB171672.JPG
PB171673.JPG
PB171674.JPG
 
Laatst bewerkt:
Duidelijk weer, in woord en beeld.:)
Vandaag een paar draadeinden besteld incl de moeren., evenals de abs afstand buisjes.
Pvc plaat heb ik wel, alleen iets dikker. 10mm
Komt het gewicht heel nauw bij dat ik het zo laat(iets met minder ballast) of beter nog dunner schaven/schuren.
Groet Willem
 
Bedankt Willem,

je moet je echt geen zorgen maken om de gebruikte dikte van de materialen.
De boot heeft 3 vaste ballasten.Dus je hebt speelruimte genoeg.De ballasten tussen de schaatsen geven de boot een zeer grote stabilliteit.Het is de voorste ballast die de afgewerkte boot in een juiste horizontale positie zal brengen.Eventueel een verschuifbare van ongeveer een 50gr,onder de achterkant v/d boot,voor het trimmen v/d boot.
Het deel v/d boot wat moet vedrongen worden is de ring en de halve dome,boven op de boot.Dit zal rond de 50gr liggen.Aan de hand van jou afmetingen v/d boot te zien,zal jou totaal gewicht uitkomen op een 7kg.De kleine Stroep weegt afgewerkt rond de 5kg.
Voor wat betreft de gebruikte materialen,heb je meer als speelruimte genoeg.Dus gewicht speelt hier geen rol.
Grtjs,Marc.
 
Laatst bewerkt:
Dat klopt Willem.
We hebben een klein beetje verder gedaan aan het techrek voor de kleine grijper.
Het hele binnenwerk in het rek is gemaakt uit 5mm pvc.Alles gelijmd met secondenlijm.
Enkel de basis wordt geschroefd.Zo kan het hele systeem eruit gehaald worden.
Er zit nu een micro servo in.Deze heeft een kracht van 1kg.Dit is zeer weinig omdat je op 6m al 0,6 bar waterdruk hebt.Dan nog eens de overdruk in de boot bij volle waterballast.Denk dat die servo het verder niet zal redden.Deze servo is eigenlijk om te kijken wat hij aankan.Achteraf wordt deze dan vervangen door eentje met een hogere kracht.
Voor het hele systeem heb je niet meer nodig dan wat afval pvc,een paar colson bandjes enkele vijsjes en moertjes ,een stukje dikwandige silicone darmpje en een klei stukje Dibond plaat.
Heb de spuit een beetje moeten aanpassen zodat het in het Dibond plaatje past.Het plaatje Dibond wordt aan de servo arm bevestigd.Op de derde foto is het afsluitdeksel te zien.In het spant met de laadbus wordt een opening voorzien zodat de servo arm voor een deel in de zeskant van de sluiting kan bewegen.
Enkele foto van zojuist.
Grtjs,Marc.
PB181679.JPG
PB181677.JPG
PB181678.JPG
PB181680.JPG
PB181681.JPG
PB181682.JPG
PB181683.JPG
 
Gdavnd,

vandaag maar een klein beetje kunnen doen wegens een terugval v/d longziekte.Is soms moeilijk om dan nog vlot door te kunnen werken.Maar ja,de hobby maakt veel goed.Geniet er gewoon van om dit bootje te bouwen.
Het voorste spant weer aangepast voor de doorlaat v/h dikwandig silicone darmpje.Eenmaal op het spuitje,is dit bijna niet meer los te halen v/d spuit.Dit hoeft dus helemaal geen klemgedeelte.
Het scharnierpunt v/d spuit is gedaan met een 3mm vijs,opvulringetjes en een moer van 3m.
Het Dibond plaatje ook bevestigd aan de spuit met een kabelbinder(colson bandje).
Moet enkel nog een klein afstandsbusje maken tussen de servoarm en het Dibondplaatje.Hierin komt dan een 2mm vijs en moer.
Heb ook wat testen met de servo gedaan en zag dat ik maar een uitslag van 1,5cm nodig heb om de tweede spuit v/d grijper te bedienen.Deze 1,5cm is voldoende om de grijper te openen en te sluiten.
Ga proberen om morgen de twee achterste buisjes nog weg te frezen zodat de doorlaat v/h techrek juist is.
Dit was het zo weer een beetje voor vandaag.
Nog enkele foto's.
Grtjs,Marc.
PB191684.JPG
PB191685.JPG
PB191686.JPG
PB191687.JPG
PB191688.JPG
PB191689.JPG
 
Dag,

vandaag een druktest gedaan met het mechanisme v/d grijper.Een waterdruk erop gezet van 0,5 bar.(5m diepte).De servo werkte nog net,maar werd gloeiend heet,door de waterdruk.
Heb nu een ander techrek gemaakt voor het mechanisme en er komt een standaard servo in met een veel grotere kracht.
Ben ook al begonnen met de 2 plaatjes voor boven op het techrek boven op de boot.Hierop komt dan de externe verlichting op.2x500 Lumen.Warmte is geen probleem in de behuizing daar ze alleen maar onder water zullen werken.
Foto's volgen weldra.
Grtjs,Marc.
 
Hier de beloofde foto's v/d voortgang.
Nieuw achterste spant gemaakt waarop een bredere vloerplaat komt,op grotere steunen.De grondplaat kan uit het techrek gehaald worden.Op de grondplaat komt dan een standaard servo met grotere kracht.
Dit geheel vergt nog een beetje werk,maar dra hier meer over.
Intussen al aan de externe verlichting begonnen.Olight lampen,2x500Lumen.
De lampen komen in z'n geheel in de pvc behuizing van 30mm te zitten.A/d voorkant een kerstballetje van 30mm.Het koepeltje past juist in het 30mm buisje.Wederom het mannetje gebruiken.Het koepeltje wordt waterdicht gemaakt dmv Tech7.
Ook de montage plaatjes voor de verlichting gemaakt en geplaats op het bovenste techrek.De plaatjes zijn vervaardigt uit 10mm dik pvc plaat.2 gaatjes van 6mm geboord en ze schuiven juist over de verlengmoeren v/h techrek.
Alvast een zicht op de verlichting.Dit is nog maar 1 lampje!Zo komen er 2 op het techrek.
Grtjs,Marc.
PB211694.JPG
PB211695.JPG
PB211697.JPG
PB211703.JPG
PB211698.JPG
PB211699.JPG
PB211700.JPG
PB211701.JPG
PB211701.JPG
PB211702.JPG
 
Laatst bewerkt:
Vandaag wat verder gewerkt a/d verlichting.

Gisteren wat testen gedaan met 500Lumen.Dit is nu verhoogd naar 1000Lumen per zijde.
Geen probleem met de warmte in de behuizing,zolang ze onderwater is.Ook een manier gevonden om de behuizing v/d verlichting te sluiten zonder draaistop,die ook nog zeer drukvast is.De foto's hiervan volgen vanavond.
Enkele foto's van zojuist.
Grtjs,Marc.
PB231714.JPG
PB231710.JPG
PB231711.JPG
PB231712.JPG
PB231713.JPG
 
Back
Top