Bouw Ka-7 schaalzwever 1:4 (4 meter)

Hey Raymond,

Na een tijd zoeken naar een bouwproject van een oude/klassieke zwever die niet te groot en niet te zwaar is, bedoeld voor slepen en een beetje thermieken en/of boven een duin hangen, kwam ik op een gegeven moment de Ka8b van Modellstudio tegen.

659858250759_zpsk2qs0m1m.png


Op die site staat ook een Ka7 en dat bleek dus de jouwe te zijn. Ze zijn daar zo blij met jouw bouwverslag dat er al naar gelinkt wordt voordat ze er zelf iets over vertellen.

De bouwwijze van met name de romp komt flink overeen met hoe de Ka8 gebouwd moet worden en dat heeft mij over de drempel geduwd en nu is er dus een doos met hout (en wat ander materiaal) onderweg naar het Rijnsburgse!

En ik heb dus alvast ter lering jouw bouwverslag weer eens helemaal door gebladerd maar sluit niet uit dat ik je gaande weg wel eens een vraagje zal stellen over hoe je iets gedaan hebt.

Misschien maak ik wel een nieuw draadje aan als er interesse voor is maar mijn bouwtempo zal niet veel hoger liggen dan van jou.
(Project is ook bedoeld om wat langer zoet te zijn en eens buiten de comfort-zone te komen qua bouwen)
 
Gaaf Justus!
De Ka-8 kit lijkt volgens mij heel erg op de Ka-7 kit wat betreft constructie. Je mist bij de Ka-8 wel de moeilijke achterkap-constructie, scheelt een k**klusje. De vleugel is redelijk vlot te bouwen, de romp is veel werk. Maar wel mooi werk.
Het is alweer een paar jaar geleden dat ik de Ka-7 gebouwd heb, dus de exacte details zal ik me mogelijk niet kunnen herinneren. Maar vraag maar raak! Veel details staan overigens in dit bouwverslag, dus daar moet veel uit te halen zijn.
Als je wat uitgebreider verslag wilt doen is een eigen bouwdraadje wellicht handiger. Maar daar moet je zin in hebben. Er is wel altijd veel interesse voor zulke bouwdraadjes.

Ik wens je veel succes met bouwen! Misschien kom ik wel een keer een bakkie doen als je een eind onderweg bent. Even houtlucht snuiven.
 
Toen ik je draadje door had genomen besloot ik hem te bestellen juist omdat er zoveel ik staat;)

Ik ga straks wel een eigen draadje maken maar zo mooi als deze gaat mij niet lukken hoor!
 
Gisteren heb ik de Ka-7 voor het eerst in de Vogezen kunnen vliegen. 's Ochtends stonden we op de Petit Ballon, maar daar bleek de wind toch niet lekker op te staan. Na wat wikken en wegen hebben we gelukkig besloten te verkassen naar de Schweissel (beide hellingen vragen een flinke klim met spullen op je rug, dus je verkast niet zomaar even).
Op de Schweissel waren de condities ideaal: windkracht 4 recht op de helling. Weer waarin je alles naar beneden kunt gooien, van groot tot klein. Thermisch was het nauwelijks, maar de helling droeg goed en erg breed.
Gelukkig heb ik besloten de Ka-7 in elkaar te zetten en naar boven te sjouwen. Een klusje, maar wat was het de moeite waard! Ik heb enkele schitterende vluchten gemaakt. Wat een genot om zo'n mooie schaalbak in deze omgeving te kunnen vliegen.
Vogezen-01.jpg


Vogezen-02.jpg


Vogezen-03.jpg


Vogezen-04.jpg


Vogezen-05.jpg


Vogezen-06.jpg


Vogezen-07.jpg


Vogezen-08.jpg


Vogezen-09.jpg


Vogezen-10.jpg


Vogezen-11.jpg


Ik heb even snel wat filmbeelden ruw achter elkaar gezet (geen fancy montage). Hier is mooi te zien dat de eerste start niet vlekkeloos verliep. Het model had ondanks de mooie wind niet genoeg snelheid en maakte een dubbele touch&go voor hij definitief het luchtruim koos. Tijdens een latere vlucht heeft het model ook tijdens een landing een dubbele touch&go gemaakt voordat ik doorstartte. Ook die staat in beeld. Verder gewoon mooie beelden van enkele mooie vluchten.
 
Dat filmpje! Ge-wel-dig!
Leek even spannend.
Krijgt wel opdoffers tijdens het landen... lijkt me verschrikkelijk lastig op zo een helling
met zo een ‘bakbeest’! :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Cnn
Krijgt wel opdoffers tijdens het landen... lijkt me verschrikkelijk lastig op zo een helling
met zo een ‘bakbeest’! :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
Het vliegen is niet lastig. Op hellingen als deze heb je alle ruimte van de wereld en als het zo breed goed draagt is bovenblijven een eitje.
Starten is met zwaardere kisten zeker een uitdaging, maar met deze grote vleugels, een startgewicht van net boven 5kg en windkracht 4 is het normaal gesproken geen probleem. Oke, de eerste worp was wat te zacht, daarna ging het prima. Wel belangrijk: na het gooien meteen wat down drukken en een stukje de helling naar beneden volgen om snelheid op te bouwen.
Landen is uiteraard wel een uitdaging. Deze kist heeft effectieve remkleppen, dat scheelt enorm. Maar bij hellingvliegen heb je vrijwel altijd te maken met oneven terrein, begroeiing, soms ook stenen (hier nauwelijks). Dan is een grote kist die wat sneller binnenkomt dan een F3J bak zeker een extra uitdaging. Maar dat is ook de charme van hellingvliegen, dat het vaak net wat lastiger is.
Had je nog schade door het harde contact met de grond?
Ik heb de romp nog niet aan een goede inspectie onderworpen. Ga ik thuis op het gemak doen. Ik wist dat er na deze mooie wind-dag toch geen mogelijkheden meer zouden zijn om de Ka-7 te vliegen (weinig wind). Morgen gaan we weer naar huis, daar krijgt de Ka-7 de aandacht die hij verdient.
 
Dank voor je uitleg... Ik vind het werkelijk schitterend.
Filmpje mooi gemaakt... en dan de kist in dat landschap. Ge-wel-dig!
Gr Bas
 
Hieronder een video van de complete Vogezen-trip waar bovenstaande beelden geschoten zijn. Vanaf 6'00 mag de Ka-7 de show stelen. Zo krijg je een wat completer beeld wat een mooie ervaring zo'n trip naar de bergen is (op de plotselinge bui na....).

 
Back
Top