Bouw en tune TT-02 Tamiya Celica 185ST

Iedere RC autoliefhebber heeft wel 'ns gehoord van het merk Tamiya. Iedere RC autoliefhebber heeft er ook wel een gevoel bij. Mss zelfs wel `mixed feelings`. Ik ken het merk vooral van de indrukwekkende box-art op de bouwdozen die ik zag liggen bij de Bart Smit in Enschede eind jaren '80. Nu, flink wat decades later, heb ik me toch maar 'ns gewaagd aan het TT-02 chassis.

Mijn eerste indruk: wat rijdt dat `crap`. De auto vliegt alle kanten op... Tijd voor wat hop-ups van Tamiya. Om te beginnen met:
- Tamiya #54574 TT-02 Alu. Racing Steering Set
- Tamiya #54501 TT-02 Aluminum Propeller Shaft
- Tamiya #54753 TT-02 CVA Super Mini Shock *4
- Tamiya #54476 TT-02 Ball Bearing Set

De aluminium cardanas (Propeller Shaft) heb ik aangeschaft om te voorkomen dat de losse balancerkabel van de LiPo kan worden gegrepen door de kunststof as met allerlei reliëf. De aluminium as is perfect glad.

Laatst bewerkt:
Dat zul je moeten nakijken bij de clubs. Het reglement van specifiek de 'Tamiyacup' kun je online vinden. In de top stock klasse is de 'R' toegelaten, de 'S' niet. Bij de pro stock mag de 'S' meedoen maar deze laat ook de 'SRX' toe, dus dan ben je weer in het nadeel.

In klasses zonder beperkingen doen natuurlijk ook de full carbon competitie merken mee.

De meeste? clubs hebben trainingsdagen/avonden/vrij rijden, dan kun je met een 'basic' auto rondjes rijden en gaandeweg rondkijken en kennis opdoen.

Laatst bewerkt:
Na bouw en montage van de nieuwe shocks merkte ik al een flinke verbetering in rijgedrag. De nieuwe stuurinrichting was ook een verbetering, maar niet van de magnitude waarop ik gehoopt had. Tijd voor extra Tamiya hop-ups en één hop-up van Yeah-racing:
- Yeah Racing Alu Radträger hinten 2° (blau) TT-02
- Tamiya #54558 TT-02 Alu Motor Mount
- Tamiya 42247 Gear Diff Putty 25g

De motormount voor extra koeling van de motor (verbeterde afvoer warmte ten opzichte van het kunststof motorspant). Inmiddels had ik ook een `brushless` setup geïnstalleerd (3645-size motor met 3300kV).

De Gear Diff Putty heb ik inmiddels op de plank liggen om het voor-differentieel te sperren. Dit zou vooral op losse oppervlaktes het stuurgedrag in bochten kunnen verbeteren.

De Yeah Racing Radträger zijn inmiddels gemonteerd en zorgen voor 2° toe-in van de achterwielen. Dit zorgt voor verbeterde koersvastheid bij rechtdoor rijden. Naar mijn mening echt de investering dubbel en dwars waard.

Oh, oh... een losse, opstaande stoeptegel, de nodige vaart en ... wat was dat? De Tamiya reed niet meer zo lekker en stond ook een beetje scheef. Game over .... (`what happened?!` Kevin T.)

full

Dat zag er niet goed uit. Sommigen zullen denken, tja, typisch Tamiya, die gaan toch altijd een keer kapot! Ik zie het anders... het gaat weliswaar uit elkaar, maar het voordeel van de TT-02 is dat onderdelen erg makkelijk en voor weinig geld verkrijgbaar zijn. De bouwhandleiding van de TT-02 is erg goed en onderdelen maken deel uit van een zogenaamde `partsbag`. Eerst ben ik vanochtend terug gegaan naar de plek des onheils, een drukke doorgaande weg in Hattem (de Hessenweg). En verhip, wat vond ik daar:

full

Het enige wat ik niet terugvond was P7 (onderdeel numero 7, uit partsbag P), maar dat was voor nog geen 10€ besteld bij een Nederlandse webshop.

full

Is het kapot? Vanuit de hoek op de foto moeilijk te zien maar volgens mij is alleen de kogel uit de draagarm getrokken.

Maar als je onderdelen bent verloren heb je idd nieuwe nodig.

Mooie bak… vanmiddag krijg ik netjes de partsbags geleverd. Kogeltje plaats ik onderin de arm, klik… alleen, wat nu? Ik krijg de schroef niet ingedraaid. Wat blijkt… kogel zit in draai-gewricht.

Back