Bouw de Bounty - Del Prado

Na lang anoniem en enigzins 'stiekem' meekijken op het forum leek mij vandaag wel een goed moment ('t is uiteindelijk vandaag vrijdag de 13e :D:D) om toch te starten met een 'nieuw' onderwerp. Mijn naam is John, ben 47 jaar en woon in het Zuiden v/h Land.

Ik heb lang getwijfeld om een bericht te plaatsen enerzijds omdat er al aantal Bounty's als onderwerp op het forum staan en anderzijds omdat ik als beginnende modelbouwer weinig kan bijdragen aan kennis, tips etc. Het zal met name omgekeerd zijn, ik heb nog veel behoefte aan hulp en tips.

Del Prado - Bouw de Bounty
Zo'n 13 jaar geleden heb ik eens in een opwelling een abonnement genomen op een uitgave van Del Prado - Bouw de Bounty (een opengewerkt model van de Bounty). Ik ben destijds vol goede moed gestart met de bouw, maar om allerlei redenen (die ik inmiddels niet meer weet) naar een aantal weken al weer gestopt. Al die jaren hebben alle 100 delen van de serie op zolder gelegen en recentelijk kwam ik ze bij het opruimen weer tegen. Omdat ik nu wat meer tijd om handen heb dan 13 jaar geleden, heb ik alle delen maar eens bij elkaar gezocht en heb de draad weer opgepakt.

De afgelopen weken ben ik, om er weer een beetje 'in' te komen, gestart met de bouw van de sloep die straks op het dek terecht moet komen. Al met al, voor mij als beginner, een behoorlijk intensieve klus, maar best aardig gelukt al zeg ik 't zelf. Om jullie een idee te geven onderstaand een aantal foto's van mijn 'kunstwerk' tot nu toe.

full

full

Ik ben van plan de komende tijd jullie op de hoogte te houden van mijn vorderingen en ik hoop dat ik zo nu en dan gebruik mag maken van jullie kennis en ervaring.

Voor alle collega-bouwers een prettig modelbouw-weekend en tot snel.

Gr. John

Laatst bewerkt door een moderator:
Ook namens mij welkom. En veel succes en plezier tijdens de bouw. Ik kijk zeker mee. Het sloepje ziet er al goed uit. Beginners zijn we allemaal geweest. Ik ben ook nog een groentje. Maar heb gemerkt dat door het bijhouden van een verslag je veel leert en dat ook de veteranen nog dingen tegenkomen waar ze wat aan hebben. En natuurlijk de andere aspirant bouwers die eerst wat rondkijken voordat ze de sprong wagen :)

Hallo John,
Ook van mij een welkom op het forum.
Heel verstandig dat je eerst wat rondgekeken hebt, dan is de beslissing om een verslag te openen i.i.g. weloverwogen.
Beginner zijn we allemaal geweest, ben zelf als eerste model met een plasic vliegdekschipje begonnen van =/- 15 cm:confused:
Je sloepje ziet er goed uit, zeker voor een eerste houtproject.
Begin gewoon het verslag en stel je vragen, en als je het niet weet, maak een dry-fit foto en dan komen we er wel uit.
Dat er meerdere Bounty's zijn is geen probleem hoor, we hebben ze nu van verschillende leveranciers en dat kan interessant zijn, bovendien is het een mooi schip met een verhaal:cool:

Ook de "oude rotten" staan soms voor GROTE problemen hoor, is niks mis mee;)
Succes,
Germt

Welkom John,

hoe meer Brabanders, hoe meer vreugd :banana::banana::banana:.

Heel herkenbaar om eerst achter de schermen mee te kijken, heb ik ook tot vorige maand gedaan ;).

Ik weet zeker dat je hier tussen de ouwe rotten en jonge snotneuzen veel steun en toeverlaat kunt verwachten.

Succes met de bouw,

Groet
Diederik

Update Bouw de Bounty - Del Prado

Beste mede-modelbouwers,

Allereerst hartelijk dank voor het warme welkom op het forum. Zoals in mijn eerste post al gemeld wil ik jullie naast het op de hoogte houden van mijn vorderingen ook vragen / problemen voorleggen waar ik tegenaan loop tijdens de bouw. Ten aanzien van dit laatste heb ik er al één, maar daar kom ik later in deze post op terug.

Naast de sloep, die ik recentelijk heb gebouwd, ben ik 13 jaar geleden gestart met de bouw van het schip 'de Bounty' en na korte tijd ermee gestopt. Ik heb onderstaand een foto van de stand van zaken van een aantal weken geleden toen ik het schip weer tegen kwam op zolder.

full

full

Zoals jullie kunnen zien redelijk onder het stof en één afgebroken spant. Al met al viel de schade mee. Dit alles is inmiddels opgelost en ben de afgelopen weken verder gegaan waar ik 13 jaar geleden was gestopt. Ook van de actuele stand van zaken heb ik onderstaand een aantal foto's.

full

full

full

En dat brengt me meteen ook bij het 'probleem van de week' :(:(. Het viel me namelijk gisteren ineens op dat ik 13 jaar geleden volgens mij 2 spanten heb omgewisseld (het betreft het 3e en 4e spant van onder op onderstaande foto).

full

Hierdoor loopt de lijn van het schip niet mooi door en zal later bij het beplanken waarschijnlijk problemen gaan geven.

Vraag: Is hier een oplossing voor te bedenken:confused::confused:? De hele handel uit elkaar slopen is een optie, maar dan houd ik weinig van het schip over.

Hopelijk hebben jullie een oplossing hiervoor, alvast bedankt.

Gr. John

Wordt het een opengewerkt model? In eerste instantie zou ik zeggen, vijl het teveel aan spant 3 weg en plaats over spant 4 een latje waar je het overschot ook weer weg kan vijlen. Maar als het een opengewerkt model is, dan ga je dat misschien zien.

Wordt het een opengewerkt model? In eerste instantie zou ik zeggen, vijl het teveel aan spant 3 weg en plaats over spant 4 een latje waar je het overschot ook weer weg kan vijlen. Maar als het een opengewerkt model is, dan ga je dat misschien zien.

Volgens mij is dat zelfs de enige oplossing.
Als je dit doet kun je de vloeiende lijn van de spanten makkelijk controleren door er een latje langs te leggen.
Zo kun je controleren waar er iets af/bij moet.

John,

mooi zo'n opengewerkt model, en ook weer een hele andere versie van de Bounty.

Ben je er wel zeker van dat de spanten 3 en 4 omgewisseld zijn? Op de bovenste foto's lijken de lijnen van het dek wel goed te lopen.

Ik zou, zoals Erik beschrijft, proberen het probleem van de buitenkant op te lossen, je zou de 'bijgeplakte' latjes (als ze al nodig zijn) later kunnen maskeren door de spanten van de zijkant te bekleden met een fineerlaag.

Grt
Diederik

Laatst bewerkt:
Heren, bedankt voor het advies. Het wordt inderdaad aan één zijde een opengewerkt model. T.z.t. ga ik aan de zijde die wel in zijn geheel beplankt moet worden smalle latjes aanbrengen op het spant wat naar binnen valt en het andere spant wat afschaven, om zo een mooie ronding te creëren. Maar zo ver is het nog lang niet, ongetwijfeld kom ik alvorens ik aan het beplanken toe ben nog allerlei 'problemen' tegen. Wordt vervolgd....

Gr. John

Beste medebouwers,

De volgende update heeft wat langer op zich laten wachten dan gepland, maar we hebben het allemaal ook zo druk tegenwoordig;););).

De afgelopen tijd heb ik me met name bezig gehouden met herstelwerkzaamheden en het aanbrengen van verbeteringen van waar ik zo'n 13 jaar geleden mee ben begonnen.

Nu dat allemaal zo'n beetje achter de rug is kan ik eindelijk verder met de bouw. Van de vorderingen heb ik aantal foto's gemaakt, maar ik zie tijdens het uploaden dat er veel foto's bewogen zijn, met name de foto van het totaaloverzicht. Deze foto volgt één dezer dagen, want het begint er al best aardig uit te zien.

Maar om alvast een idee te geven onderstaand een aantal detailfoto's van de stand van zaken tot nu toe:​

full

full

Dan ben ik ook nog tegen een volgend probleempje aangelopen. Een tweetal dekbalken zitten namelijk precies ter hoogte van het gat in het dek waar later een mast door heen moet (zie onderstaande foto).

full

Ik vraag me af of ik ergens een fout heb gemaakt tijdens het bouwen of dat het gewoon een fout is in het bouwpakket op zich. Ik neem aan dat het gewoon een kwestie is van wegvijlen o.i.d., zodat straks de mast er doorheen past.

Zo dat was het voor dit moment.....

Later deze week volgt nog de beloofde foto van het totaaloverzicht en spreek hierbij af dat een volgende update niet zo lang op zich wachten.

Tot gauw....

Gr. John

Ik zou er niet van staan te kijken als het een bouwpakket fout is. Ik heb ook een gat moeten bijvijlen omdat die niet over de sparing in de kiel viel. Ziet er wel netjes uit.
Wel valt me op dat de deknagels niet boven de dekbalken zitten. Bij de onderste foto komen ze aardig in de buurt. Op het onderste dek middelste foto zitten ze er net naast.

Beste Eagter,

Bedankt voor je reactie.....je opmerking wat betreft de deknagels klopt helemaal, maar tot op heden heb ik daar helemaal niet bij stilgestaan.....stom eigenlijk, ik houd het maar op 'beginnersfout'.

Gr. John

Foto's update Bouw de Bounty - Del Prado

Beste medebouwers,

Zoals in mijn vorige post aangekondigd onderstaand een paar overzichtfoto's van de stand van zaken tot nu toe.

full

full

full

Meteen ook maar weer van de gelegenheid gebruik maken om te vragen naar advies.

Zoals reeds in een eerdere post gemeld heeft 'mijn' Bounty zo'n 13 jaar op zolder gelegen. Tijdens deze opslagperiode is één van de spanten afgebroken. Ik heb het betreffende spant wel teruggeplaatst maar de breuk blijft erg goed zichtbaar (zie foto's hieronder). Omdat dit spant in het zicht blijft wil ik de breuklijn beter wegwerken. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

full

full

Hopelijk mag ik weer gebruik maken van jullie kennis en ervaring en hebben jullie voor mij een goede tip. Alvast bedankt.....

Gr. John

ik vermoed dat je de spanten in houtbeits gezet hebt, als dat het geval is moet je al zeker dezelvde beits gebruiken of je blijft altiijt een kleurverschil zien.

als je niet meer weet welke beits het was moet je het doen zonder dat je er aan gaat schuren , doe een kleine druppel houtlijm op je vinger en veeg dit goed in over de scheur wel heel wijnig houtlijm gebruiken want het is niet de bedoeling dat je half je spant insmeert. dan pak je een beetje schuursel op je vinger en vrijf dat over de aangebrachte houtlijm , ook een klein beetje . probeer het zo strak mogelijk te doen want je zou ijgelijk niet mogen schuren.

als je de beits nog hebt staan of als het niet gebeits is dan kan je het zelvde doen maar eerst je spant wat blood schuren en dan mag je wat meer lijm en schuursel gebruiken en daarna je spant goed schuren en terug beitsen

Ziet er zo te zien allemaal heel netjes uit John en die balk moet je gewoon weg vijlen dit komt wel vaker voor.
Zelf heb ik de open gewerkte Bounty van Artesania gebouwd en had er met dat model ook last van.

Beste medebouwers,

Eindelijk weer een update voor wat betreft de voortgang van mijn bouw van HMAV De Bounty. Afgelopen weken ben ik m.n. bezig geweest met het afwerken van het tussendek. Zo heb ik de beroemde broodboompjes gemaakt (de broodboompjes die Kpt. William Bligh in 1788-1789 van Tahiti naar Brits-West Indië moest brengen om daar als goedkope voedselbron te dienen voor de plantagewerkers)....ZO DAT WAS DE GESCHIEDENISLES VAN VANDAAG ;););)

full

Ik ben me er van bewust dat de bladvorm van de broodboompjes niet correct is, maar het was dit of een soort van parasolletje knippen van een stuk groen vouwpapier welke bij de bouwkit zat. Op basis van deze keuze vond ik dit een betere optie (met dank aan de plastic plantcollectie van het Zweedse meubelwarenhuis.....gevestigd in dat blauw/gele gebouw).

full

Vervolgens nog een aantal roosters gemaakt, waarbij ik één rooster met opzet half afgewerkt hebt gelaten om het open karakter van de romp te benadrukken.

Beplanken bovendek
Vervolgens ben ik gestart met het beplanken van het bovendek. Na het lezen van de diverse mogelijkheden op dit forum heb ik er voor gekozen om het dek te beplanken o.b.v. een 3-planksysteem. Dit geeft een veel mooier en rustiger beeld dan de overige dekken die ik op aangeven van de bouwbeschrijving beplankt hebt o.b.v. een soort halfsteensverband.

Ik weet alleen niet of dit 3-planksysteem histrorisch gezien correct is....???

full

full

Omdat het bovendek uit 4 delen bestaat ben ik alleen nog wel aan het puzzelen hoe ik hier één geheel van ga maken. Het is natuurlijk de bedoeling dat straks het bovendek mooi op elkaar aansluit en één geheel vormt zonder dat de afzonderlijke delen nog zichtbaar zijn.

full

Als straks het bovendek klaar is ga ik starten met het beplanken van de romp. Hier zie ik enorm tegenop, enerzijds omdat ik dit nog nooit heb gedaan en anderzijds indien het niet naar tevredenheid van mezelf lukt ik de Bounty waarschijnlijk nooit zal afmaken.

Natuurlijk heb ik me de afgelopen dagen alwel zoveel mogelijk ingelezen in de betreffende materie, maar ik blijf het erg moeilijk vinden en er enorm tegenop zien.

Als laatste nog een overall foto van de stand van zaken tot nu toe...

full

Wordt 'hopelijk' vervolgd....

Gr. John

Back