Dankjewel John en Tom

....weer wat verder....
...eerst ga ik 1 compleet as stelsel maken,dus begin ik met de draaischijf...
...hierboven de 1:1 versie ...
...eerst een tekening gemaakt van het geheel als samenstelling, en daarna de onderdelen getekend...
...eerste onderdeel is de centrale spil waar de kogellagers op gaan komen...
....daarna de basis plaat gemaakt maat is rond 60 mm...
...in het midden zie je een uitsparing,daar komt de centale spil in te vallen, en wordt zo door de basisplaat op zijn plaats gehouden...
...daarna het draai gedeelte gemaakt maat rond 50 mm...
...ik heb gekozen voor aluminium als materiaal om alles zo licht mogelijk te houden...
...om de arm straks vast te kunnen solderen ,heb ik een top plaat gemaakt van messing waar de arm dan op vast gesoldeerd wordt...
...hierboven zie je de samen bouw volgorde van de onderdelen...
...daarna is het tijd om gaatjes te boren voor de schroefdraad...
...dit doe ik op de boor/freesmachine,dankzij de digitale uitlezing en de cirkel verdeling functie kan ik dit zonder draaitafel doen...
...op de foto zie je de x en y as een waarde aangeven,voor het volgende te boren punt is het verstellen naar 0 van de beide assen en het punt is bereikt...
...hier staat de tafel dus op het juiste punt, na het boren met volgende functie pijl naar nieuwe positie,dan komen er weer cijfers te staan, en de tafel moet dan weer naar 0 gedraaid worden etc....
...eerst alles gecenterd....
...en daarna geboord...
...schroefdraad M2 getapt....
...de onderplaat heeft gewoon gaten van 2 mm en wordt straks door het frame heen vastgezet...
...en het geheel zoals het er dan uitziet...
....en met het armpje erop...
Groetjes, Charlotte.