bouw Baleinera Olandese (17e eeuwse walvisvaarder)

Waterstag of niet

Ik ben bij het optuigen van de boegspriet een nieuw probleem tegengekomen.
Als je de onderste 2 waterstagen volgens de bouwbeschrijving aanbrengt is er geen plaats meer voor een zeil aan de ra onder de boegspriet :confused:
p11003984421687.jpg

Op de foto's van het origineel in het scheeepvaartmuseum in Rotterdam ontbreken deze 2 waterstagen.

1b3512102.jpg

Op andere 17e eeuwse modellen zit soms wel en soms geen waterstag. Op modellen waar een waterstag aanwezig is is deze op maximaal 1/3 van de voet van de boegspriet bevestigd en dus niet aan het einde. Volgens Rolf Hoeckel (Modelbouw van schepen 16de en 17de eeuw) is het waterstag omstreeks 1690 ingevoerd en werd met jufferblokken stijf gezet.
De beste oplossing is waarschijnlijk het het aanbrengen van 1 waterstag (in plaats van 2) en het verplaatsen van de bevestiging van het waterstag aan de boegspriet of het volledig laten vervallen van het waterstag.

Het blijft een verrassend model :D

Andy

De beste oplossing is waarschijnlijk het het aanbrengen van 1 waterstag (in plaats van 2) en het verplaatsen van de bevestiging van het waterstag aan de boegspriet of het volledig laten vervallen van het waterstag.

Andy, Bij de HMS Victory (is natuurlijk nieuwer, en geen Nederlands schip maar je ziet wel ontzettend veel overeenkomsten) zitten er drie "bobstays" maar die lopen alle drie tot halverwege de boegspriet, onder de "spritsail yard", de achterste van de twee ra's die aan de boegspriet zitten. Zou jij ze niet alle twee onder de ra kunnen vastzetten?

Ziet er verder schitterend uit. Ik zit erover te denken om de twee grote zeilschepen die ik heb te gaan renoveren als ik klaar ben met de Rotterdam, om ze daarna goed te beschermen achter glas. Nu verpieteren ze veel te snel. Als ik jou zo bezig zie raak ik wel weer extra gemotiveerd daarvoor!!!!

Groet,

Ad

Laatst bewerkt:
Hallo Andy.

Ik heb weer eens gesnuffeld in een bouwvervlag waar ik nog niet zo vaak naar gekeken had en moet zeggen dat het er allemaal prachtig uitziet. Veel succes met de verdere bouw.

Groeten, Jan.

Waterstag 0x 1x of 2x ?

Andy, Bij de HMS Victory ....... zitten er drie "bobstays" maar die lopen alle drie tot halverwege de boegspriet...... Zou jij ze niet alle twee onder de ra kunnen vastzetten?

Inderdaad Ad. Ik heb mijn foto's van de HMS Victory (van mijn bezoek uit 1977) er bij gezocht en daar staan inderdaad 3 waterstagen op! Dus 2 op mijn model is inderdaad ook een optie. Het voordeel is dat ik dan alle reeds op de boeg aangebrachte bevestigingspunten gebruik. De oude bevestigingspunten van de waterstagen op de boegspriet kan ik gebruiken voor het bevestigen van de blokken voor de blinde ra.
Omdat het waterstag pas sinds 1690 wordt gebruikt zal ik de rest van de tuigage ook in eind 17de eeuwse vorm uitvoeren, dus die keuze is daarmee ook gemaakt.

Ziet er verder schitterend uit. Ik zit erover te denken om de twee grote zeilschepen die ik heb te gaan renoveren als ik klaar ben met de Rotterdam, om ze daarna goed te beschermen achter glas. Nu verpieteren ze veel te snel. Als ik jou zo bezig ziet raak ik wel weer extra gemotiveerd daarvoor!!!!

Dank je voor dit compliment en dat van de bouwer van de Rotterdam! :p
Mijn bouwtempo ligt niet zo hoog omdat ik alles eerst goed wil uitzoeken en ik de lat zo hoog mogelijk wil leggen. En als ik eindelijk een keus heb gemaakt duurt het soms lang voor de bestelde onderdelen er zijn. Zo heb ik op 15 december een lantaarn voor op de spiegel en masttoppen besteld en nog steeds niet ontvangen.
Ik bewaar mijn schepen achter glas en voorkom direct zonlicht. Ik blaas ze eens per jaar schoon met perslucht (te koop in spuitbussen met rietjes bij pc winkels) en dan blijven ze aardig mooi.

Groeten
Andy

Is de bestelling al binnen ? (vervolg)

En het antwoord is een beetje ja. :rolleyes:

De kralen voor boven op de masten zijn er.
Dus gelijk op maar alle masten en de vlaggenmast gelijmd. Het maakt de mast wel echt af :D !
p11004213342587.jpg

Het draad voor de tuigage en de lantaarn voor op de spiegel waren er nog niet. :(

Dus maar verder gegaan met de klussen waar ik wel materiaal voor heb: het maken van de ra's. Op het schilderen na zijn ze klaar.
Van boven naar beneden:
Boegspriet 2x
Fokkenmast 2x
Grote mast 2x
Bezaansmast 2x

p11004183584702.jpg

Ik heb nog een klein beetje draad waarmee ik het waterstag kan maken en ik kan ook nog de 2 sloepen maken.... en dan....:help: hopen dat het bestelde draad snel komt!

Bouw ze (en denk eraan je materiaal op tijd te bestellen!)
Andy

Het touw is nu echt op

Het aangepaste waterstag is klaar en al het touw is nu op :rolleyes:, dus wachten op de bestelling en dan kan ik verder met de tuigage.
De jufferblokken van het waterstag stonden niet in de bouwbeschrijving maar waren wel gebruikelijk volgens de literatuur vandaar dat ik ze toch gebruikt heb, het witte draadje aan de balk is tijdelijk hier komt t.z.t. een fokkenmast stag aan.

Op naar de roeiboten dan maar de enige andere grote klus die nog rest.

p11004259691279.jpg

Bouw ze
Andy

Ps Wil je meer weten van 17de eeuwse tuigage kijk dan ook eens op:Baubericht "Fregatte Roter Löwe" - fertig!
Hoewel de naam Roter Lowe Duits klinkt is het een van oorsprong Nederlands schip. Leuk is ook dat het schip voor een belangrijk deel van papier gebouwd is.

Hallo Andy,
Je schiet al lekker op:D. Een wijs modelbouwer heeft eens gezegd: rustig aan, geen haast. Dus kalmpjes aan en geduld met je bestelling:p. Houd er rekening mee dat je de stagen en touwversieringen niet zomaar kunt kopieeeëren, want ons model heeft geen galjoen. Bij schepen met een galjoen lopen de stagen ietwat anders. Interessant bouwproject die Roter Löwe overigens.
Mijn waterstag loopt vanaf de onderste ring naar plm het midden van de boegspriet. De blinde steng wordt op mijn model met een touwrak aan de spriet bevestigd en er loopt vanuit het midden van de steng een touw naar de voorhaler.
Houdt er rekening mee dat indien de blindesteng niet werd gebruikt, hij langs de boegspriet op werd geborgen (draait dus 90graden).
Ben al druk bezig met het lopend want
Succes met je brouw
Peter

Hallo Andy,
Je schiet al lekker op:D. Een wijs modelbouwer heeft eens gezegd: rustig aan, geen haast. Dus kalmpjes aan en geduld met je bestelling:p. Houd er rekening mee dat je de stagen en touwversieringen niet zomaar kunt kopieeeëren, want ons model heeft geen galjoen.
Peter

Inderdaad, ons model is wat jonger en heeft daardoor (gelukkig? :rolleyes:) een wat eenvoudiger uitvoering van de stagen (minder splitsingen van een stag in meerdere kleinere touwen).

Knoop ze
Andy

het tuigagetouw komt (voorlopig?) niet

Ik heb net gehoord dat het 3 weken geleden bij Artesania Latina bestelde touw voorlopig niet komt :onweer: .
Ik had de bestelnummers van de site van Artesania opgezocht en het touw via mijn modelbouwwinkel besteld.
Omdat er nog steeds niets geleverd was heeft de winkelier vandaag de importeur gebeld en nu blijkt dat de bestelnummers op de site :snipersmile: "verouderd" zijn!
Na enig heen en weer bellen zijn de juiste bestelnummers boven water gekomen en is het touw opnieuw besteld.

Ik heb inmiddels wel in de gaten dat je veel geduld moet hebben als je iets besteld :|.

Bouw ze en bestel je onderdelen op tijd!

Andy

gebrek aan touw?

Hallo Andy,

naast een andere webshop is er nog een oplossing:
waarom je eigen touwslagerij niet op poten zetten? :D Dit is geen grapje hoor, ik ga binnenkort aan de gang voor een dergelijk apparaat. Het maakt je minder afhankelijk van anderen en je kunt iedere dikte en kleur (met gebruik van DMC borduurgarens) zelf maken.
Ben nu materiaal aan het verzamelen. :rolleyes:
Voor wat nadere info:
Modelbrouwers.nl modelbouw • Toon onderwerp - touwslagerij: eenvoudig ontwerp
Nu geen excuses/smoesjes verzinnen om je bouwwerkzaamheden verder te vertragen hé:music:
gewoon doorplakken8)

succes
Peter

Smoesjes en vertraging?

Nu geen excuses/smoesjes verzinnen om je bouwwerkzaamheden verder te vertragen hé:music:
gewoon doorplakken8)

succes
Peter

Hoi Peter,

Heb je me daar even betrapt :oops: !
Ik zal morgen braaf verder gaan met het "plakken" van de sloepen en het bevestigen van alle blokken aan de masten.
Als het goed is komt aanstaande week de lantaarn en kan ik de spiegel "afplakken".
Als ik daarmee klaar ben beslis ik hoe ik het tuigage probleem oplos, in ieder geval alvast bedankt voor de tip hoe ik zelf touw kan maken. Ik heb ook alvast maar een proefzending touw besteld bij een andere webshop en als die er goed genoeg uitziet dan heb ik helemaal geen excuses meer om niet direct verder te gaan ;) .

Knoop ze:bye:

Andy

Hi,
schiet het een beetje op? Voor je aan je probleemoplossing gaat werken, kijk dan eerst even op 't tuigageplan, want je kunt/zult hier wel het nodige gaan wijzigen. Er zijn schoten getekend voor de zeilen, die nu geen andere functie hebben dan interessant in de weg zitten:rolleyes:. Vooral bij de ra's en de stengen. Dit heeft wel gevolgen voor de bezetting van de nagelbanken. Heb je al extra korvijnnagels bijgemaakt?:cool:
ik blijf je volgen

Peter

Re: schiet het al een beetje op?

@ Peter

Helaas nog geen touw :( en nog geen lantaarn :( en dus weinig vooruitgang.

Dus maar met de nog resterende klusjes verder gegaan: het maken van de fenders (= de balken die de romp beschermen als de sloepen erlangs naar beneden schuiven).
Omdat ik in het midden van het model een meetfout heb gemaakt bij het aanbrengen van de onderste berghouten paste de meegeleverde fenders niet goed en heb ze dus zelf maar nieuwe gemaakt:
p11004429536211.jpg

Met de fenders op het achterschip ben ik nog bezig. Waarschijnlijk kan ik daar de meegeleverde fenders nog wel gebruiken omdat de berghouten daar wel op de juiste plaats zitten.

Aanpassen tuigage:
Mijn model krijgt een iets afwijkende tuigage omdat ik een sprietmast heb geplaats. Voor de aanpassing heb ik de volgende bronnen gevonden:
p1100445x.jpg

( R. Hoeckel Modelbouw van schepen, 16e en 17e eeuw)

p1100447x.jpg

( Hollands Fluitschip1670, Tekening 1000011 NVM)

Het idee is om de tekening van de NVM zo veel mogelijk te gaan volgen. Maar ik heb nog wel even tijd voor ik bij de boegspriet ben want ik begin met de tuigage van de bezaansmast (staand en lopend want) en werk dan naar voren.

@Paul

In het verleden heb ik mijn tuigage gefixeerd met "UHU plast" (een kleurloze dunne plasticlijm). De knopen knopen gaan dan nooit meer los en de lijn behoudt de vorm die het heeft als de lijm opdroogt (zowel recht als doorhangend/gebogen). Door de naald op de flacon is de lijm nauwkeurig aan te brengen, goed te doseren en het druipt niet bij het aanbrengen. Het resultaat is watervast, de lijm is onzichtbaar en de tuigage wordt er niet te hard of breekbaar van, maar..... de lijm is oplosmiddelrijk dus je moet het eigenlijk buiten (of in de keuken onder de afzuigkap) doen en je moet oppassen met geverfde oppervlakten.

p1100439.jpg

Ik wil het nu proberen met houtlijm D2 verdund met 50% water, een eerste poging met naald en injectiespuit leverde veel gedruip op, ik ga het nu proberen met een penseeltje. Ik ben benieuwd of de tuigage op deze manier ook voldoende stijf wordt.

Voor ik aan de tuigage begin eerst nog even 6 fenders en 2 sloepen maken..... en als de bestelling dan nog niet binnen is...... is het tijd voor plan B.

Bouw ze
Andy

Laatst bewerkt:
Hallo Andy,

Uhu/Revell lijm gebruikte ik vroeger ook bij het verstevigen van touwwerk alleen ben ik daar van afgestapt. Als het nat wordt (in het geval van mijn modellen) dan wordt de lijm week en slaat wit uit maar bij een statisch model zal je er geen last van hebben.

De achtergrond herken ik.;)

Groeten Paul

Jammer dat het niet werkt

:lol:Hoi Paul,

Ik heb de UHU lijm alleen onder droge omstandigheden gebruikt en soms blijken producten onder andere omstandigheden onverwacht te reageren.
Bij mij sloeg bijvoorbeeld matte transparante verf (Humbrol) na verdunning wit uit en lijken sommige transparante verven (Revell) in combinatie met secondelijm wit uit te slaan terwijl Humbrol daar dan juist weer minder last van lijkt te hebben.
Daarom wordt een volgende model ook altijd weer mooier als het huidige :lol:

Groeten
Andy

lijm

Hi
voor het fijnere werk gebruik ik een beetje verdunde vinyllijm (gebrik ik bij boekbinden):cool:. Droogt kleurloos op, maar laat de details van het touwwerk in tact.
succes
Peter

Roeibootjes bouwen

Als een van de laatste klussen (voor het aanbrengen van de tuigage) heb ik de roeiboten gemaakt.

Eerst de spanten gelijmd
attachment1x.jpg

om daarna te ontdekken dat de spanten niet klopten dus het nodige schuur- en bijplak- werk aan de spanten om deuken en bulten in de romp van de sloep te voorkomen.

Vervolgens de spanten met plankjes (3 x 0,4 mm) beplakt.

p1100459.jpg

Nadat de huid met 2 lagen planken beplakt was heb ik de bovenste balk van de roeiboot (2 x 3 mm) in de juiste vorm gebogen.
De eerste poging was: weken in water, in vorm buigen en droog föhnen. Omdat het hout wat bleef terugveren heb ik daarna het hout opnieuw geweekt en de strijkbout gebruikt.

Vervolgens heb ik de bodem en de banken in de roeiboot gelijmd.

De voor en achterplecht heb ik beplankt met plankjes van 3 x 0,4mm (in plaats van met het meegeleverde triplex).

p1100469sp.jpg

Nu nog wat dekmeubilair maken, lakken met mat blanke lak en de roeiboten zijn klaar.

En dan ...... hopen dat de draden voor de tuigage (besteld half januari) en de lantaarn (besteld half december) eindelijk komen.

of anders .... plan B: zwart in plaats van donker bruin draad gebruiken en het bestelde draad bij mijn volgende model gebruiken.

Bouw ze
Andy

Back