Borgen stuurstang aan servowiel

Heren,

Waarschijnlijk een ongelofelijke :newbie: vraag, maar ik zit met een probleempje bij de bouw van mijn glider. Het gaat om de verbinding tussen de stuurstang van het richtingsroer en het servowiel. De bouwbeschrijving zegt dat ik deze stang gewoon 90° moet ombuigen en dan in het servowiel moet steken, maar da's volgens mij vragen om problemen. Die stang zal toch op de een of andere manier geborgd moeten worden, of niet? Wie kan mij vertellen hoe dat normaal gezien gedaan moet worden?

Alvast bedankt!

Stefan uit

Ze bedoelen twee keer 90 graden buigen zodat je a.h.w. een een Z met rechte hoeken in je stang krijgt.

Dit subforum is overigens bedoeld voor het plaatsen van tips maar de titel is m.i. niet duidelijk in deze (Robert??)

Met een enkele bocht gaat het ook, maar dan moet je gebruik maken van een speciale kunststof clip, als het hier een bouwkit betreft neem ik aan dat die wel in de doos aanwezig is. Kijk eens goed op de tekening of de bouwbeschrijving (tekeningetjes of foto's). Als zo'n clip niet wordt toegepast, dan zal je inderdaad een z-bocht moeten maken. Hier kan je in een goed voorziene modelbouwzaak een speciale tang voor kopen, die in een beweging de genoemde "z" maakt.

Paul Tupker zei:
Met een enkele bocht gaat het ook, maar dan moet je gebruik maken van een speciale kunststof clip

ik zag laatst dat Theo Coenen bij z'n Ennu een 'clip' van stuurstang had gemaakt, zag er erg handig uit. Theo, foto?

De clip aan de stuurstang ingehaakt in het roerhoorntje.
afb746.jpg

Zo wordt hij gemaakt.
bocht 1
afb748.jpg

bocht 2 maar dan nog verder doorbuigen
afb749.jpg

clip is klaar
afb750.jpg

nu nog alles op lengte afknippen en dan met secondelijm en een stukje krimpkous aan een koolstof staafje vast maken.

Snij er m2 / m1 draad op en borg met 2 moertjes die je contra strak zet?
Of ga gewoon voor de aloude Z-bocht :-)

Wat voor stuurstangen worden er gebruikt? Gewoon een balsa rondhout met aan beide zijden een piano draad? In dat geval (als eerder correct voorgestelde draad draaien te lastig is) gewoon kit stang vervangen door stuurrstang draad waar al draad opzit. gewoon te koop, om de hoek bij Verspaget, kun je zo langs tijdens de lunch :D. En daar dan gewoon een een kwiklinkje erop schroeven. En op servo een servo armpje, ipv een rondje, zodat het niet klem loopt.

Andere mogelijkheid, als dat met gewicht niet al teveel uitmaakt, is gewoon de hele stuurstang vervangen met een bowden kabel, aan beide kanten een stuk draadeind (5-6 cm) erin schroeven (gaat makkelijk met een electrische schroevendraaier), kwiklinkje en klaar. Wel borgmoertjes gebruiken.

theo

uitstekend mbt de "z" stuurstang, een plaatje zegt meer dan 1000 woorden
ik heb weer iets bijgeleerd

steffe

Back