Ja, da's een hele goeie!

Was ik vergeten te vermelden.
Voor de vlaggen: de witte vlakken blanco laten en een stukje zo dun mogelijk wit papier ertussen plakken.
Als je witte tekst (bijvoorbeeld de naam van je schip) op een gekleurde ondergrond wil:
* Ontwerp (in bijv Word) een rechthoek in de kleur die de kleur van de ondergrond zo goed als mogelijk benaderd. (Via 'Invoegen',
daarna 'vormen', vervolgens 'tekstvak')
* Zet de tekst in witte letters in het tekstvak.
* maak een proefprint op 'gewoon' papier en controleer of alles naar je zin is. Daarna conform gebruiksaanwijzing printen op
decalpapier. Liefst weer meerdere malen op hetzelfde vel, voor de zekerheid...
* Schilder de ondergrond van je schip, waar je het tekstvak wil hebben, wit. Iets kleiner dan het tekstvak zelf.
* Plak vervolgens de decal op je schip en laat goed drogen.
* de randjes van de decal eventueel overschilderen met de kleur van de ondergrond
* als het hele handeltje goed droog is (en wacht daar gerust een dag mee) de decal overschilderen met doorzichtige lak.
* Parketlak is daar prima voor geschikt, zijdemat heeft mijn voorkeur.
Zie de plaatjes van mijn slepertje 'M.S. Piet Jansen', genoemd naar een helaas overleden clublid die mijn oudste zoon héél geduldig aan de hand heeft meegenomen op het smalle pad van houten scheepsmodelbouw.
Het scheepje heeft mijn oudste zoon nooit afgebouwd; ergens tijdens de bouw kreeg hij meer belangstelling in wezens die op twee benen liepen en een rokje aan hadden dan ik modelbouw. Hééél vreemd.
Het slepertje heb ik afgebouwd, maar het model is en blijft van mijn oudste zoon.