boormal voor vleugelpijp gat in de tempex te boren

Als het gelukt is om het gat voor de buitenmantel van je vleugelpijp te boren, vergeet dan niet om in de vleugel, aan het eind van de buis een balsa blok te zetten waar de huls in steunt. Als je de mantel alleen in het tempex lijmt gaat na verloop van tijd het tempex indeuken en is de boel niet stijf meer.

Door dus een halve-rip aan het eind van de buis te lijmen (eerst rip van onder-af in de vleugel lijmen, dan de buis/huls in die rip laten vallen) steun je het eind van de buis weer af op de vleugelindekking.....

MMm, lastiger te beschrijven als ik dacht... als er een schetsje nodig is.....

Suc6
Winfried

bert de eerste zei:
van welk gewicht glasvezel maak je de buis
voor het stabilo heb ik een setje buis + huls
voor de vleugel moet ik nog een huls maken.
er zit een soort glaskous bij, die vindt ik toch behoorlijk dik (het gat zit al in de vleugel is met de buis gemaakt)
ik ben bang als ik die kous gebruik dat het gat in de vleugel open scheurt

Wat is dat voor bouwkit. :oops:

De helft niet klaar.

Zo onder de motto "zoek het zelf maar uit"

Hulsen horen klaar en ingelijmt te zijn bij Styro vleugels en stabilo´s. :wink:

Mvg Johan

doe maar een schets
1 foto kan meer zeggen dan 1000 woorden

er is ook tegen mijn geoppert.
de vleugel door snijden en een triplex rip er in maken waar de huls in vast gelijmt word.
dit lijkt me moeilijker om de vleugel mooi recht te houden

plotterwelt zei:
bert de eerste zei:
van welk gewicht glasvezel maak je de buis
voor het stabilo heb ik een setje buis + huls
voor de vleugel moet ik nog een huls maken.
er zit een soort glaskous bij, die vindt ik toch behoorlijk dik (het gat zit al in de vleugel is met de buis gemaakt)
ik ben bang als ik die kous gebruik dat het gat in de vleugel open scheurt

Wat is dat voor bouwkit. :oops:

De helft niet klaar.

Zo onder de motto "zoek het zelf maar uit"

Hulsen horen klaar en ingelijmt te zijn bij Styro vleugels en stabilo´s. :wink:

Mvg Johan
het gaat over de adrenalin is een zelfbouw f3a kist ontworpen door frank van leeuwen
ik heb deze over genomen van job verkerken
hij is al begonnen met bouwen maar heeft de tijd niet meer om hem af te maken.
nu is hij wel bereid om te komen helpen (gaat ook zeker gebeuren)
aangezien dat ik hier geen ervaring mee heb en zelf het wiel niet opnieuw wil uit vinden.
vraag ik het ook op het forum
kan ik toch al beginnen

bert de eerste zei:
doe maar een schets
1 foto kan meer zeggen dan 1000 woorden

er is ook tegen mijn geoppert.
de vleugel door snijden en een triplex rip er in maken waar de huls in vast gelijmt word.
dit lijkt me moeilijker om de vleugel mooi recht te houden

Je gaat toch geen vleugel doorsnijden ? :oops:

Als de huls lang genoeg is en goed ingelijmt gebeurt er niks.
Ik lijm de bruine hulzen die je klaar koopt bij de buis met bruislijm in zonder ribben en spanten en dergelijke.
Bruislijm is licht en kruipt in de styro poren en geeft zo een hard geheel.

Mvg Johan

Bert,
Ik heb net het boren afgerond en is perfect gegaan. Wel natuurlijk flink gewicht op de vleugel gehad (paar oude accu's)
De hoten mal met de gaten wordt met lijmklemmen vast gezet. Glasmat is 2-3 lagen standaard vleugelmat bij Dennis. (in een van zijn blaadjes staat ook een beschrijving van het makeb van een huls.)
Mijn vleugel is al ingedekt. Ik kan nu geen rib meer plaatsen. Wat eventueel ook kan is een een stukje hout in de lengterichting van de vleugel bovenop de pijp. Ik houd de pijp lang (40cm in een velugelhelft) en betwijfel of de huls zich zonder extra maatregelen los gaat werken zoals Winfried beschrijft.

Ik heb voor het eerst ingedekt met Epoxy. Daar ga ik de buis ook mee verlijmen. Bij EMCVega is er een opschuimmiddel voor epoxy te koop. Dat heb ik toegepast en werkt goed.

Schetsje....

rootripca0.jpg

http://img410.imageshack.us/img410/435/rootripca0.jpg

Die eindrip is in zovere nodig, dat vooral bij het vliegen van snaps de tijdelijke belasting erg hoog is. Vraag Richard van Wijk maar eens. Mooie kist gebouwd maar na 1 seizoen kon Richard nieuwe vleugels bouwen omdat het schuim los was geraakt.

Lijmen met ingedikte epoxy gaat inderdaad prima. Ook de Bison PU-lijm (die bruine schuim lijm) gaat erg goed, dat vult mooi alle gaten en on-evenheden.

Groet
Winfried

Hans Meij zei:
Ik heb voor het eerst ingedekt met Epoxy. Daar ga ik de buis ook mee verlijmen. Bij EMCVega is er een opschuimmiddel voor epoxy te koop. Dat heb ik toegepast en werkt goed.

bij mijn is het ook de bedoeling om het met epoxy in te dekken
voor de huls vast te lijmen wil ik bruis lijm gebruiken van bison (als het m'n tempex niet op vreet)

@winfried

die extra rib gaat er komen dat zal het gewicht niet zijn
moet dat ook voor het stabilo?

ik gebruik ook al heel lang dat schuimmiddel.
Gewoon 4% door je lamineer epoxy heen.
Ik lijm daar ook de vleugelhuls mee in de vleugel.

bruislijm gebruik ik ook wel om triplex liggers in een kleiner tempex vleugeltje te lijmen..
bruislijm vreet NIET je tempex op.. don't worry ;)

voor indekken ook lamineer epoxy gebruik met een beetje van dat schuimmiddel erin.
Wel eerst je tempex licht schuren en schoonblazen/zuigen. Als een tempex vleugel net gesneden is zit er soort van snijlaagje op (noem ik het maar even) dat hecht veel minder.

Ik breng de lamineer epoxy met schuimiddel met een rollertje aan op de beplanking. (schuimrollertje voor verf met oplosmiddelen) Dan alles stapelen.. vacuumzuigen (of gewichten erop).
Door het schuimmiddel schuimt alles mooi dicht, en gebruik je ook niet teveel epoxy.. wat je vleugel onnodig zwaar maakt.

dat schuimmiddel is gewoon bij Ruud Zandvliet te krijgen (www.composite-models.nl)

peter

Hoi Bert,

Bij het stabilo wordt meestal de hele buis in een blok zacht balsa geplaatst. Je houdt meestal erg weinig schuim over om nog wat te lijmen.

dus een blok heel zacht balsa van b.v. 20x20 mm. dat uitsnijden in het foam, verlijmen(bruislijm) en schuren en dan met de boor (alla vleugel) een ruimte voor de pijp maken.

Bij het lijmen van de hulsjes in het stabilo (en ook de vleugel) wel de (ingevette) buis erin stoppen anders wordt die plat gedrukt.

GroetWinfried

hoe bepaal je de plek waar de pijp in stabilo moet.
ik heb wel een tekening maar daar staan geen maten op.
er zitten wel afdrukken in de romp waar de gaten moet komen.

ik zou dan eerst de gaten in de romp maken.
Buis erdoorheen. Vervolgens 1 kant van de buis met zwarte stift kleuren.. stabilo op de juiste plek houden, en de buis er door de romp tegenaan drukken. Dan heb je een stempel op de plek waar je gat moet komen.. ;)

Hey Bert je kan misschien beter even een foto plaatsen van je model.
De dikte van je schuim en ook de buis die er in moet.
Als je inderdaad erg weinig ruimte overhoud kan je beter een zacht stukje balsa met een gat in het schuim lijmen.
Maar tips heb je al aardig wat gehad zie ik.
Er zijn ook best veel mogelijkheden hoe je het kan maken zie je wel.

plotterwelt zei:
Je gaat toch geen vleugel doorsnijden ? :oops:

Als de huls lang genoeg is en goed ingelijmt gebeurt er niks.
Ik lijm de bruine hulzen die je klaar koopt bij de buis met bruislijm in zonder ribben en spanten en dergelijke.
Mvg Johan

ik ben op zoek naar een 35 mm vleugelbuis met de bruine huls (voor een frisch wilga, hulsen zitten al in vleugel).
hobbyin heeft deze maat niet..
iemand een idee waar ze het wel hebben...

ik ben nu begonnen met het bepallen waar de buis in het stabilo moet komen.
van de tekening het hoogte roer er op gezet om te kijken hoe ik uit kom.
nu moet de schanier lijn haaks op de romp komen.
nu kom ik erachter dat de rompkant nog niet de juiste schuinte heeft.
moet ik dit nu eerst in orde maken of moet ik later de schanierlijn aanpassen?
foto's komen nog

Je bedoel dat de wordtelrib zeg maar nog niet de goede schuinte heeft?
Ik zou dat eerst in orde maken.
Ook moet je het gat eerst in de romp maken.
Dat zou tenminste mijn volgorde zijn.

hier de beloofde foto's
hier de staart
bevestiging%20stabilo.jpg

hier het stabilo
stabilo.jpg

als ik eerst de pijp er in boor dan loopt de schanierlijn mooi parralel met de pijp.
ook zit dan de schanierlijn recht ten opzichte van de andere kant
als het stabilo later is ingedekt kan ik dan nog de schuinte aan passen?
lijkt me makkijker om dan een mooie aansluiting te krijgen.

zit de pijp niet te kort op het hoogte roer?

Back