Bonsai micro dlg

Tja, motorschotje, ik vrees dat ik dan niet onder de 100 gram ga blijven.....

Ondertussen is er al weer veel gebeurd.
Allereerst het volgende: de aansturing is single-pull. Aan het eind van de koolstof staartbuis zitten twee gaatje waaruit 2 touwtjes tevoorschijn moeten komen, als volgt:
Bonsai14.JPG

Het grote probleem is nu om die touwtjes van dit gaatje naar het begin van de buis te krijgen. Gisteren heeft mijn vrouw dit heel lief voor mij gepield (hoe is me een raadsel). Maar vanmiddag heb ik na wat geknoei (touwtje zat vast door CA) per ongeluk een van de touwtjes er weer uitgetrokken. Mijn vrouw is er even niet en mij lukt het met geen mogelijkheid het touwtje terug te krijgen. Iemand die hier een truc voor heeft???
Dat single-pull systeem lijkt heel mooi te gaan werken. De staartvlakken worden door een torsieveertje (zelf gebogen uit heel dun verenstaal) continu een kant op getrokken. Een touwtje aan een servo trekt de andere kant op -> sturen. Prachtig! De torsieveren zien er zo uit (dubbelgeklapt roer):
Bonsai17.JPG

Verder nog het nodige schuurwerk gehad. Begin en eind van het neusje:
Bonsai15.JPG

Bonsai16.JPG

Al het hout is dun in de blanke lak gezet. Alleen de elektronica moet nog worden ingebouwd, en een touwtje: TIPS GRAAG! Een foto van het geheel bewaar ik nog even totdat alles af is. Morgen moet hij vliegen.

Alles past geweldig in deze kit. Er hoefde vrijwel niets bijgeschuurd te worden, alle naden sloten prachtig. Alleen moesten er wat rondingen worden geschuurd (neus, achterzijde romp). Het enige wat ik kan bedenken wat niet paste zijn de nylon bouten die de vleugel borgen, deze waren iets te lang. Alles zat in de doos: hout, koolstof, nylon bouten, verenstaal voor de torsieveren, roerhorns, zelfs de touwtjes. Nog net geen servo's. De kwaliteit van deze kit is echt prima in orde.

Die touwtjes kun je weer terug rijgen door ze te verzwaren met een heel dunne naald uit de naaidoos van moeders de vrouw of door de stofzuiger te gebruiken.

Stofzuiger kan ik wel eens proberen. Verenstaal gaat denk ik niet werken omdat ik na het inbrengen van de draad meteen 90 graden de hoek om moet de buis in. Een naald werkt daarom ook niet (geprobeerd).
Mijn lieve vrouwtje zit er nu op te zweten, ben benieuwd of het haar weer zal lukken.

Ik heb ergens gelezen (weet niet meer waar) dat je het punt waar het trekdraadje de koolstof buis uit komt moet uitvijlen zodat het draad vloeiender uit de buis komt en geen sleuf in het koolstof 'zaagt'. Als je het geheel uitgevijld hebt moet je het 'harden' met CA.

Leon

Het is gelukt met de stofzuiger :P . Theo, bedankt voor de tip!

@Leon: uitharden met CA, ja dag! Het hele probleem is begonnen omdat er een draadje vast zat door uitgelopen CA. De draad zit er eindelijk weer in, er gaat nu echt geen CA meer bij.

Dat probleem heb ik ook gehad bij mijn OFA. Dat CA plakt precies daar waar je het niet verwacht. :?
Mijn tip was ook bedoeld voor als je draadje er nog niet in zat, maar jouw vrouw was dus sneller dan ik?

Hij is klaar! :D
Bonsai18.JPG

Bonsai19.JPG

Het gewicht is uitgekomen op 88 gram, met een dubbeltje balansgewicht op 92 gram, precies het op de doos opgegeven gewicht. Erg tevreden 8) .
Het leek er even op dat ik niet zou kunnen vliegen omdat mijn mx-12 ermee ophield. De zekering was gesprongen door een iets te grote laadstroom, gelukkig had ik er nog een liggen.
Op een klein voetbalveldje naast het huis heb ik het model al een paar keer weggegooid, maar het veldje is eigenlijk veel te klein. Ik rij zo naar een wat groter veld om wat meer te gaan proberen. Model lekker aftrimmen, de juiste plek van het dubbeltje bepalen en zo. Ik ben benieuwd.

Nog wat detailfoto's:
Bonsai21.JPG

Bonsai20.JPG

Bonsai22.JPG

Ik had dit ook zien liggen in Dortmund. Heb hem vast genomen en eens goed bekeken. De kwaliteit van de bouwdoos is zeer goed en het toonzaalmodel was mooi afgewerkt. Ik heb hem wel niet gekocht en daar heb ik een beetje spijt van... Ik kijk met spanning uit naar welke vliegtijden je haalt met deze smijter van 60cm...

Johan

hihi :)
hehehe :D
HAHAHA :o
LOL :rolling:
Wat een grote berg plezier met zo'n klein vliegtuigje!

Hij vliegt leuk. Respons op de roeren is goed. Pitch was eerst wat onstabiel, maar muntje iets verder naar voren loste dat op. Ik heb meteen al kunnen hellingvliegen. Op mijn wildvliegveldje staan enkele kaarsrechte hellingen waar ik net op boven kon blijven. Soms op grasspriethoogte, maar hij bleef gaan. Een paar vluchten van 1-3 minuten kunnen maken.

Het gooien moet ik nog even in de vingers krijgen. Bij veel worpen draait het vliegtuig in de eerste meters op zijn kop. Vervolgens vliegt hij op zijn kop kaarsrecht verder, dus de afstelling zal goed zijn. Ook als het vliegtuig wel rechtop blijft gaat hij aardig recht omhoog. Ik heb wel iets nose-down moeten bijmixen tijdens het werpen, ik heb op de zender een werp-stand gemaakt (nog even zoeken wanneer ik die weer uitzet, ik denk net voor het rechtleggen). Ik zal dus tijdens het gooien iets fout doen, maar wat? Laat ik te laat los? Laat ik hem niet goed in de wind los? Verder moet ik het punt van rechtleggen zien te vinden. Nu zie ik regelmatig dat de kist na het rechtleggen eerst een stuk naar beneden zakt. Ik ben dus iets te laat waardoor de kist bovenin net onder de overtreksnelheid zit. Dat kan nooit goed zijn voor de vliegtijd.
Ik zal eens een dagje organiseren met iemand die dit al langer doet, kan ik de truc afkijken en mijn worpen aan een kritische blik laten onderwerpen. Voorlopig heb ik al wel veel plezier met deze Bonsai.

Dit kistje schijnt belachelijk goed te vliegen. Aldert belde mij zojuist op dat de prestaties fantastisch zijn!!!
Aldert, kom maar op met je verhaal en foto's?

gefeliciteerd!!!
Ziet er goed uit allemaal. Zie nu trouwens dat de werpstift paralell loopt aan de verticaal van de romp en niet van de vleugel. Ik ben er zelf nog niet direct uit wat beter is, maar het viel me op :).

Hellingzweven gaat ideaal met DLG's idd. Met de supergee kan je vanaf bijna 0 wind t/m windkracht 5 raggen :).

Dat je bonzaaaitje vlak na de worp op z'n kop wil komt hoogst waarschijnlijk omdat je hem te lang vast houd. Probeer het stiftje wat losser vast te houden. Je moet hem zeker niet klemmen, eigenlijk meer rustig laten wegslippen vanaf je vingertopjes.

Je zet een cirkelbeweging in. in deze cirkel moet het model zijn snelheid krijgen. aan het einde moet je hem met zo weinig mogelijk beweging "vrij" laten. Dus echt weg laten schieten uit je vingers. Meestal proberen mensen met hun pols aan het eind van de worp nog wat kracht bij te zetten, dan gooi je hem dus snel op z'n kop.

Tis ook handig om zo langzaam mogelijk te gooien. Je arm belachelijk ver achter je laten hangen en goed dood houden t/m de worp. Gewoon wandel-stappend een rondje draaien en het model weg laten slippen. Moet lukken!

Theo zei:
Dit kistje schijnt belachelijk goed te vliegen. Aldert belde mij zojuist op dat de prestaties fantastisch zijn!!!
Aldert, kom maar op met je verhaal en foto's?

Ik kon me niet inhouden... je wordt een beetje boel enthousiast. Eigenlijk heb ik een beetje een mijn mond voorbijgepraat (sorry Ben), de intro moest tijdens het vliegen op het veld zijn. Tijdens het bezoekje Dortmund hebben zowel ik als Ben zo'nkistje meegenomen, ze zijn inmiddels gereed, en vanmiddag is er ingevlogen! Echter tijdens telefoontje wist Theo al e.e.a. over het kistje te vertellen... dat moest natuurlijk goed worden aangevuld!

Bonsai%202.jpg

Bonsai%203.jpg

Bonsai%205.jpg

Bonsai%206.jpg

Bonsai.jpg

Het kistje bouwt er leuk en vlot weg. De lasergesneden delen zijn werkelijk magnifiek... dat we ooit nog stanswerk hadden :wink: ?? De vleugel lijkt wat overkill qua constructie en gewicht, waarschijnlijk zijn het aantal ribben bedoelt om een goed profielzuiver vleugeltje te creëren. De gebruikte servo's zijn Hitec HS50's, een simprop scan ontvanger zit voorin de neus. Totaal vliegklaar gewicht zit op 82 gram.

Het kistje is alleen vanwege zijn formaat met de bug te vergelijken. Hij vliegt snel, gooit lekker hoog (zeker drie keer zo hoog als ik ooit de Bug heb kunnen gooien). Hij is prima te vliegen met wat hardere wind, en reageert volgens ons (ondanks de hardere wind) op thermiek. Je kan nog niet zoveel zeggen van een half uurtje vliegen, maar wat met zekerheid gezegd kan worden is dat het erg leuk vliegt!
Met de antennedraad achteraan over de staart is het zwaartepunt al iets meer naar achteren (hij ligt nu eigenlijk tever naar voren, ongeveer 1/3 van de neuslijst, de ontvanger is behoorlijk zwaar). De behuizing gaat nog van het ontvangertje af en de antennedraad wordt nog vervangen voor een véél lichter exemplaar.

Greetz van Aldert

Leuk om nu ook ervaringen van anderen met dit vliegtuig te lezen. Blij dat hij jullie ook goed bevalt. Ik heb helaas geen vergelijkingsmateriaal, dit is de eerste houten kist die ik bouw en de eerste dlg waar ik mee vlieg. Ik kan dus niet zeggen of het beter of slechter is dan iets anders, wel dat ik het een ontzettend leuk ding vind.

@ Sietse: we moeten een keer samen gooien in Den Haag / Zwaanshoek. Lijkt me leuk.

we gaan zeker samen smijten! Zwaanshoek was wel wat ver voor mij, maar prachtige locatie met veel thermiek :) (en veel buizerd als thermiekaanwijzers).

kom je zondag nog naar weert?

Awwwww!
Wat een lieve kistjes!
Zijn ze ook via internet te bestellen?
Misschien wat voor bij 'ons' op de club (Nijmeeggse LC) als clubsmijter.
En met wat frutwerk vast ook als vv-DLG te maken...

Ik kom zondag niet naar Weert. Ik sta tot 11 uur standby, als ik daarna nog naar Weert moet rijden wordt het een kort dagje. Daar is het net te ver voor. Ik kom wel een keer met Wubbe naar Den Haag.

Ik kom wel een keer met Wubbe naar Den Haag.
Ja! ik ga mee! :yes:
Als Sietse nu een veldje regelt (Zoetermeer?) dan komen fotor en ik (en kuip?) graag op z'n Haags smijten :wink:

Odoorn komt er ook al aan :D

Back