BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

Het is hier 'bagger weer', dus maar iets aan de BN gedaan.
Bij de hoofdmast heb ik het uitmeten van de wanttouwen, het bepalen van de positie van de jufferblokken, welk deel ik moet gaan bekleden en welk deel ik wit moet maken, in afzonderlijke stappen gedaan:
932a Shrouds.jpg

Eerst:
foto links: een papieren mal gemaakt waar ik de jufferblokken op had vastgezet. Daarna de wanttouwen er omheen en met wat witte inkt het te bekleden deel gemarkeerd.
Daarna:
foto rechts: een beugel gemaakt van messing, daar de wanttouwen met de jufferblokken op gespannen, bepaald welk deel wit gemaakt moest worden en daarna het geheel de definitief vastgezet.

Met de ervaring van die geplaatste wanttouwen op de hoofd mast, kan ik nu een paar stappen overslaan door wat dingen op te meten:
1031 Serve.jpg

De messing beugels geplaatst, waar het horizontale deel straks afgeknipt wordt als spreilat, en daar de lengte van de wanttouwen en de positie van de jufferblokken op afgemeten en tijdelijk vastgezet. Die oogpennetjes zijn erg behulpzaam bij het bij elkaar houden van de lijnen en het uitlijnen van de wanttouwen. Schuif ze er straks weer vanaf.
Bij de blauwe lijn heb ik witte markeringen op de lijnen aangebracht. Tussen die witte markeringen ga ik de de lijnen nu bekleden.
Daarna meet ik vanaf de beide uiteinden van het bekleede deel 11 mm naar binnen en teken dat af. Tussen die 2 markeringen maar ik het dan wit.
Maar eens bezien of de theorie weer samen gaat met de praktijk.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Na het markeren van de stukken die bekleed moeten worden, de wanttouwen van de mast gehaald en die 8 stukken bekleed.
Vervolgens de markeringen aangebracht waartussen ik de bekleding wit moet maken:
1038 shrouds.jpg

De markeringen op 11mm vanaf beide zijden.
Nog even gewacht met het wit verven. Want check-check dubbel-check, eerst alles weer op de mast aanbrengen en dan kijken of alles nog klopt.

De wanttouwen definitief om de mast aanbracht:
1037 shrouds.jpg

Links: de voorste swifter op zijn plek en tijdelijk om de beide jufferblokken vastgezet.
Midden: na de 2 rechtse middelste wanttouwen, was het de beurt aan de 2 linkse. Dat is de 3e laag om de mastkop. Om het rondbindsel vlak bij de mast netjes aan te brengen, de wanttouwen iets opgelicht met een tandenstoker.
Rechts: na de 3 rondbindsels kon ik deze ook tijdelijk strak zetten.

Na het checken of het wit te maken deel nog klopte, dit wit gemaakt en als eerste aan de voorste swifter de beide jufferblokken vastgezet. Het uiteinde hier ook met 3 rondbindsels:
1039 shrouds.jpg

En de voorste swifter vastgezet op de 2 beugels die later spreilat worden. Hiermee kon ik de voormast gelijk in de dwarsrichting uitlijnen en fixeren.

Na de nodige uurtjes:
1040 shrouds.jpg

Alle 8 de wanttouwen vastgezet op de beide beugeltjes.

De oplettende lezer zal het misschien opvallen dat ik nu een andere volgorde toepas.
Bij de hoofdmast heb ik de wanttouwen pas op maat gemaakt nadat ik heel de mast klaar had met giek, gaffel, zeil etc.
Nu ga ik de speilat los knippen van de beugel, de mast weer van het dek halen en verder optuigen.
Waarom nu anders? Gewoon om eens iets anders te proberen. Kijken of dat ook lukt. Voorlopig (nog) geen problemen.
Gr. Peter

Afgelopen vrijdag zijn we met de 3 Nederlandse YuanQing Bluenose bouwers, die op het SoS een verslag bijhouden, weer bij elkaar gekomen. Ondertussen hebben 2 andere haar ook via SoS aangeschaft en gaan daar binnenkort mee beginnen. 1 van hen was er ook bij.
Een foto van de stand van zaken:
38850A96-3846-412E-A81F-C02C0E9C2787.jpeg

Zelfde pakket, elke uitvoering weer anders. Je kan er dus heel creatief mee omgaan. Henk, de bouwer van de middelste, heeft de stuurboord zijde beplankt en de bakboord zijde open gelaten.
Misschien de volgende keer 5 Nederlandse YQ-BN’s op een rij.
Gr. Peter

De werf heeft een poosje stilgelegen i.v.m. een operatie aan de knie van onze hond. Maar nu weer aan de slag met de voor mast.
De beugels doorgeknipt zodat het weer spreilatten zijn:
1041 Sheer Pole.jpg

De mast in de bankschroef gezet om deze weer op te gaan bouwen.

Eerst ga ik weer aan de slag met het topzeil. De tuigage is uitgebreider dan bij de hoofdmast. Met de tekeningen van MS/Lankford probeer ik dat uit te leggen:
1042 Topsail.jpg

Het zeil moet aan stuur- en bakboord gevoerd kunnen worden. Het moet het over hoofd topmast stag gehaald kunnen worden om met de onderzijde naast de piekinval te kunnen hangen.
De schoot en de hals zijn dus dubbel uitgevoerd. De 2 blauwe pijlen wijzen hoe ze over de stag vallen.
Dit alles in tegenstelling met het topzeil aan de hoofdmast dan maar in 1 positie wordt gevoerd.

Net als bij de hoofdmast berg ik het zeil op aan de mast en de gaffel is ook gestreken.
De halzen komen dus vlak bij de mast en lopen aan weerszijde van de stag en piekenval naar de mastvoet.
De schoren krijgen hun maximale lengte naar het einde van de gaffel, door 2 blokken bij de klauw en dan naar hun korvijnagels op de nagelbank bij de wanttouwen.

Op de tekeningen lopen ook nog de lijnen van het Fisherman Staysail en diens lijnen. Maar dat zeil is benedendeks opgeborgen. De hijs met het haakblok daarvan heb ik al aangebracht en vastgezet aan een oog op de nagelbank naast die mast. De shoot van dit zeil met een haak komt nog aan de voormast.
Al met al, het wordt een beetje complex. Maar het aanbrengen gaat stap voor stap en ga proberen dat duidelijk te visualiseren.

Eerst het topzeil weer gemaakt van 1 laagje tissue:
1043 Topsail.jpg

-op de 3 hoeken de 2,5mm met het Serafil 120/2 0.15 mm geitouw er alvast door heen;
-op de top het 3mm blok voor de hijs;
-aan de andere 2 hoeken een lus voor de schoten en halzen.
-aan de zijkant de 9 touwtjes om het zeil aan de masthoepels te bevestigen.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Dit gaat weer mooi Peter, je bent intussen meer tijd kwijt aan het uitzoeken dan aan het bouwen zeker??
Hoi Peter. Soms moeten de ogen even rust hebben en dan is het leuk om in de boeken en de tekeningen te duiken. Het geeft dan ook best voldoening als je dan door hebt hoe dingen functioneren. Het hoe en het waarom zijn dan interessant.
Gr. Peter

Het topzeil aan de hoepels van de bovenmast geknoopt:
1044 Topsail.jpg

De lengte van touwen voor de schoten en de halzen opgemeten en aan de zij- en onderhoek vastgezet.

Het zeil op gaan vouwen:
1045 Topsail.jpg

Eerst de hoepels laten zakken en daartussen het zeil zig-zag gevouwen en verder met behulp van het geitouw samen getrokken.
Daarna verder opgevouwen en met een bindtouw verder samengebonden.

Voordat ik het zeil aan de mast vast kon zetten, moest ik eerst de kleine zaling stagen aanbrengen:
1046 Topsail.jpg

De zitten tussen de ogen op bovenste band en de dwarszalings en hebben elk 6 weeflijntjes.
Daarna het zeil aan de mast gebonden.
De schoothoek van het zeil steekt iets naar buiten. De bakboord schoot gaat straks recht naar beneden. De stuurboord schoot loopt eerst over de hoofd topmast stag en dan naar beneden.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Dat zeiltje hangt er weer mooi Peter. :rofl::rofl:
Ziet er keurig uit Peter.
Groet, Jan.
Dankjewel, Peter en Jan. Het was weer even vouwen en knopen.
Soms denk ik: Kan dat niet weet netter. Maar het is nu de uitstraling van snel een zeil tijdelijk bergen waarbij de wind niet mee werkt. En zoals een reactie op SoS: dat de vouwers er niet uit vallen.
Gr. Peter

In het SoS kwam de interessante vraag waarom de voormast die kleine zijstagen heeft en niet zoals bij de hoofdmast doorlopend naar de top.
Hier ook maar even een toelichting.
Ik volg de tekeningen van MS/Lankford:
1048 Lift.jpg

Die het duidelijke verschil aangeven.
Maar er zijn verschillende oude foto's:
1047 Lift.jpg

Links: de blauwe pijl met een bemanningslid op de zalingen. Maar ...... op de hoofdmast ook die korte zijstagen (gele pijl)!
Midden en Rechts: beide met bijna een zelfde camera standpunt, met duidelijk de korte zij stagen.
De originele Bluenose heeft daar ook veranderingen ondergaan.
De lange zijstagen op de voormast tot aan de top kom ik alleen maar tegen op foto's van de BN-II.

Er was ook de vraag: waarom.
Misschien omdat het Fisherman's Staysail aan de achterzijde aan de topmast van de hoofdmast vast zit. Met daar dus meer kracht van de wind:
Fish.jpg

De voorzijde zit aan de mastkop van de onder voormast.
Ik heb een foto voorbij zien komen met een gebroken topmast, maar weet niet zeker van welke schooner dat is.
Het blijft interessant om in de geschiedenis te duiken en dit soort verschillen te onderkennen.
Gr. Peter

Peter, ik weet dat mijn ogen mij wel eens bedriegen, maarre zijn dit drie foto's van een en hetzelfde schip??
Op de eerste foto's zie jij kleine zijstagen op de hoofdmast, maar op de andere twee foto's zie ik de langezijstagen op de hoofdmast. ( of tenminste, ik denk dat dat de hoofdmast is.)

Peter, ik weet dat mijn ogen mij wel eens bedriegen, maarre zijn dit drie foto's van een en hetzelfde schip??
Op de eerste foto's zie jij kleine zijstagen op de hoofdmast, maar op de andere twee foto's zie ik de langezijstagen op de hoofdmast. ( of tenminste, ik denk dat dat de hoofdmast is.)
Klopt met wat je ziet, Peter. De opmerking op hetSoS ging over de kleine zijstagen op de voormast. Maar ik kwam dus ook een foto met kleine zijstagen tegen op de hoofdmast. Terwijl daarvan werd aangenomen dat op de hoofdmast lange zijstagen zaten.
Op het internet maar ook in verschillende boeken zijn foto's van schooners door elkaar gehaald. Ik heb 2 boeken met dezelfde foto. In de ene beweert de auteur dat het de Bluenose is en in het andere vermeld de auteur dat het de Gertrude L. Thebaud is. Bij mijn drieluik ben ik afgegaan op wat in het NovaScotia Archive bij de foto's is vermeld als van de Bluenose.
Maar bij de originele Bluenose zijn in de loop van haar bestaan diverse veranderingen doorgevoerd. Dus kennelijk ook bij de bovenste zijstagen.
Gr. Peter

Begonnen met het maken van de klauw van de gaffel voor het voorzeil:
1049 Gaff.jpg

Ook bij deze lopen de tenen van de klauw iets gebogen omhoog. In gehesen positie staat de gaffel schuin en door de kromming hoeft de klauw dan minder lang te zijn.
De delen onderling met 3 messing pennetjes van 0,5 mm verbonden.
En de klepper ook gelijk scharnierend aangebracht.

Zo komt hij straks op de mast:
1050 Gaff.jpg

Nu de rest van het beslag maken.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Back