Hoi Klaas. Je opmerking volgt aardig van wat ik ondertussen op het SOS gepost heb. Hier ook dus maar even een up-date.Peter, Op het echte schip zit de backrope ook hoger dan op het model en het kluisgat ligt bijna horizontaal. Ook is de krul heel anders dan op het model en komt nergens boven het kluisgat uit. Naar verhouding lijkt me de rand om het kluisgat op je model vrij fors. Op het echte schip zitten de bobstays wat verder uit elkaar dan op de tekening van het model. Maar in hoeverre kun je, en wil je. dat in je model doorvoeren. De lat ligt hoog bij je en dat schept verplichtingen. Volg het met plezier! Gr. Klaas.
Voor de plaats van het kluisgat en de scroll had ik in Photoshop een foto van mijn BN en die van de BN op de werf onder elkaar gezet:
In de onderste afbeelding heb ik de oude scrol 'overgetrokken' en gemarkeerd.
Vervolgens een kopie van de onderste foto in een laag op de bovenste foto van mijn BN gezet, 50% transparant gemaakt en op maat geschaald.
Op de onderliggende laag met mijn BN-afbeelding kan ik de scroll aanpassen aan de grootte en vorm van mijn kluisgat.
Dit is de eerste voordruk van die aangepaste scroll. Het heeft wat aanpassing nodig:
Maar toen ik die oude foto's zag, overwoog ik al om de kluisgaten toch in het oorspronkelijke grotere formaat en vorm te maken. Nu heb ik de rechterkant van het originele kluisgat en het rechterdeel van de rol meer naar links verplaatst om er een meer normaal ovaal van te maken. Maar nu pas ik 'de waarheid' aan met wat ik qua vorm in gedachten had.........ik moest er weer eens een nachtje over slapen........
Dus inderdaad aan de slag gegaan met mijn Evergreen buis van 3 mm inwendig en 4 mm uitwendig en de plannenbuiger van Hans:
De 'tubes' op Evergreen plaat van 1 mm gelijmd, een gat geboord en gaan vijlen .......
Helaas is de rechtse opname niet scherp. Na het nodige fatsoeneren, de binnenzijde grijs gemaakt en de rand zwart. Met dit als resultaat:
Ze staan iets schuiner naar beneden, maar dat komt door de gaten die ik al had gemaakt. Anders had de kraag weer dikker moeten worden om een stuk van het oude gat af te dekken.
Hier ben ik tevreden mee. Nu kan ik de scroll aan deze vorm aan gaan passen.
Gr. Peter