BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

Ik hou zommer baie van de fish holds Peter, MAARRE ik houw noch meer van VL.27. As ik zo een stukje familie geschiedenis gehad het, was dit een no-brainer.
Dankjewel Heinrich. Het was nog nooit in mijn gedachte geweest, maar nu door deze berichten ……
Voorheen was er in Vlaardingen het ‘Visserijmuseum’ met veel modellen van loggers. Er zullen best wel tekeningen zijn. Mooi scratch project.
Gr. Peter

De 1e FishHold 'tijdelijk' gevuld totdat ik 'scale-kabeljauw' heb gevonden die naar mijn zin is.
408 Fish.jpg

Nu voor €0,02 aan inkt kwijt op een printje. Een beetje origami (gewoon een propje maken en weer uitvouwen) en wat gecrunched ijs erop.

De volgende FishHold eindigd onder de 1e balk van het verhoogde achterdek. Bij het YQ model verspringt het lage voordek vanaf de laatste balk (26) naar de 1e balk (27) van het verhoogde voordek.
In de boeken is te lezen dat deze verhoging tevens als een soort water breker fungeerde om hert verdere achterdek droger te houden.

In The Sage heeft L.B. Jenson duidelijk getekend dat de beplanking van beide dekken een overlap heeft over 2 dekbalken:
409 Double beam.jpg

Met als extra twee ondersteunde dekbalken er onder.
In de rechter tekening heeft hij het uiteinde van de dek planken ook getekend. Ik heb ze geaccentueerd.

Om de dek planken onder die eerste 2 'verhoogde' dekbalken door te laten lopen, moest ik ze ter dikte van een plank dunner maken:
410 Double beam.jpg

Aangebracht op de balkwegers en een paar pas planken er onder gelegd:
411 Double beam.jpg

Met de planken er een stukje voorbij:
412 Double beam.jpg

De bovenste en onderste plank is uit mijn eigen voorraad waar ik mogelijk het dek van ga maken.
De middelste is een stuk van wat YQ heeft geleverd. Op zich ook mooi van nerf. Misschien ga ik uit de 2 sheets wel planken snijden.

Uit rest hout waar de dek balken uit komen, de 2 extra onderbalken gemaakt:
413 Double beam.jpg

Deze pas gemaakt tussen de beide balkweger:
414 Double beam.jpg

Dan krijg je deze dubbele balklaag:
415 Double beam.jpg

En gezien vanaf de onderzijde:
416 Double beam.jpg

Alles nog dry-fit, want het moet er nog uit voor het pas maken van de FishHolds

Ter afsluiting nog even een foto van de dekbalken van het complete voordek:
419 LowerFront.jpg.jpg

Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Toch wel raadzaam om van tijd tot tijd de handleiding te blijven lezen. Voor de laatste lage dekbalk, zag ik nog een kleine ruimte voor de dekbalk, tussen de balkwegers:
417 45-105.jpg

Links met ruimte en rechts opgevuld.

Ter lering voor de andere bouwers:
In de handleiding op pag.16 wordt in foto 90 het balkje '45' getoond dat voor dekbalk 26 komt:
418 45-105.jpg

En voor de volledigheid: Op pag 18 en 19 op foto 109 en 110 wordt het balkje '105' getoond. Dat komt later voor dekbalk 27, op de planken van het voordek en wordt pas geschuurd met de bovenzijde van de planken van het achterdek.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Prachtig werk Peter, en het is inderdaad wijs om heel af en toe de bouwbeschrijving eens te bekijken, dat zie je nu maar weer:D:D

Prachtig werk Peter, en het is inderdaad wijs om heel af en toe de bouwbeschrijving eens te bekijken, dat zie je nu maar weer:D:D
Ja Peter, ze zeggen dat ik oud en wijs genoeg ben :);).
Gelukkig 'een lesje zonder veel erg' (op zijn Belgisch).
Gr. Peter

Een beetje van het zelfde maar toch net iets anders. De 5e wand / 2e FishHold:
420 2eHold.jpg

Met de mal voor de resterende 5.

Zoek de verschillen:
421 2eHold.jpg

Een houder met maar 3 planken, die dus een beetje kantelen in het rek.

Tijd om de 1e dubbele balklaag aan te brengen.
Ze waren nog niet over de volle breedte netjes op dikte. Heb je niet alle machines, dan zelf maar wat maken om de balkjes op dikte te schuren:
422 Dikte.jpg

Een beetje uit de scherpte, maar het gaat om het idee.

Aangebracht met 3 plankjes als afstandhouder:
423 Double.jpg

Kleine minpuntje voor Voogt: de doorgang in de 2e wand zit uit het midden. Daar kan ik een hele theorie over ophangen ......... trappetje is ook uit het midden geplaatst ...... gewoon een halve plank mis. ;)

Met nog een doorkijkje:
424 Double.jpg

Voor de volgende wand en compartiment moet ik rekening gaan houden met de hoofdmast en de beide kolommen voor de lenspompen. En het balkenframe om de hoofdmast en beide pompen. Wordt dus extra passen en meten.
Gr. Peter

Handige zet Peter, om je eigen Vandikte bank te maken.
En weer subliem werk om te tonen, als je die halve plank niet genoemd had, dan had niemand dat gezien volgens mij:):)

Dit ziet er echt goed uit. Je indeling van de ruimtes lijkt heel realistisch.
Slim met de dremel om enkele latjes dunner te maken.
Handige zet Peter, om je eigen Vandikte bank te maken.
En weer subliem werk om te tonen, als je die halve plank niet genoemd had, dan had niemand dat gezien volgens mij:):)
Dankjewel Stephan en Peter.
Qua indeling zat ik een beetje te dubben over de grootte. Nu komen er ook wat grotere ruimtes. Maar te groot leek bij niet logisch. Zoals ik eerder schreef: je wil geen schuivende lading hebben. Zeker met zo'n zeilend vaartuig in de woeste noordelijke wateren van de Grand Banks. Er zijn een paar filmpjes waarin het er ruig aan toe gaat. Deze staat op de jubileumsite van de Bluenose
www.bleunose100.ca - https://bluenose100.ca/video-porthole/
Hier de link op YT. Kijk b.v. tussen 8:38 en 9:15:

Voorlopig nog geen Vandikte bankje. Er staat nog iets hogers op het lijstje. ;)
En foutjes moet/mag je onder de aandacht brengen. 'Het Perfecte Plaatje' proberen ze nu op t.v. voor elkaar te krijgen. en wat ik daar voorbij zie komen ....:oops:
Gr. Peter

Wat mag dat wezen voor programma Peter, heb ik iets gemist??
Min of meer bekende Nederlanders krijgen een camera in de hand gedrukt en daarna opdrachten. Per aflevering valt er eentje af. Wat mij betreft mogen dat er in het begin gelijk wel 3 of 4 zijn. Maar ze doen hun best. Af en toe zap ik er langs. En er zijn er die er echt kijk op hebben. Maar dat zie je dan in hun eigen programma's ook terug.
Gr. Peter

Dat is een steengoed filmpje Peter, Die vissers hadden af en toe flink wat te verduren hoor, blij dat ik daar niet op zat:):)

Eerst het balkenframe om de hoofdmast gemaakt:
425 28-31.jpg

Daaraan zit ook de balk met 4 tussen balkjes waar de lenspompen doorheen lopen.

De positie van de lenspompen uitgelijnd:
426 Pump.jpg

Aan stuurboord zie je het rondhout dat YQ daarvoor bestemd heeft. Net iets te dik en met niet veel tekening in het hout.
Zelf een paar gemaakt uit beuken:
427 Pump.jpg

-achtkantig geschuurd;
-3 banden er omheen;
-afsluiting bij de vloer;
-koperen binnen pijp.

Zoals je ziet zijn ze niet gelijk van lengte / hoogte.
Ze komen vast in het onderste deel te staan en moeten, bij het uitklaar nemen of weer in elkaar zetten van beide romp delen, door de openingen tussen de dekbalken kunnen:
428 Pump.jpg

Op de kolom aan bakboord komt de daarwerkelijke lenspomp, die dus niet door dat gat kan. Daarom die kolom gedeeld waarbij de naad tussen de balken ligt.

Indien het model met gedeelte romp wordt getoond, dan wordt die ongeveer het beeld:
429 Pump.jpg

Als ik dit deel voorzien heb van de middenmast en de FishHold daar omheen of tegen aan, dan maak ik ook weer een foto met de gedeelte romp. Ben zelf ook wel benieuwd hoe dat toont.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Back