Bleriot XI

Taylorcraft

PH-SAM
Gestart met de bouw van een Bleriot XI.
De drie cilinder CO2, die in de Pander zat, zal ik voor dit model inzetten.
De motor komt in dit model beter tot zijn recht.
img_20250222_120300-jpg.610724
img_20250222_120310-jpg.610725
img_20250222_120317_hdr-jpg.610726

Dit is het voorbeeld:
old-rhinebeck-bleriot-xi-jpg.610727
tour-front-jpg.610728
 
Altijd leuk om te kijken of het wat zal gaan worden:)
Perfecte tekeningen
Voor de details gebruik ik de tekeningen van Paolo Severin.
IMG_20250223_142527.jpg
IMG_20250223_142607_HDR.jpg
IMG_20250223_142612.jpg
IMG_20250223_142631_HDR.jpg
 
Tissue opgebracht en met spanlak ingestreken.
Spanlak 50% verdund.
Niets krom getrokken:)
Vleugebelasting 9,4 gram/dm²
Nog een paar kleine aanpassingen en bespannen met spandraad.
Dan gereed voor de eerste test vluchten.
IMG_20250325_103626.jpg
IMG_20250325_103636_HDR.jpg
IMG_20250325_103653_HDR.jpg
IMG_20250325_103738_HDR.jpg
IMG_20250325_103746.jpg
IMG_20250325_103754.jpg
 
Het hoogteroer heeft een gedragen profiel.
Mag je deze bij de vleugel inhoud toevoegen?

Ik heb het antwoord gevonden in een uitgebreid
verslaglegging hierover.
Antwoord is: nee


img_20250325_135512-jpg.613373
 
Laatst bewerkt:
Dat antwoord is maar zeer betrekkelijk.
Wanneer je bij conventionele toestellen ( dus geen tandems oid) de draagkracht wil bepalen in relatie tot de vliegsnelheid klopt het.
Maar in de modelbouw wordt bij alle FAI Klassen de vleugelbelasting gedefinieerd op basis van het gezamenlijk geprojecteerde oppervlak van vleugel plus stabilo.
 
Maar in de modelbouw wordt bij alle FAI Klassen de vleugelbelasting gedefinieerd op basis van het gezamenlijk geprojecteerde oppervlak van vleugel plus stabilo.

Ah! Dat wist ik ook niet, dank voor de uitleg.
Dan hebben m`n vrije vlucht modellen een lagere vleugelbelasting dan waar ik zelf steeds op uit kwam (alleen vleugel).

Vleugebelasting 9,4 gram/dm²

Dat wordt een hele mooie slowflyer.
Jouw vleugelbelasting is nog lager dan de Bleriot van Peter!

Groeten, Ramses
.
 
Poseren op de motorkap: altijd link (kist rolt er af).

Gelukkig heb je 'm met een klemmetje gezekerd. :)

Mooi ding geworden! :thumbsup:

Ben benieuwd naar het vliegen.


jan.
 
Veel aan de Bleriot gewijzigd.
Vleugeltips meer in de vorm van het origineel.
V-stelling van 4° naar 6° per vleugel.
Tipverdraaiing 1,5° ipv.0°
Zwaartepunt 3cm naar achteren verplaatst.

 
Motor looptijd is hier nog beperkt tot maximaal 25 seconden.
Twee cilinders deden niet goed mee en na vervanging van diverse o-ringen, waaronder die van de zuigers, heb ik nu een motor looptijd van 5 minuten.
Desalniettemin toch een mooie vlucht kunnen vastleggen.
 
Back
Top