Thanks voor de uitleg, Bert.
Ik ben weer een paar vluchtjes verder en ik heb een theorie over waarom mijn mCPx schudt als de accu leger raakt. Misschien zit ik ernaast en mocht dat zo zijn dan is alle input welkom.
Ik denk dat naarmate de accu leger raakt, de heli steeds meer positive pitch gaat geven om toch in de lucht te blijven. De heli zal mischien een te laag toerental geven qua accuspanning en de pos. pitch compenseert dit volgens mij door naar maximaal te gaan. Door dat de lage toerental en het feit dat volgens mij de swashplate de uiterste servo-positie bereikt voor de pos. pitch gaat de heli mischien trillen?
Ik hoorde een tijd terug al van een paar mensen, volgens mij ook van jou) dat de software/FBL een hoop dingen kan maskeren waardoor het lijkt alsof er niets aan de hand is. Ik wist toen nog niet eens wat een mCPx was maar het schoot me vandaag weer te binnen.
In ieder geval, misschien is dit allemaal onzin maar kan het zo zijn dat de heli gaat vibreren door de volle uitslag van de servo en de/het te lage accuspanning/toerental waardoor er resonantie optreed ? Naast alle andere speling die er op andere parts zitten natuurlijk?
Ik hoor het graag van iedereen.
P.S Wat een heerlijk ding is het toch hee, kan er geen genoeg van krijgen en indoor vliegen zoveel als ik wil, yay!![]()
Allereerst: ik neem aan dat het gaat om die korte venijnige headshakes? Niet dat het verder uitmaakt:
Helaas, je theorie is niet goed....
De heli geeft niet meer positieve pitch, dat doe jij (ongemerkt) en dat is maar een heel klein beetje. Veel minder dan bij vol pitch, waarbij de heli óók nog steeds goed stuurt.
Sterker nog, de heli blijft bewezen goed vliegen tot het punt waar de low-voltage cutoff ingrijpt, en zelfs dan, blijft de heli cntroleerbaar tot hij op de grond staat (okeee.... je kunt niet meer omhoog dus het is niet vol controleerbaar.... zucht). Ongeacht wat er wel aan de hand is, de door jou genoemde mogelijke oorzaken zijn absoluut niet aan de orde, want sowieso hebben de servo's een stelbereik wat veel groter is dan wat tijdens het vliegen voorkomt (zelfs met de sticks in de hoek) en de heli geeft ook niet zelfstandig pitch.
Nee.... let er maar eens op, dat als je heli die headshakes vertoont, doe de volgende test: tik de throttle hold aan zodat de motor niet gaat lopen, en geef langzaam enkele malen vol pitch. Nu zul je merken dat zo nu en dan de servo's iet helemaal geleidelijk de sticks volgen maar even gaan staan beven. Je ziet het beter als je de bladen 90 graden weg zwenkt zodat de tips op en neer gaan tijdens het pitch geven.
Meestal is het maar één servo die dat doet, welke, dat is vrij makkelijk te zien. Spuit heel kort wat remmenreiniger in de slide van de servo, en beweeg ondertussen zowel pitch als tuimelschijf stick naar alle uiterste standen (gewoon flink roeren dus bij zowel max als min pitch), en herhaal dit (inspuiten, roeren) tot alles weer gewoon soepel volgt. En je kunt weer een paar dagen probleemloos vliegen.
De FBL stabilisatie maskeert een heleboel dingen: speling op de rotorkop, speling op de tuimelschijf, verschoven zwaartepunt, zelfs beschadigde bladen of achterstevoren gemonteerde bladen. Maar het maskeert niet een slecht functionerende servo, omdat het systeem juist volledig afhankelijk is van goed werkende servo's om überhaupt te kúnnen functioneren...
Deze heli blijft tot een verbazingwekkend laag toerental goed sturen (mits je de rotordisk niet overbelast)
Groet, bert