Blade mCPX Brushless (origineel eflite)

suc6 @Sickboy:
maar in de kelder zou het wel windstil zijn, maar met de harde beton ... weet niet,
heb je niet een stuk kleedje van 2 x 2 m wat je daar neer kan leggen ... even zo'n idee.
 
Ja dat wel, maar zou dat genoeg zijn? Het lijkt nu wind stil en we hebben een groot grasveld als achtertuin. Straks na de lunch eens kijken of ik de zender enz. allemaal goed krijg
 
nouw, op het grasveld is het zeker 10 keer beter,
en daar heb je ook geen muren, ha ha ha

suc6, en de zender gewoon alle punten nakijken, reversen niet vergeten, curven instellen incl. throttle hold,
en dan nog wat D/R en Expo, let op hoe de schakelaar (2 keer, Ail en Elev) staat, dat zijn 2 verschillende instellingen !
echt stap voor stap doen, dan lukt het,
misschien is ook een filmpje op YouTube ??
 
Filmpjes helpen heel veel, heb er ook al een aantal gevonden. Is het verschil met een dx6i groot tov een dx6? Je kan bij de heli zelf ook configuratie files downloaden maar dan weet je misschien niet zo goed waar je mee bezig bent
 
niet doen,
gewoon je handleiding in de volgorde doorlopen:

1. model type = heli
2. reversen
3. swash type = 90
4. timer
5. D/R Expo voor schakelaar normaal
6. D/R Expo voor schakelaar op 1 (let op een schakelaar voor Elevator, een voor Aileroon)
7. 3 x throttle curve
8. 3 x pitch curve
9. Travel Adj. (heeft ook twee instellingen, throttle stick laag en hoog !)
10. binden
11. vliegen
12. crashen
13. repareren en
14. weer vliegen

die punten12 tot 14 kan je over slaan als je wild .... suc 6 !
 
Laatst bewerkt:
ook ik een vraag aan piloten van de mCPX BL:
hebben jullie die Travel Adj. voor pitch op 75 % staan voor throttle (stik) laag en hoog
of op 100 % ?
ik kan moeilijk de pitch bij dat ding meten,
maar denk bij 75 % pitch staat die nog steeds boven de 12 graden ...
 
Laatst bewerkt:
grappig,
het papieren manuaal schrijft 100 % travel adject voor pitch,
en het digitale manuaal schrift 75 % travel adject voor pitch,
ook zijn verschillen in b.v. Expo (30 en 40 %, waar 40 % in mijn ogen te veel is, je leert ook onzin als beginner)

dus travel adject weer op 100 % en Expo eerst maar op 25 % !

de throttle bij Blade in idle heb ik al anders beschreven, een vlat curve van 85 - 95 is o.k.
(voor binnen gebruik ik 85 %, maar meest vlieg ik dan toch in N - mode)
 
... fout gevonden,
Travel Adj. voor pitch is bij de mCPX idd 75 %, maar voor de mCPX BL 100 %,
daar is wat in de waar gekomen !
 
Zo, de eerste maiden gehad. De eerste lipo alleen optoeren en kijken hoe de heli reageerd. 2de lipo ook een paar keer van de grond gehad. Het geeft echt een kick en is heel anders dan met de sim. Helaas ging het daarna regenen. De tailboom en landinggear zat wat los na wat "crashes"
 
Zo, de eerste maiden gehad. De eerste lipo alleen optoeren en kijken hoe de heli reageerd. 2de lipo ook een paar keer van de grond gehad. Het geeft echt een kick en is heel anders dan met de sim. Helaas ging het daarna regenen. De tailboom en landinggear zat wat los na wat "crashes"
Mooi man, congrats!
'k zie mezelf weer helemaal op zolder staan een dik jaar geleden met de mcpx bl voor 't eerst omhoog (en tegen een stoelpoot:eek::D) met hoe je dat zo omschrijft qua de kick die je er van kreeg :thumbsup:
 
Goed bezig en een geslaagde maiden is altijd fijn.
Gisteravond met een vliegmaat de beide mcpX helikopters indoor ingevlogen.
Zijn gloednieuwe mcpX en de mijne nummer 2 erbij.
Toestellen vlogen vrijwel identiek.
Hij had zijn settings stock volgens de manual en ik had al wat settings naar eigen smaak aangepast uit lering van mcpX nummer 1.
De nodige Lipo packjes in de grote hal gevlogen en was zeer vermakelijk.
Morgen schijnt het droog te worden en dan doen we het nog eens dunnetjes over.
Maar dan buiten op het grote veld.
Mogen mijn andere helikopters ook mee zodat die dan ook de wieken kunnen strekken.
Genieten met volle teugen.
Vr Gr E
 
Zo, de eerste maiden gehad. De eerste lipo alleen optoeren en kijken hoe de heli reageerd. 2de lipo ook een paar keer van de grond gehad. Het geeft echt een kick en is heel anders dan met de sim. Helaas ging het daarna regenen. De tailboom en landinggear zat wat los na wat "crashes"
Gefeliciteerd met je eerste REAL flight !:feli:,
en zo als je al gehoord hebt, brokken hebben zij / wij alle maar gevlogen aan het begin,
sommige nog steeds, ha ha
 
Heerlijk vliegweer vandaag evenals gisteren.
Voor de december maand boffen we maar.
Vandaag nog de mcpX BL nr 2 en de Blade 230S rond laten gaan.
Ze deden het weer flawless.
mcpX BL nr 1 zit te wachten op de servo cleaning.
Gaat morgen gebeuren en dan toch maar de methodiek van contact spray op de servo banen en niet het hele spul lostrekken en de banen met een wattenstaafje en alcohol.
Zal mijn ervaring hierin later posten.
De mcpX BL nummer 2 vliegt goed en heeft nagenoeg geen last van tail wag.
Zelfs in hover een vrij strak staartje met ietsiepietsie tail wag maar verwaarloosbaar.
Heb de head speed wel behoorlijk hoog staan in zowel Normal mode als in Idle up.
Wellicht draagt dat er ook positief aan toe dat het staartje vrij strak staat.
Wat mij betreft mag dit zachte en mooie weer aanhouden tot aan de lente en vanaf daar lekker op naar de zomer.
Ben van plan om komende seizoen flink wat stick time te gaan maken en dat zal veelal met de helikopters zijn want die smaken naar meer en meer en blijven voor eindeloos vermaak zorgen.
Zelfs zoveel dat ik de laatste tijd geen vliegtuig of Multicopter meer heb aangeraakt.
Sterker nog: die Multicopters zijn gewoonweg saaie shit vergeleken bij vliegen met helikopters.(en ze zien er ook nog eens saai en niet uit)
Verslavend zijn ze die helikopters en geven telkens keer op keer vliegplezier.
Meer dan prettig.
Vr Gr E
 
Leuk Erwin,
ik heb mijn multi ook verkocht,
is idd saai,
de handen moeten 'n beetje zweten, ha ha
trouwens, zou ik last van de servo's hebben, zou ik ze uit elkaar halen en schoon maken,
deed ik bij de vorigen mCPX'en ook, maar ben benieuwd op jou ervaring,
misschien vind je een eenmalig goede oplossing !!
Groet
Uwe
(gisteren ook weer vlot gevlattert met de Oxy3, powerhuis funcopter)
 
Hoi Uwe.
Fijn dat we dezelfde mening en ervaring delen betreffende Multicopters.
Ik heb er nog een aantal staan die ik ook niet weg zal doen hoor, want ze hebben elk wel hun eigen vliegkarakter/gedrag en de centen die ik erin heb gestoken per model krijg in van zijn lang zal ze leven niet meer terug indien ik ze zou verkopen.
Ook indien het volgende seizoen toch weer wat gaat kriebelen, dan pak ik even een Multicopter om rond te fladderen.
Tevens vliegen 4 man in de groep ook FPV met Multicopters en dat doen we met goed weer tegelijk.
Dat rondvliegen met een viertal FPV Multicopters is ook wel erg vermakelijk, maar heeft een hele andere insteek en dimensie dan vliegen met Helikopters.
Wat het Multicopter vliegen betreft blijf ik het FPV vliegen er zeker bij doen.
Afgelopen zomer regelmatig met een collega samen gevlogen die met vliegtuigen vloog.
Ik had dan ook de TBS Quadcopter FPV mee en vloog dan daar vrolijk rond.
We vlogen dan op een geweldig mooie locatie met alle ruimte zover het oog reikte.
Met name dan is het FPV vliegen wel vermakelijk, maar het is me dan meer te doen om het FPV vliegen en niet om het rondvliegen met de Multicopter, want dat is inderdaad behoorlijk saai vergelijken met een Helikopter.
Ik begrijp ook heel goed waarom er zoveel gasten zijn die overstappen van Helikopter vliegen naar vliegen met een Multicopter.
Ben er de afgelopen jaren al verscheidene tegengekomen en dat doen ze veelal omdat ze het Helikopter vliegen toch te lastig vinden om te leren.
Vliegen met een beetje Multicopter is toch appeltje eitje vergeleken bij een Heli.
Maar zelf vind ik de uitdaging van het Heli vliegen vele malen leuker en boeiender dan Multicopters.
Genieten is het devies Uwe.
Vr Gr Erwin

PS: ik hou je op de hoogte wat betreft de servo cleaning van miene mcpX BL
Moet er wel effe tijd voor vrijmaken en gaat toch maar gebeuren op de athentieke manier van spul
loshalen en met een wattenstaafje en contact spray de banen cleanen.
Wou het in eerste instantie morgen doen, want heb de contact spray en het gereedschap al
klaarliggen.
Maar denk dat het door tijdgebrek aankomend weekend gaat worden.
 
Ik heb dat al eens gedaan maar gewoon met wattenstaafje alleen zonder spray en er kwam ook aardig wat zwart spul af LOL . Leuk werkje voor als je rustig bent en het bv geen vliegweer is . Wel prutswerk met kleine vijsjes en zo maar ook plezant als je graag aan micro's werkt . :confused:
 
Gelijk heb je.
Echt een werkje voor de regenachtige dag.
Not my cup off thee, maar in deze wel de beste manier van doen.
Heb me nog even laten informeren door iemand die behoorlijk wat kennis had op elektronika gebied en die raadde het mij af om de servos zonder los te halen in te spuiten met contact spray.
Met name als het niet goed droog zou zijn en er spanning op komt te staan om de servos te laten bewegen dan is er kans op sluiting.
Ik dors het niet aan om dat toch te proberen en op die manier de servos te verkloten.
Dus dan maar wat tijd eraan te spenderen en de zooi los te halen en met wattenstaafje schoonmaken.
We gaan het meemaken.
Vr Gr E
 
Back
Top