Blackout Mini Spider Hexa (mini bouwverslag + naze32 HOWTO)

Humz, sufen hé :-)

@BorisB of anderen, vraagje. Ik heb mijn hex een weekje terug gebouwd. 20A esc, Cobra 1960kv, Naze32, FPV.

Nu merkte ik tijdens het vliegen dat hij extreem afdrijft naar rechts. Als ik hem op de grond heb staan merk ik soms ook dat de midden motor rechts (5) wat later of niet oppakt bij de laagste throttle stand waarbij de rest wel draait of vrij snel weer stopt terwijl de rest doordraait.

Vandaag maar eens uitgebreid gaan testen, allereerst de motor test gedaan met baseflight die is exact gelijk, alle 6 motoren beginnen bij 1116 te spinnen en gaan bij 1115 en lager allemaal weer uit. Perfecte calibratie dus.

Als ik dan dezelfde test doe via de zender dan heeft die ene motor (5) toch weer problemen. Dus op de plek waar hij staat nog maar eens accelerometer gecallibreerd, niet verandert qua positie en probleem blijft bestaan met dezelfde motor (5).

Dus twijfelde ik over deze motor/esc, op basis daarvan servo kabel van motor 5 en 6 gewisselt en dan heeft motor 6 (links midden)het probleem. Maw het kan niet de motor/esc zijn maar moet in de naze zitten.

accelerometer geeft netjes precies x=0, y=0, z=1 als ik de test doe, dus de naze hoort niet te denken dat hij scheef staat en 1 motor niet hoeft mee te doen en tijdens testen blijft de hex staan.

Vliegt verder ook niet heel raar, kan rolls doen etc. Behalve dat fors afdrijven naar rechts. Iemand nog een idee?

Nabrander, komt voor in angle/horizon en acro mode. Sicks zender allemaal center

PS: Andere naze32 testen lukt me even niet omdat Topix die nodig had voor de niet doorgegane race :-)

Laatst bewerkt:
Het is vrij ongebruikelijk dat je een roll drift hebt op een multi, omdat het een vrij makkelijke axis om te controleren voor iedere setup en dat zeker op acro mode.
Als je mijn pids gebruikt moet het haast goed zijn op de roll.
Je zou haast zeggen dat het een potentiele hardware issue is. Zou je eens de I op de roll flink omhoog kunnen schroeven om zo te achterhalen of het verborgen kan worden als het een hardware probleem zou zijn.
Weet je echt zeker dat je in acro mode ook vliegt en geen horizon of level?

In horizon/level mode kun je de acc bij trimmen voor perfecte level, maar in acro mode zou bij een goed getunde multi nooit moeten voorkomen.

Ik ben ook verbaasd over dit gedrag.

ik doe het volgende wel zometeen, ik reset alles nog eens volledig, fw opnieuw, instellingen opnieuw, calibratie opnieuw en dan nog eens kijken. Ik kan het nu in acro op de grond zelfs nabootsen. Als het blijft test ik ook die I nog even, die moet dan fors boven de 0.050

Ik laat het later vandaag hier wel weten.

Ok..

Een hoge I maskeert alleen een ander probleem. Maar het is goed om even te testen.

resetten is ook een wijze optie uiteraard :D

Verslag (ook voor mezelf) wat ik gedaan heb.

FW updated (5-aug versie)

feature ppm
mixer hex6x
set mincommand = 1000
set minthrottle = 1100
set maxthrottle = 2000
set mincheck = 1020
set maxcheck = 1980
set looptime = 2800
set midrc = 1500
feature motor_stop
save

ESC calibratie gedaan
- set mincommand = 2000 [ENTER]
- save [ENTER]
- set mincommand = 1000 [ENTER]
- connect nu lipo en je zul je horen dat de regelaars in de calibratie mode komen
- save [ENTER]
- Nu zul je de calibratie bevestiging van alle regelaars horen

Motor test via baseflight, alle motoren gaan aan bij 1062 en uit bij 1061 ( is lager dan eerder omdat ik eerder 1050/1980 gebruikte als mincommand)

feature telemetry
feature vbat
save

Calbratie accelerometer gedaan.
save

Aux config gedaan modes en buzzer
save

Test via zender met default pids, op de grond lijkt het ok.

2e PID profiel gemaakt en ook daar weer de aux config gedaan.
Pids BorisB erin (uit eerste post in deze thread)

Test via zender met pid setting 2, op de grond lijkt het ok.

Nu buiten maar even met props testen. Redelijk windstil vandaag, dus wel eerlijke test.
So far so good. Keep you posted.

Laatst bewerkt:
Probleem blijft, ook na de volledige reset, ik moet 15 tikjes trimmen op de roll om hem te laten hoveren. In mijn optiek blijft alleen Hardware over als mogelijkheid, in dit geval dus de naze32 die niet lekker is.

Maar dat kan ik pas testen als ik een vervanger heb.

Als iemand nog een idee heeft hoor ik het graag, voorlopig kan ik zo wel even vliegen maar ideaal is het niet.

Probleem blijft, ook na de volledige reset, ik moet 15 tikjes trimmen op de roll om hem te laten hoveren. In mijn optiek blijft alleen Hardware over als mogelijkheid, in dit geval dus de naze32 die niet lekker is.

Maar dat kan ik pas testen als ik een vervanger heb.

Als iemand nog een idee heeft hoor ik het graag, voorlopig kan ik zo wel even vliegen maar ideaal is het niet.
Wel balen zeg. Maar inderdaad even een andere proberen en dan weet je het.

Moet nog een flip bouwen, is net binnen als ik die klaar heb en nieuwe naze is nog niet binnen dan deze naze in de flip, kijken wat die doet hiermee. Ik laat wel weten wat uiteindelijk de conclusie is. Kan een keer gebeuren, is nieuwe naze32 maar ja blijft teer spul

De naze uit de hex nu in de flip en geen enkel probleem, bewust niets gedaan met de naze, alleen quadx als mixer en verder alles hetzelfde. Lijkt er dus op dat de naze issues heeft met de 2 extra mid motoren in de hex6x config.

Boris of anderen met een hex mini, welke fw gebruiken jullie? Ik heb de laatste uit baseflight die van 5-aug. Ik vermoed nu een fout in die FW?

Ik heb een vrij oude versie. Weet het niet uit mijn hoofd, maar dacht ergens 20 april ofzo.

Maar je hebt het probleem pas uitgesloten als je een nieuwe naze op de hex zet of andere firmware op dezelfde naze.

Die zijn onderweg. Maandag of dinsdag denk ik binnen. En ach kan vliegen met de nieuwe flip dus kom het weekend zo wel weer even door.

Uber HEX update

20141002_225136_small.jpg

20141002_225212.jpg

20141002_225122.jpg

Nice! :thumbup:

Mooi! Heb je nu alleen de langere armpjes erin gestoken of is de hele setup ook veranderd i.v.m. de 6x4.5?

Thanks. Ik heb de afros eraf gehaald en de ZTW 20Amp regelaars erop. En natuurlijk de langere armen.
http://www.multirotorparts.nl/esc/ztw-a-series-20a-esc-simonk.html

Nog steeds op de cobra 2204 1960kv motoren. Deze kunnen zonder moeite de 5x4 props draaien en je blijft beschaafd binnen de specs. Ik ga ze nu wat harder laten werken om te zien hoe ze dit kunnen afhandelen. Vermoedelijk ga ik later toch naar 2208 motoren. Maar wel een mooi experiment om te zien hoe het gaat :D.

Back