hier zijn we weer, gedeeltelijk op verzoek, achter de schermen is de vraag gekomen om wat meer info te geven over het verschalen van de figuren.
we zijn gestart met figuren op schaal 1/32 of 54mm hoog welke voor mij 10mm moesten krimpen om de juiste schaal te bekomen.
laat ik 1 figuur er uit nemen
de originele figuur, niet van zeer hoge kwaliteit maar je moet nu eenmaal de prijs mee in rekening brengen.
figuren van 50€ of meer per stuk zijn natuurlijk beter van kwaliteit maar je portemonnee moet dan ook aangepast zijn
van deze figuur word op een manueel ronddraaiend plateau geplaatst met egale achtergrond.
hiervan worden dan met behulp van een tafelstatiefje 50 foto's genomen vanaf 3 verschillende hoogtes en de figuur telkens een beetje verder ronddraaien.
Deze foto's worden dan ingeladen in het gratis programma "
3DF Zefhyr " klik even op de programma naam en je komt er alles van te weten.
zo ziet de ingeladen figuur er uiteindelijk uit na wat wegknippen van overbodige aanhangsels.
Deze figuur word dan omgezet naar een OBJ bestand om naar de 3D printer te kunnen sturen.
Na het inladen van de figuur in je 3D printer software gaat deze eerst de figuur herstellen omdat er door het wegknippen open gedeelten zijn ontstaan in de figuur.
Tot op heden vind ik het allemaal nog ok wat details betreft.
Nu moet ik bekennen dat ik bij enkel figuren getracht heb hier een tussenstap uit te voeren door de figuur eerst te gaan bewerken in een ander programma voor 3D bewerken " sculptris" maar hier ben ik geen held in , " blender " zou ook een andere mogelijheid zijn. Na deze bewerking krijg je wel heel veel detail terug maar het is ook zeer tijdrovend ( enkele avonden per figuur) Je moet echt thuis zijn in deze programma's wil je er wat van gemaakt krijgen.
Hierna laat je je printerprogramma er een print vb van maken en zet je de printer aan.
zoals je merkt zit hier het grootste verlies van details. dit is het resultaat van een pla printer, een resin printer zal zeer waarschijnlijk een beter resultaat geven.
voor het uitgeprinte resultaat scrol je best een beetje naar boven ( vorige post)
Uiteindelijk heb ik hem nog een been ontnomen

en is deze figuur nu 45mm hoog en voor mij half geschilderd.
om eerlijk te zijn, als deze straks op een schip staan dat niet dichter dan 2m aan je voorbij glijd op het water betwijfel ik of je het ontbreken van de details gaat opmerken.
Natuurlijk kan en mag je kritisch zijn maar dat telt dan ook evenredig voor je portemonnee net zoals bij de aanschaf van de basis figuren bij aanvang.
deze liggen nu ergens in een kast en er waarschijnlijk zullen ze er niet meer uitkomen.
ps heb ondertussen ook echte zwarte stof voor de zeilen gevonden , de pearl gaat dus waarschijnlijk nog af geraken voor het einde van dit jaar

tot later, Marc