Binnenvaart tanker DORDRECHT 11

Vandaag mogen bewonderen

Bijlagen

• IMG_4859.jpeg
    IMG_4859.jpeg
    327,3 KB · Weergaven: 104
Voor Carmeliet op Stoom had ik alle onderdelen zoveel mogelijk op de D11 bevestigd. De tankhoofdjes met dubbelzijdig tape.
Deze week in de tankhoofdjes en het trunkdek de gaten geboord om ze op het dek te bevestigen.
Tevens sleuven gefreesd en hoekjes gezaagd en gelijmd voor de imitatie draaipunten voor de knevels. Deze zijn nog te dik maar afslanken doe ik nadat de gaatjes geboord zijn.
Om de barlijn stevig te bevestigen zijn onderdeks houten blokjes gelijmd waarin de barlijn staat. Bij het verwijderen van het trunkdek bleek dat ik onvoorzichtig was geweest met het lijmen van deze blokjes met seconden lijm. Het trunkdek zat vast aan de rand waar het overheen valt. Gelukkig zonder schade los kunnen krijgen.

20240317 03D11 en Maarten.jpg

20240320 01 Hoekjes gezaagd.jpg

20240322 01 Gaten voor tankhoofdjes in trunkdek geboord.jpg

Groet, Jan.

In de toegepaste schaal een exacte kopie van de tankdeksels maken lukt me niet maar van een afstand komt dit voor mij voldoende in de buurt. Uitstekende delen aan de onderkant bij de knevels moeten nog ingekort worden.

20240325 01 Eerste tankhoofd bijna gereed.jpg

Groet, Jan.

Voor het eerste tankhoofd had ik de luikjes van het kijkglas en het vlamkerend rooster al gemaakt.
Vandaag de resterende 18 gemaakt uit 4 mm rond messing.
Om het wegspringen bij het afsteken tegen te gaan heb ik er een trekhaakdop bij gehouden. Werkte goed.

20240328 02.jpg

Groet, Jan.

Waar een regenachtige ochtend al niet goed voor is. Ik heb met veel plezier en bewondering dit bouwverslag gelezen. Knap hoe je alles hebt gemaakt met zoveel mooie details. Ook heel erg leerzaam. Dankjewel.

Alle luikjes zijn, met behulp van een mal, op de tankdeksels gelijmd. Vervolgens bij de luikjes de gaatjes voor de kneveltjes doorgeboord in de tankdeksels.
7 tankhoofdjes zijn inmiddels voorzien van alle knevels ook bij de luikjes van de kijkglazen en vlamkerende roosters.

IMG_9050.jpg

IMG_9049.jpg

Groet, Jan

Alle luikjes zijn, met behulp van een mal, op de tankdeksels gelijmd. Vervolgens bij de luikjes de gaatjes voor de kneveltjes doorgeboord in de tankdeksels.
7 tankhoofdjes zijn inmiddels voorzien van alle knevels ook bij de luikjes van de kijkglazen en vlamkerende roosters.

Bekijk bijlage 578093
Bekijk bijlage 578092

Groet, Jan
Mooie details, Jan. Het zijn de kleine extra’s die het hem doen.
Gr. Peter

Bedankt voor de leuke reacties. Na de bouw van de machine voor het Wisboomgemaal heb ik ervaring opgedaan met ontvetten en verouderen met ammonia.
Daarna hechtte de grondverf, die ik in het verleden voor de Maarten heb gebruikt, goed. Het ligt dus voor de hand dat ik weer zo ga doen.
Grondverf die ik gebruikt heb was speciaal voor messing en aluminium. Merken waren Südwest en 't Stilleven.

Groet, Jan.

Zit tegen die lange zwarte flanken aan te kijken en vraag me af of een paar ijkschalen nog haalbaar zijn Jan? Of kom je dan handen tekort voor 2 brillen en een vergrootglas? Zie het maar als een plaagstootje. Wordt straks haast jammer om mee te gaan varen. Maar een echt schip heeft ook al gauw wat gebruikssporen. Met bunkerwerk in de Botlek had je eerst een witte laag aluinaarde in de vensterbanken, maar bij de volgende boot met erts was het witte er zo af. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
IJkschalen zijn zeker wel de bedoeling maar zover ben nog lang niet. Aan stuurboord komen aan de trunk nog de dekwasleiding en de leiding naar de voorpiek. Achter op de boeiing komt nog een reling en dan nog alle losse materiaal zoals roeiriemen, slaggaard, buitenboordtrap enz. Dan volgt eerst nog het aflakken van het hele schip. Veel zal komende winterseizoen gebeuren.

Groet, Jan.

Back