Billing Boats HMS Warrior, 1:100

Dat is goed nieuws...
En dit ziet er toch echt goed uit zo... :p

Wanneer je het dek vast zet, goed laten drogen. Dan eerst goed afschuinen.

by de bismarck had een hoop ook last van krom trekken , ik niet , dat kwam of doordat ik hem 6 jaar later bouwde of doordat de romp vry snel in elkaar zat en geen kans kreeg om krom te trekken.

Had daar ook al iets van mee gekregen, schijnt een probleem te kunnen zijn. Houdt ik rekening mee.;)

Tussenstand

Nu met het plaatsen van de dekken, is voor mij een fase volbracht, het "geraamte" van het model en daarmee de basis van de rest van het schip.

Ik ben altijd bijzonder precies met het plaatsen van de spanten, het bepaald immers de kwaliteit van de rest van de bouw.

Bij de Warrior ben ik lichtelijk bij de neus genomen. Vanwege de kwaliteit van de kit, kreeg ik al gauw iets van: "het zal wel goed zijn". Een vergissing!

Ik had moeten zien dat de constructie wel wat steun kon gebruiken. Achteraf vreemd dat Billing de constructie niet heeft voorzien van, minimaal, enkele balkjes in de lengterichting.

Het reageren van het materiaal was wel een verrassing, ook hier had ik in een vroeger stadium op in moeten spelen. Triplex plankjes die de ruimte tussen de spanten en de dekbalk opvullen, blijken noodzakelijk om de boel in het gareel te houden. Opvullen met balsa was ook een optie geweest.

Voorts heb ik mij ook lekker makkelijk bij de hand laten nemen door Billing v.w.b. de bouwplank, die is werkelijk naadje!
Enkele stripjes om het geheel op de plek te houden is dus helemaal niks!
Je bent voortdurend bezig om de romp te ondersteunen bij alle werkzaamheden. Probleem is, dat vanwege de constructie van de romp bij boeg en hek, het lastig is hier enkele(noodzakelijke!) steunen te plaatsen. Vanwege de grootte van het schip écht wel nodig.

Een negatief jankverhaal? Absoluut niet!
Ik vind het nog steeds een geweldige kit, de pasvorm is nog steeds een verademing. Ik heb, ondanks de nodige verrassingen, nog steeds veel plezier met de bouw. Het schip leent zich uitstekend om er iets geweldigs van te maken. En dat is nog steeds mijn bedoeling.;)

Voorgaande ter informatie, ik mag nog even wachten tot de lijm van de dekken gedroogd is.

Ik had moeten zien dat de constructie wel wat steun kon gebruiken. Achteraf vreemd dat Billing de constructie niet heeft voorzien van, minimaal, enkele balkjes in de lengterichting.

.

Waarbij ik wel wil opmerken dat er volgens mij maar heel weinig kits zijn waarin dit soort extra verstevigingen meegeleverd worden.

Waarbij ik wel wil opmerken dat er volgens mij maar heel weinig kits zijn waarin dit soort extra verstevigingen meegeleverd worden.

Er zijn geloof ik ook niet veel kits van dit formaat. De Bismarck van Hachette b.v. wel, die heeft wel de benodigde extra verstevigingen.
Zoals gezegd, het was iets waar ik rekening mee had moeten houden.

De dekken zijn geplaatst en licht nageschuurd, ik ben tevreden met het resultaat, het geheel ziet er goed uit.:D
Nu het schuren/ afschuinen van de spanten en dat word lastig. Ik heb te weinig beweginsvrijheid dus een verhuizing is noodzakelijk. Dit weekend zal de hele boel worden verhuisd naar een grotere kamer.

Inmiddels is het volgende schip al afgemeerd, de Norske Löwe van Billing Boats. Een wat oudere kit maar als nieuw.

Het modelbouwvirus heeft hier weer ouderwets toegeslagen, tijdens de wachttijden zit ik heerlijk een Me. 110 van Revell in elkaar te freubelen. Vorig jaar gekregen voor Sinterklaas. Gewoon lekker!:p

Voor je aan de romp begint heb je hier mogelijk nog iets aan: een afbeelding van het gat voor de hefschroef in de achtersteven van de Bonaire in Den Helder

full

Let even op het verschil in waterlijn aan bakboord en aan stuurboord!

(Als je wil kan ik je de originele foto's sturen)

Groet
Andy

Laatst bewerkt door een moderator:
Let even op het verschil in waterlijn aan bakboord en aan stuurboord!

Op het Youtube filmpje zie je dat de waterlijn aan de voorzijde ook niet symetriesch is, blijkbaar wordt die herzien.

Dank je wel voor je aanbod! Alle hulp is welkom, ik kan zelf nog niet zo veel vinden maar ben ook nog niet fanatiek op jacht.

Ik vraag mij wel af of de Bonaire wel te vergelijken is met de Warrior, de schroef van de Bonaire kon slechts een gedeelte worden gelicht, dat in tegenstelling tot de Warrior die de schroef tot binnenboord kon hijzen. Bij de Bonaire ontbrak blijkbaar de opening om de schroef geheel uit het water te halen.

Aangestoken door Andy en het bekleden van de romp in het vooruitzicht, toch ook zelf maar eens aan het speuren geslagen. Er is nog wel het nodige te vinden over de Warrior:

https://www.flickr.com/photos/36758831@N04/3387750752/

HMS Warrior, Portsmouth, England

Mooie details van het onderwaterschip, ook van het schroef gedeelte. Jammer genoeg vooral van de schroef omhoog gehesen. De speurtocht naar de hefconstructie gaat verder.

Vandaag beginnen met het afschuinen van de spanten.

Back