De Roeiriemen
Lange tijd nagedacht hoe nu de roeiriemen te maken, totdat ik na lang speuren op het internet een methode gevonden had hoe nu het beste de roeisteel aan het roeiblad te bevestigen was en deze methode toegepast.
Uitgangspunt was mijn tekening op Blz. 3; # 36, van hieruit moest ik mijn basismateriaal kiezen wat niet al te moeilijk was…..de roeisteel uit rond 2 mm en direct gevolg daaruit zou het blad uit een strip van 8 x 2 mm gemaakt worden.
Als eerste heb ik van karton een mal gemaakt om het roeiblad een enigszins gelijke vorm te geven, na het ruw uitsnijden hiervan heb ik aan de steelzijde van het roeiblad een V-groef gemaakt van 2 mm breed en 3 mm diep en aan de roeisteel over een lengte van diezelfde 3 mm een wigvorm geschuurd.
Na pasmaken van beide onderdelen heb ik een malletje op mijn snijmat gemaakt dmv. een aantal knopspelden.
Als je goed kijkt zie je dat de centrale knopspeld rechts midden op de lijn staat om het roeiblad te centreren en deze geeft ook de mogelijkheid bij het lijmen de roeisteel stevig in de V-verbindig te drukken.
Direct daarnaast twee knopspelden om het blad te centreren en verder 4 knopspelden (om en om) bij de roeisteel geplaatst om de steel over dezelfde lijn te laten lopen. (X-as)
Omdat beide onderdelen uit 2 mm basis materiaal gemaakt is, is na het aandrukken op de verbinding de Y-as ook gewaarborgd.
Na een nachtje drogen van de verbinding heb ik het blad in zijn uiteindelijke vorm geschuurd en de verbinding naar
de roeistok vloeiend geschuurd. De roeiblad tip heb ik licht laten aflopen.Bovenste vier roeispanen na het schuren, onderste vier voor het schuren.
Op de laatste foto het eindresultaat, nu alleen nog het roer en Anker touwrol onder op de bodem van de bijboot :
gr. A3
ps. gelijk even een pan en schenkkan uitgeprobeerd qua verhouding.