Bijboten "Victory" schaal 1:42 (= 200%)

Doften en Windas

Inmiddels de Doften wit geschilderd en op de goede hoogte geplaatst, verder nog de Windas gemaakt en Dry-fit geplaatst en nog extra voorzien van 4 bedieningshefbomen.
Wat voor mij niet helemaal duidelijk is dat de 2 staanders voor de windas precies voor de uitgevijlde roeiriemgaten komen te zitten ?

A3

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Prettige kerstdagen en een goed en gezond 2015

Nu al ???(zie onderwerp boven) zullen jullie wel denken, maar A3 pak morgen zijn koffers en gaat voor 3 weken op vakantie naar de Colombiaanse Jungle en omdat ik daar toch geen internet bereik heb neem ik mijn laptop niet mee.
Ik heb de windas nog even in een verfje gezet en de bankjes bij de spiegel geplaatst.
Ik zal begin van het komend jaar de draad wel weer oppakken want op nieuwjaarsdag kom ik terug.

gr. A3
ps. omdat ik oudejaarsnacht om 24.00 uur, 10 km boven de Atlantische oceaan vlieg, graag niet teveel vuurpijlen naar mijn richting schieten.

full

full

Oeps, nu ik de laatste foto zie, van boven genomen, constateer ik dat het balkje aan stuurboordzijde bij de spiegel niet helemaal parralel loopt.
Wordt vanavond nog gecorrigeerd voordat ik het vergeet.

A3

Potten en Pannen

Na een geweldige 3-weekse vakantie in Colombia terug op de thuisbasis.
Op oudejaarsdag om 08.15 vertrokken en na 6500 km vliegen en vier verschillende vliegtuigen kwamen we 36 uur later op nieuwjaarsdag om 22.00 uur weer in Assen aan.
Blijft toch vreemd om de Kerst zonder sneeuw en temperaturen rond het vriespunt te beleven, wij hadden gemiddeld 33 gr.C, volop zon en ik heb de korte broek niet uitgehad.
Tijdens mijn bezoek aan zo’n inlands dorpje kwam ik onderstaande mini attributen tegen die daar gemaakt werden en heb er gelijk een paar stuks aangeschaft om ergens in mijn modelbouw te plaatsen.
Achteraf gezien had ik er meer moeten meebrengen want ze kosten omgerekend € 0,35 p/st.
Over tot de orde van de dag, gisteren heb ik de draad weer opgepakt van mijn bijboten en ben begonnen met de roeispanen, gisteren gelijmd en vandaag nog even schuren en verven.
(morgen verslag)

gr. A3

ps. een ieder nog een goed en gezond 2015

full

De Roeiriemen

Lange tijd nagedacht hoe nu de roeiriemen te maken, totdat ik na lang speuren op het internet een methode gevonden had hoe nu het beste de roeisteel aan het roeiblad te bevestigen was en deze methode toegepast.
Uitgangspunt was mijn tekening op Blz. 3; # 36, van hieruit moest ik mijn basismateriaal kiezen wat niet al te moeilijk was…..de roeisteel uit rond 2 mm en direct gevolg daaruit zou het blad uit een strip van 8 x 2 mm gemaakt worden.
Als eerste heb ik van karton een mal gemaakt om het roeiblad een enigszins gelijke vorm te geven, na het ruw uitsnijden hiervan heb ik aan de steelzijde van het roeiblad een V-groef gemaakt van 2 mm breed en 3 mm diep en aan de roeisteel over een lengte van diezelfde 3 mm een wigvorm geschuurd.

full

full

Na pasmaken van beide onderdelen heb ik een malletje op mijn snijmat gemaakt dmv. een aantal knopspelden.
Als je goed kijkt zie je dat de centrale knopspeld rechts midden op de lijn staat om het roeiblad te centreren en deze geeft ook de mogelijkheid bij het lijmen de roeisteel stevig in de V-verbindig te drukken.
Direct daarnaast twee knopspelden om het blad te centreren en verder 4 knopspelden (om en om) bij de roeisteel geplaatst om de steel over dezelfde lijn te laten lopen. (X-as)
Omdat beide onderdelen uit 2 mm basis materiaal gemaakt is, is na het aandrukken op de verbinding de Y-as ook gewaarborgd.

full

Na een nachtje drogen van de verbinding heb ik het blad in zijn uiteindelijke vorm geschuurd en de verbinding naar
de roeistok vloeiend geschuurd. De roeiblad tip heb ik licht laten aflopen.Bovenste vier roeispanen na het schuren, onderste vier voor het schuren.

full

full

Op de laatste foto het eindresultaat, nu alleen nog het roer en Anker touwrol onder op de bodem van de bijboot :

full

gr. A3

ps. gelijk even een pan en schenkkan uitgeprobeerd qua verhouding.

Mooie manier om roeispanen te maken, bedankt.
De schenkkan vind ik erg mooi, helemaal voor die prijs ;)

Roer en Anker(touw)

Als laatste handelingen van de Barkas moest ik nog het roer afmaken en de het ankertouw “opschieten” en beiden op de Barkas plaatsen.
Op de onderstaande foto’s is te zien dat ik het roer nog voorzien heb van een 2-tal langsgroeven (eerst met de mini-kapzaag 1 mm inzagen en daarna met de driekante vijl licht aanzetten om een plankverdeling na te bootsen,de helmstok heb ik nog van een knop voorzien (zwart).
Op de voorgrond is het opschieten van het ankertouw te zien op de gebruikelijke wijze; eerst vastplakken op Tape en daarna fixeren met een 1:1 houtlijm/water papje. Op de tweede foto Ankertouw + Anker geplaatst op het voorschip
full
full

Met deze twee handelingen is de Barkas als eerste voltooid, er volgen nu nog “de Pinas”; Admiraals Barkas en de 18 Ft. Kotter.

full
full

Ik hou jullie op de hoogte,want het eindresultaat moet er zo uit komen te zien gr. A3

full

de Pinas

Het blijft altijd een beetje spannend hoe de bijboten uit de mal rollen.
Maar ook dit keer bij de "Pinas" is het weer aardig gelukt.
Omdat de handelingen nagenoeg hetzelfde zijn als bij de Barkas zal ik met mijn verslagen
beperken tot de hoofdzaken, dit ook omdat mijn fotoalbum al aardig vol begint te lopen.

gr. A3

full

Ziet er goed uit A3. Leuk project.
Misschien dat je de zwarte kiel van de barkas nog wat bij moet tippen, dan wordt het helemaal strak.
Gr. Paul

Ziet er goed uit A3. Leuk project.
Misschien dat je de zwarte kiel van de barkas nog wat bij moet tippen.
Gr. Paul

Bedankt Paul,
Grotendeels is het te wijten aan de reflectie van de lamp die ik er opgezet had,
maar ik heb de kiel nog eens goed met zwart nagelopen.

gr.A3

De Pinas

Inmiddels is de Pinas gereedgekomen, vrij eenvoudig in vergelijking met de voorgaande Barkas
en eerlijk gezegd moest ik meer wachten totdat de verf gedroogd was dan dat ik weer verder kon.
Op de voorgrond het originele model (100%) die ik nog op de "Victory" ga plaatsen.

full

full

en nog even een foto waar de twee gereedgekomen bijboten opstaan.

full

heel mooi A3 ,heel mooi gemaakt die bootjes.

ik ben voorloopig nog niet in de buurt met myn boot.

grt timberwolf

Back