Bijboten "Victory" schaal 1:42 (= 200%)

2e huidlaag en verfen

Goedemorgen heren,

Het heeft even geduurd maar inmiddels zijn mijn vier bijboten van een tweede huidlaag voorzien.
Iedere boot met fijn schuurpapier met bewerkt, eerst korrel 240>>400>>600, het gaf me het
gevoel dat ik meer een vioolbouwer was dan een modelbouwer of schuilt er in iedere modelbouwer
een vioolbouwer?

full


Vanmorgen mijn potje “Admiralty Paint Matt White” (die half vol was) afgevuld met schoon water om een 1:1
verdunning te krijgen en de Kotter 1 x geverfd.
Nou heb ik totaal geen ervaring met het schilderen van mijn modelbouw (behalve met verschillende tinten Beits)
maar ik schrok wel een beetje dat na de 1e laag, elke kleine oneffenheid die ik naar mijn mening goed had uitgeschuurd,
weer zichtbaar werd.

full


Mijn vraag aan de heren van dit forum is voordat ik verder ga:
is dit normaal ? en moet ik na het drogen gewoonweg met korrel 600 licht schuren en een tweede laag aanbrengen
of moet ik eerst na de 1e laag verf de oneffenheden weer weg schuren en dan pas de 2e laag aanbrengen.

gr. Adri
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit is precies het voordeel van de eerste laag verf. Je ziet alle oneffenheden. Die kun je eerst wegschuren of, als het te erg is, opvullen, dan heel fijn opschuren (zelfs met korrel 1000 of 1200). Dan krijg je echt een perfect glad oppervlak.
Suc6 A3
 
Romp schilderen

Na een middag en het grootste gedeelte van de avond bezig ben geweest met het schilderen en licht schuren van de huidplanken ben ik voorlopig tevreden met het resultaat.
Ik zeg voorlopig omdat ik een compromis moet vinden tussen het dekkend schilderen en toch nog proberen de huidplankloop niet geheel onder een verflaag te verstoppen.
Na iedere verflaag heb ik licht geschuurd met korrel 600 waarbij mijn werktafel steeds meer op een sneeuwlandschap begon te lijken.(ik snap overigens niet dat sommige mensen dit bij elkaar schuiven en opsnuiven :confused: :puppydogeyes:)
Pas bij de 3e laag begon ik resultaat te zien en heb hierna nog 1 verflaag aangebracht, verder laat ik het even zo omdat ik straks de boten van de montagemal ga halen en de binnenkant ga afwerken en dan zullen nog wel kleine beschadigingen ontstaan en pas aan het eind, werk ik de buitenromp geheel af.
Maar eerst moet ik de boten nog van een kiel voorzien. 2 stuks zijn er gesneuveld toen ik de al gemonteerde kiel(en) eraf heb gehaald om opnieuw te beginnen.

A3

ps. het verdunnen van de verf met water 1:1 is de oplossing, bedankt toch weer iets geleerd.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kiel plaatsen

Om te kunnen garanderen dat de kiel straks centraal onder de boot door loopt was het noodzakelijk om extra geleidingen aan de montagehulp te lijmen.
Aan de boeg heb ik tijdelijk 2 reststukjes hout geplakt aan weerzijden van de voorste boegspant en aan de spiegel eerst naast de centrale lijn, de houtdikte van de kiel afgetekend en daarna hier ook 2 geleide reststukjes op de spiegel montagehulp geplakt.
Let vooral bij deze laatste op dat de lijm alleen maar op het straks overblijvende stuk gesmeerd wordt en niet op de uiteindelijke spiegel.


full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Barkas (afl.6 Victory DeAgostini)

Nadat ik alle bijboten van een kiel had voorzien kwam voor mij het grote moment, het scheiden van de barkas van de montagemal.
Op zich is dit al een precies werkje om alle spanten 2x door te zagen. DeAgostini stelt voor dit met een scherpe zijkniptang te doen, maar na de eerste knip besloot ik het toch maar met mijn mini-kapzaagje te doen om de scheiding toch nog enigszins gecontroleerd in de hand te houden.
Ik moet zeggen dat na 3 maanden de binnenkant niet gezien te hebben mij het in het geheel niet tegenviel.
Na alle spanten afgeschuind te hebben en de overbodige lijmklodders aan de binnenkant verwijderd te hebben heb ik besloten om de 32 Ft. barkas uit aflevering 6 eerst in zijn geheel af te maken, puur alleen om het feit dat ik het met het schuren en schilderen het voorlopig wel gehad had en wel aan iets anders toe was.
Vandaag eerst even de Sinterklaasinkopen en rijmelarij doen en dan weer vlug verder.

A3

full


Op de voorgrond de barkas die al zo'n 2,5 jaar "op de plank lag"

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hij is er zo netjes uitgekomen. Beetje bijwerken en klaar. Ik zou toch liever in het bovenste bootje zitten dan in het onderste.
Paul
 
Eerst het dolboord aangebracht daarna de 8 roeiriem gleuven aan weerzijden gevijld en de binnenkant + dolboord van een okergeel kleurtje voorzien.
Voordat ik de zwarte sierrand onder het dolboord heb geverfd, heb ik eerst om deze band parallel met het dolboord te laten lopen tijdelijk met wat knopspelden een soort afstand strip als geleiding tegen de onderkant van het dolboord gezet.
Aan de onderkant van deze tijdelijke strip heb ik mijn afplakband geplakt, strip weggehaald en zwarte band geverfd.
Op de voorgrond mijn 1e poging om een roeiriem te fabriceren, wahhh; >> niet verkeerd, ik moet wel vandaag even naar Krikke modelbouw in Groningen om wat latjesmateriaal op te halen en zal ik meteen kijken of ze iets hebben om de messing roosters te kunnen maken.

A3

full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vlonders

In mijn achterhoofd speelde ik al een poosje met de gedachte hoe ik aan het vlondermateriaal zou moeten komen.
Het moest een fijnmazig rooster worden, maar ook weer niet te klein vanwege de 200% (± 1 : 43) uitvoering.
Bij de modelbouwshops en bij Krikke modelbouw Groningen was het allemaal te fijn of te grof en ook niet onbelangrijk hartstikke duur in de messinguitvoering.
Nou wilde het toeval dat ik eergisteren voor mijn Sinterklaas inkopen bij de Praxis was en mijn oog viel op een nieuw soort schuurgaas van het merk STANLEY, een maas-vormig schuurgaas verkrijgbaar in 3 korrels 80/120/240.
Hoe kleiner de korrel hoe kleiner de maas grootte en laat nou de korrel 240 een maasgrote hebben die voor mij uitstekend zou passen.(zie foto’s)
Het witte klitteband aan de achterkant trek je er heel gemakkelijk af zodat je alleen het gaas overhoudt.
De grit 240 is dusdanig klein dat de schuurkorrels nauwelijks op het oppervlakte te voelen zijn, het lijkt wel een soort anti-sliplaag alhoewel ik er ernstig aan twijfel of ze in die tijd daar wel aan deden. Zwart verven/spuiten hoeft ook niet meer want dat is het al.

gr.A3

full


full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Beginnersfoutje of “Black-Out”

Als alle goede dingen vermeld mogen worden, dan mogen alle foute dingen niet onder tafel geschoven worden.
Bij het origineel van DeAgostini (100%) zijn de afmetingen van de doften(roeibanken) 1,5 x 3 mm, dus bij de
200% zal dat 1 x zo groot moeten worden dus 3 x 6 mm.
Echter bij het plaatsen van de Doftwegers(de steunbalken voor de roeibanken) geeft het origineel(100%), twee afleveringen eerder, een afstand van 5 mm onder de bovenkant van de romp aan en deze heb ik keurig aangehouden !!!
FOUT,FOUT,FOUT >> omdat de doften 1,5 mm dikker zijn moet ook de doftwegers een extra 1,5 mm zakken dus geen 5 maar 6,5 mm anders komen de doften gelijk te liggen met de bovenkant van de romp.
Weer iets geleerd, altijd 2 stappen vooruitdenken. dus de dag begonnen met het herstellen hiervan (geen goed begin:().

A3

Goed

full


en Fout
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je bent al vroeg begonnen Adrie!:)

Ja *Hans*, na mijn "VUT" intrede geniet ik van mijn vrije tijd maar ik blijf maar wakker worden rond 06.00 uur s'morgens,
vandaar dat ik 15 min. later met een kop koffie al op mijn (mini-)scheepswerf aanwezig ben.
Ik vind dit niet erg en kan dan heerlijk genieten van de "rust" om me heen.

gr. A3
 
Back
Top