Biereco verherbouwt: Wouter Goedkoop, Brutus Style

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door brutus, 7 jan 2024.

1. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Die servo is een oude S148, en ik denk dat ik hem er maar "hoe dan ook" uit sloop. Het ding zit op een nogal ongelukkige plek, en het zint me helemaal niet...
    Dit wordt ondanks alles best nog wel een nogal duur bootje en dan wil ik liever geen risico's nemen dat die servo er om wat voor reden dan ook mee ophoudt, en ik het halve ding moet slopen om er bij te kunnen.
    Dus: Servo er uit, en een betere opstelling voor de servo's die er WEL in gaan komen.

Ik heb het vermoeden dat die schroef een nog best wel stevige servo nodig heeft.

Op zich, hoewel de boot behoorlijk "stevig" gebouwd is, is hij wel héél erg "niet netjes" gebouwd... Daar wil ik minimaal éérst wat aan doen. Ik heb de tijd. Een mooi schip
    à lá Walpot of Blonk zal het nooit worden, maar dat hoeft ook niet. Maar een machinekamer moet minimaal een béétje netjes zijn.

HansN en Jan Walpot vinden dit leuk.
  2. Jinny

Jinny

Lid geworden:
    26 jul 2009
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Ik volg ook, heb je niet een foto van het orgel in de huidige staat Bert?

3. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Is het bouwjaar te achterhalen Bert? In mijn avatar en Bugsier 3 zitten Microprop servo's uit midden 70-er jaren. Van die dingen in zo'n alu klemveer en met axiale schuiven. Toen de Microprop zender uit elkaar viel, overgestapt op MPX, eerst met stekkers met schuine pootjes, inmiddels met uniforme. Gr. Klaas.

4. Stoompomp

Stoompomp In Memoriam

Lid geworden:
    22 jul 2017
    In de DY vraagt de verstelling van de Kort straalbuis een behoorlijk koppel.
    Nadat er enkele doorgebrand waren ben ik overgestapt naar een met een koppel van 35kgcm.
    Deze wordt wel gevoed met een 5A UBEC.
    Geen problemen meer.
    Succes. Henk.

Jan Walpot vindt dit leuk.
  5. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Moet je even definiëren wat het "orgel" is...

Ik zou niet weten hoe... Ik bedoel, volgens mij is de bouwer onbekend,
    De servo heeft zo te zien een naderhand aangesoldeerd "robbe snoertje", de snelheidsregelaar (zit geen stickertje meer op, maar komt me vaag bekend voor als een héééél oud Robbe product) heeft een origineel oud robbe snoertje, maar dat zegt niks over de boot, uitsluitend over dat één van de eigenaren een oude Robbe zender had. Volgens mij is de Power 1000 er later in gebouwd, te oordelen aan HOE hij gemonteerd was (zéér grote hoekafwijking in de assen, en in tegenstelling tot de servo, die onmogelijk NA aanbrengen van het dek geplaatst kan zijn, zaten de schroeven waarmee de motor vast zat, "op de dekopeningen gericht" scheef). De opbouw is enigszins "verkleurd/verweerd", maar de lak op de romp komt mij tamelijk fris over.

Ik kan er niet goed wijs uit worden.

De waterdichte afwerking aan de binnenkant, het lijkt haast wel alsof de Epoxy er in gegoten is en de romp net zo lang geschud is tot er overal wat zat. Vermoedelijk naderhand gedaan, te oordelen aan gras, vuil, stof, en zelfs zand die er in die hars zit...
    De bodemplaat is wel van nieuwbouw (zelfde verhaal als de servo, sommige schroeven KUNNEN niet geplaatst zijn ná het dek) maar zat niet in de eopoxy.
    Toen ik de bodemplaat er uit brak, trof ik aan de onderkant nog kleverige, niet goed gemengde hars aan. Rond de kielbalk heeft zich destijds een dikke "plas" naar beneden gestroomde hars verzameld die overigens wél knalhard uitgehard is.

Zo gortig zal het niet worden, denk ik, ik verwacht met 5 tot 10 kilo wel uit te komen want het verstelmechanisme heeft een hevelverhouding van in de orde van grootte van 1:5 of zo.

Gisteren was het verwijderen van de oude schroefas een spannende klus, vandaag was het inkorten van de nieuwe as een even spannend dingetje.

20240108_181105[1].jpg
    Maar wel goed gelukt, dat dan weer wel. Er komt nu tussen as en motor een tussenas van plm 20 cm om een hoogteverschil van hooguit 2 cm op te vangen.
    Een metalen Robbe cardan gaat as en tussenas verbinden, en de door Raboesch meegeleverde metalen dogbone gaat aan de motorzijde het schuiven van de as opvangen. Beide koppelingen gaan in een siliconenslang gevuld met vet draaien. Onderhoudsvrij en hopelijk slijtagevrij.

Peter Houweling en Jaap Smith vinden dit leuk.
  6. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Je zult aan de romp ongetwijfeld een hoop werk hebben Bert. En aan de binnenkant kun je niet overal niet meer goed bij. Moet die oude servo er echt uit, of kun je er met een lange "stang" tussen nieuwe servo en roerhevel langs. Heb geen idee van de lay-out. Heb wel eens zo'n lange "stang" gemaakt van een paar stukjes koperdraad dat op de einden was vastgemaakt (ingelaten en afgebindseld) aan een stuk vierkant van een afgestoken vuurpijl. Ja, ik ben van de kringloop en gratis attributen. Maar dan moet je wel bij het hoorntje op de roerkoning kunnen. De kracht voor je servo aan de schroefbladverstelling is geheel afhankelijk van het aangrijpingspunt t.o.v. de vorm van de schroefbladen. Was er veel kracht nodig om de bladen te verstellen tijdens de "watertest"? Heb een tijdje gevaren met een verstelbare schroef waaraan een 150 PK Bolnesje stond. Herinner me dat tijdens de vaart (met vrij gezette motor) de spoed met vrij weinig kracht te verstellen was. Wel wilde als je door de 0-stand ging de spoed door het langsstromende water naar de maximale stand. Afijn je zult de uitdagingen best goed aanpakken en succes ermee! Gr. Klaas.

Peter Houweling en Jan Walpot vinden dit leuk.
  7. Jinny

Jinny

Lid geworden:
    26 jul 2009
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    De romp waar je nu mee bezig bent natuurlijk, of ik moet ergens een plaatje over het hoofd gezien hebben?

8. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Oh, dat heb je vast gemist in het "te koop draadje"...

Of in het "welke schepen" draadje.

Dit is het pieremagochel...

Zeiler vindt dit leuk.
  9. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    :D hij IS er al uit... :p

Ik laat me niet door zo'n ding op mijn kop zitten, afgelopen tijd te veel dingen moeten accepteren... :p
    Erg moeilijk te zeggen. De totale verplaatsing van de as voor het volle stelbereik is mischien 5 mm, dus de "hevel" in de naaf is maar heel erg kort.
    Maar de verplaatsing van het uiteinde van de stelhevel aan de bedieningskant is mischien wel 25 mm. Dus dáár zal een stuk minder kracht nodig zijn.

Raboesch zegt in de handleiding dat het geheel een uur of twee aan inlooptijd nodig heeft om goed en soepel te gaan lopen.
    Er zit een zwaar punt in de naaf rond de neutraalpositie, en ik neem aan dat die er nog wel uit gaat.

Vooralsnog, ga ik de romp alvast weer waterdicht maken, en daarna is het wachten op de motor. Die motor... Ach... jee... Dat gaat wat worden.
    Maar die hou ik voolopig nog even onder de pet.... :p

10. Jan Walpot

Jan Walpot verslagschrijvers

Lid geworden:
    26 okt 2007
    Bert, je schrijft zelf dat je de tijd hebt dus je kan het maken zoals je wil.
    Groet, Jan.

11. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    :D :D :D Sleutelwoord hier: "wil"... :p :p :p

De installatie is belangrijker.

Zeiler en Jan Walpot vinden dit leuk.
  12. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Vandaag even een beetje "lui" qua verherbouwen, niets om fotootjes van te maken in ieder geval. Kleinigheidjes aan de romp, zoals het weer terug vastlijmen van de Beting bijvoorbeeld

Wel een leuk gesprekje gehad met Hanco van Raboesch models over deze schroeven. Hoewel ze al lang uit productie zijn (de serie waar ik er een van heb is tussen '94 en '98 gemaakt) bleek Hanco nog wel zelf ook aan de productie gewerkt te hebben destijds. Nieuwe onderdelen zal heel duur worden, maar in theorie kan er nog wel wat, en Raboesch krijgt nog wel eens onderdelen (hoofdzakelijk bladen) van importeurs en handelaren die hun magazijn opruimen, bijvoorbeeld, dus echt helemaal stil staat het niet, al is het wel beperkt natuurlijk.

Maar ik was meer op zoek naar technische info, en het was prettig te horen dat deze schroeven tot 4000 toeren blijken te mogen draaien, dus de 1500 die ik voor ogen heb, zouden geen probleem mogen zijn, en in geval de motor niet zo langzaam te krijgen is, is een hoger toerental dus niet gelijk einde project.
    Ik vond het nog indrukwekkend veel, om eerlijk te zijn.

13. Stoompomp

Stoompomp In Memoriam

Lid geworden:
    22 jul 2017
  14. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Over nagedacht (al in het beginstadium) en ONMIDDELIJK verworpen... KAN niet, Henk... Het gaat om het geluid, de beleving... Die MOTOR moet zo langzaam draaien...
    Net als bij pokkebootje, de motor is de belevenis... Woutertje moet "echt" klinken...

Peter Houweling en AHoogendijk vinden dit leuk.
  15. Stoompomp

Stoompomp In Memoriam

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Verwijderd, verkeerde ingave.
    Groet. Henk.

Laatst bewerkt: 9 jan 2024
  16. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Dan kan wat hier stond ook weer weg... :D

En het ding moet MEER kunnen dan zijn rompsnelheid halen... Hij moet kunnen SLEPEN... Dus... die schroef moet draaien...

Mischien zet ik er alsnog wel een reductie onder, maar dat kan altijd later ook nog, want ik heb naar schatting ruim 25 cm tussen motor en schroefas.

17. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Nu we toch aan het brainstormen zijn Bert, is een hydraulische koppelomvormer niet iets? Hadden we in onze Henschel locomotief. Gaf een heerlijk geluid als je aan een zwaardere trein stond te sjorren. Begon het beestje lekker te grommen. Was iets van 240 PK. Zit ik nog te plussen en te minnen waar Biereco voor staat. Gr. Klaas.

18. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Waar zou ik zoiets vandaan moeten halen? Bij mijn weten bestaan die helemaal niet zo klein...

Mijn gedachte is, dat ik uit die 5 cc ongeveer 40 Watt kan halen met 1500 toeren. Hééél theoretisch moet ik dan ongeveer 140 Watt kunnen halen uit het beoogde machientje bij hetzelfde toerental. Dat is allemaal heel fijn leuk en aardig maar is maar theorie. Als ik 100 Watt haal denk ik dat ik blij mag zijn.
    Met wat puzzelen en wat zoeken her en der van wat mensen als stroomverbruiken opgeven van de diverse schroefmaten, kom ik alles bij elkaar in de ordde van grootte van 100 Watt voor mijn schroef. Raboesch kon het me niet vertellen helaas, want van de verstelbare schroeven hebben ze nooit echt hydrodynamische berekeningen laten doen. Maar het 50 mm schroefje van pokkebootje vraagt bij hetzelfde toerental en "véél meer" spoed (die kan ruim voorbij de 1:1) nog steeds maar ongeveer 15, hooguit 20 Watt.

Stoompomp vindt dit leuk.
  19. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Vroeger stond er in weekblad Nieuwe Revu een strip van Gerrit de Jager, "de familie Doorzon".
    In die strip kwam als terugkerende gag een louche klusbedrijf voor, de firma Biereco. Twee dronken bouwvakkers die beweerden alles te kunnen, maar steevast, ieder huis waar deze heren aan werkten, flikkerde op zijn zijkant...

https://nl.wikipedia.org/wiki/De_familie_Doorzon#Nevenpersonages:

Het is een tijdlang in sommige kringen (mijn kringen dan toch) een uitdrukking geweest als je iets volledig uit de losse pols en zonder enige kennis van zaken of hoop op succes aanpakte: "De firma Biereco verherbouwt hier XXXX" (vul maar in)

Jonkje en Peter58 vinden dit leuk.
  20. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Duidelijk Bert, maar hoop dat het jou wat beter af gaat en het potje bier achteraf drinkt. Gr. Klaas.

brutus en Peter Houweling vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina