bewerken van depron

• Topicstarter Topicstarter imported_Ruben_
  • Startdatum Startdatum
I

imported_Ruben_

Guest
ik heb een vraagje over hoe je depron moet snijden/knippen.
hoe kan je dat het beste doen? met een schaar gewoon? want snijden met een mesje liep bij mij uit op een rafelig geheel.

en hoe kan je depron het beste lijmen?

van die bouwmodellijm vreet door het spul heen...
welke lijm moet je daarvoor gebruiken?

en hoe (en waarmee moet je hhet verven?)
ik heb acrylverf geprobeerd maar daar krijg je niet zo'n egale laag mee (of ben ik gewoon te ongeduldig?).

groeten,
Ruben

Ruben, als je de zoekfunctie van hier had gebruikt dan had je al die antwoorden zelf gevonden.

Snijden doe je het met een nieuw vlijmscherp mes liefst een scalpelmesje, lijmen doe je het met UHU por of Jamara Por of speciale secondenlijm voor piepschuim en verven doe je het met watervaste stiften of waterverf, maar denk eraan dat elke vorm van verf extra gewicht betekend. Daarnaast weet meneer van Gogh je wel precies te vertellen hoe en welke verf dat hij gebruikt. En nee, niet Vincent van Gogh, maar Jeroen van Gogh.

Je kan het ook gewoon eens uitproberen welke lijmen goed werken. Als er bij de handleiding van de lijm staat dat je er piepschuim mee kan lijmen, dan lukt depron ook er mee. Ik ben erg tevreden over Hema Constructielijm Thixotrope, dat schuimt een beetje en droogt mooi wit op. Anders schijnt PU bruislijm (elk merk) ook goed te werken, zeker als je er eerst een druppel water door roert (vocht laat het bruisen).
En depron moet je inderdaad met een scherp mes snijden, maar een aanzetstaal of wetsteen werkt veel goedkoper dan elke keer een nieuw mesje pakken. X-acto mesjes (of klonen daarvan) zijn stevig genoeg om over het aanzetstaal te halen) Let ook met een scherp mes goed op hoe je de snede maakt; te veel haaks op het materiaal leid vaak tot rafels.

Succes,
Jelle

Hi Steffe,

Toevallig dat ik even hier keek en dus krijg je een reactie.
Ik ben verhuisd naar Leeuwarden en heb een huis gekocht en ben druk
bezig met de verbouwing, daarom even geen depron projectjes maar
in de winter gaat het weer zijn volle gang. Maar inderdaad net wat Theo
had gezegd een vlijm scherp mesje dat is het geheim.

Hans.

hy

voor lijmen gebruik ik 2componenten lijm van 30 min
zo krijgt de lijm toch een beetje de tijd om in het materiaal te deingen en kan je goed doorwerken.

groeten

hy

voor lijmen gebruik ik 2componenten lijm van 30 min
zo krijgt de lijm toch een beetje de tijd om in het materiaal te deingen en kan je goed doorwerken.

groeten

@www.airmodels.ontspant.nl epoxy op depron gaat niet werken, die dringt niet in de depron en laat vrij snel los.

Theo Coenen zei:
@www.airmodels.ontspant.nl epoxy op depron gaat niet werken, die dringt niet in de depron en laat vrij snel los.

vlieger vliegt nog altijd (shockflyer)

merci voor de tip zal er rekening mee houden

Theo Coenen zei:

Ook niet als je het met een fhon verwarmt? dan word het een stuk vloeibaarder, dringt het dan ook niet in het depron door?

Grt.

en de depron smelt weg. Gewoon UHU por of jamara Por nemen of eventueel PU lijm. Epoxy is ook nog eens veel te zwaar voor depron modellen.

Als je met een speld het oppervlak bewerkt met de epoxy er op, penetreert de epoxy veel dieper. Een beetje opschuren helpt ook al een stuk. Als je met epoxy op een gladde en vette ondergrond wil lijmen gaat dat niet werken nee.

Als je veel gaten prikt in de depron of de harde buitenzijde wegschuurt dan ben je een heel groot gedeelte van de sterkte van het depron kwijt.

Die D-4 constrcutie lijm doet het ook goed, net zoals Uhu Por of Jamara Por en de diverse soorten secondenlijmen die geschikt zijn voor Depron.

Mijn Freescale sportwing (een schuimvleugel uit één stuk) heb ik, op advies van de fabrikant, met epoxy gelijmd. (De paar dingen die er te lijmen vielen dan.)
De sportwing is te krijgen in twee kleuren schuim, blauw en wit. Ik heb de witte variant; voor de blauwe raadt de fabrikant aan CA lijm te gebruiken, het witte schuim zou daar niet tegenkunnen terwijl epoxy op het blauw niet zou werken.
Voorlopig is alles aan mijn SportWing blijven zitten...
Bart

Begin januari ga ik met een groep kinderen een zwevertje maken van depron.
Ik lijm depron normaal gesproken met bison D4 constructielijm.
Nu duurt het vrij lang voordat die droog genoeg om te belasten.

Is UHU por een optie? Was is van UHU por ongeveer de droogtijd?
Is een verbinding met UHU por sterk?

Neem gewoon de knutsellijm wat de kids op school ook gebruiken. Deze werkt vrij goed op depron en is niet gevaarlijk voor de kids. Ik gebruik voor zoiets de Bison Office knutsellijm (EAN code 8710201 990216) Deze werkt goed en is oplosmiddelvrij en vochtbestendig.

of gewoon het huis tuin en keuken lijmpistool werkt ook uitstekend.(en snel)

Back