Bespanning probleem

Hallo Bart,

Depron verven of spuiten is een ding maar bespannen is misschien ook mogelijk en mooier.
Het wordt er misschien ook sterker op.
En kosten spuiten of goedkope HK folie is misschien gelijk.
Ik dacht bij mijzelf b.v. een Lazy Bee te bespannen redelijk recht toe recht aan.
Tja dan moet je natuurlijk wel een stukje HK folie hebben liggen en een bout hebben.
Ik ben nog maar kort met de vliegtuigen bezig dus heb nog geen werkplaats vol materialen.
Alvorens materialen aan te schaffen eerst maar eens de kenners op het forum raadplegen.
Dus Bart ik durf het bijna niet te vragen...............
Zou jij een stukje depron en HK folie er aan willen opofferen en je bevindingen hier te vermelden.
Ton
 
Ja dat wil ik wel proberen.
Even geduld... vanavond of morgen of zo...

Wat depron spuiten betreft: daar is al een boel over geschreven. Acryllak (bv van de Action) kan op zich geen kwaad met depron, het probleem zit 'm in de verdunner die erbij wordt gestopt om 'm spuitbaar te maken. Dat is een of ander vluchtige zooi, en die vreet depron wel degelijk aan.
Als je dat eenmaal weet, en je hebt de mogelijkheid om van enige afstand te spuiten (een metertje?) dan kan het dus wel; het is zaak om van zo ver af te spuiten dat de verdunner tijd krijgt te verdampen.
Misschien dat je wel meer lagen moet spuiten om het dekkend te krijgen.

Ik zal dezer dagen even een proefje depron en HK cover doen.
 
@ Johan
Mooi, ik bedoel polypron maar dat zal niet veel verschillen.

@bluefalcon
Toch wel mooi dat indoor vliegen.
Helaas ken ik het niet in Leystad.
Hier staat altijd behoorlijk wat wind in die polder.

@Bart
Kun je ook even testen of de polypron tegen de hoogste stand van het boutje kan.

Bedankt mannen
Ton
 
Nou, daar ben ik alweer. Ja hoor, Johan en Bluefalconholland hebben gelijk - depron is prima te foliën.

Ik heb het geprobeerd zowel met de HongKong folie die ik niet mooi kreeg op mijn Sirion, als met dezelfde Oracover waarmee ik de Sirion uiteindelijk wél goed kreeg. Ging allebei; gek genoeg werd het met de HK cover van meet af iets gladder (ik had een stukje 6mm depron aan de ene kant met HK cover, aan de andere kant met Ocover gedaan). Toen ik daarom probeerde of ik de Oracover mooier kon krijgen... werd het alleen maar hobbeliger. Eerst geprobeerd op de 75% stand waarmee ik foliewerk meestal afwerk... later nog eens met de 100% stand, dat werd niet beter. Conclusie moet zijn dat het allebei kan... maar dat de HongKong cover een ietsje gladder resultaat geeft op depron!

Omdat ik toevallig in het bezit ben van een digitale schuifmaat, heb ik van beide folies de dikte gemeten (ja hoor, zonder backing laag :cool: ) Nog een verrassing: Oracover is 0,06 mm dik, HongKongCover is 0,04 mm dik. Dat had ik eigenlijk omgekeerd verwacht, omdat ik het idee heb dat ik ook met een spantenvleugel Oracover mooier om de moeilijke welvingen heen krijg (zoals ik hierboven al beschreef). Maar, dikte is natuurlijk niet alles.

Nee, Oralite heb ik niet in huis, anders had ik dat ook wel opgemeten...

Dat stukje 6mm depron dat aan beide kanten is gefolied, bracht me al op het idee dat op deze manier de depron wel heel buigstijf werd, en het idee kwam al bij me op dat dit misschien wel interessant was voor een shocky... dus dat was een verrassing om die Ghost te zien. Ja, je kan heel veel van het depron wegsnijden en er dan gewoon overheen foliën, het zal sterker zijn dan de oorspronkelijke plaat depron en véél lichter. Zeker als je het met Oralite zou doen natuurlijk.
De rimpeltjes die ik niet weg kreeg krijg je natuurlijk weer heel gemakkelijk weg als er geen depron onder zit...
 
Dat is snel Bart fijn dat je het hebt willen testen.
Ik begrijp dat je het polypron niet hebt laten smelten.
Dus ik kan er met een gerust hart mee beginnen.
Dat wordt tzt een bestelling bij HK!
Gelijk dat boutje maar meebestellen daar.
Voor die prijzen kan ik mooi oefenen.
Bedankt!
Ton
 
Ik heb de bout ook nog op max. hitte tegen het depron gehouden. Hoewel het oppervlak iets van glans verandert smelt het niet.
Ik vond het erg grappig dat de depron zo buigstijf werd als je het aan beide zijden foliede.... kreeg haast zin een shocky te gaan maken, maar het is niet zo mijn ding.
Heb je de Oracover gebruiksaanwijzing gelezen? (want voor de HongKongCover geldt hetzelfde): Hobby-In
 
Laatst bewerkt:
een folie boutje is iets wat een modelbouwer moet hebben eigenlijk en deze kosten vaak niet meer als 40 euro inclusief een glij sok (rc technics ). folie kost niet zoveel , aangezien het een experiment is heb je al aangoedkopere folie genoeg .
 
Hangt voor mij een beetje af van het ontwerp. Ik vind het wel een voordeel als je begint met op de hoofdligger vast te zetten, de kans groter is dat je dan de rest met minimale kreukels kan straktrekken en dan heb je toch niet veel warmte nodig om dat uiteindelijk te spannen.
Maar als de ligger niet tot bovenaan reikt gaat dat niet. En bij toestellen met een dunne carbon staaf als voor- of eindlijst kan je beter rondom bespannen, in tegenstelling tot wat in die aanwijzingen staat. Kortom, dit zijn globale instructies en de specifieke vorm van een model of je eigen voorkeur speelt natuurlijk mee.
 
Ik folie altijd met oracover naar volgende schema , waar bij het niks uitmaakt wat er gefoliet word.

Voorbeeld vleugel.

1: Leg de vleugel op de folie (onderkant) en teken met potlood rondom de grote af + 2 cm . (voor de randbogen + 5 cm) dan uitsnijden.

2: Bout op 120 grad , dan de vier hoeken vast heften zodat de folie mooi strak op de vleugel ligt.

3: Dan tussen de hoeken de randen folien , ook om de hoek alles klaar maken en het teveel afsnijden met een scalpel.

4: Bij ronde tippen zet ik de bout op 200 grad en maak de tip ook helemaal klaar.

5: Bout eerst weer laten afkoelen op 120 grad en dan kan de rest door warmte gekrimpt worden , ik neem hiervoor een föhn die op 160 grad staat en druk het ligt op het hout door een stuk badstof handdoek.

6: Bij een vol beplankte vleugel maak ik een hoekje open waar ik naar toe werk zodat de lucht kan ontsnappen.

7: Bij styropor de bout op max. 90 grad , styro met balsa of abachi beplankt niet hoger als 120 grad , styro gaat anders gassen en je blijft bellen houden onder de folie.

8: Echt depron kan veel hitte af en gaat niet gassen zoals styro , ik folie depron ook met 120 grad .

Mvg Johan
 
punt 6 is belangrijk, want daar heb ik in het verleden wel fouten mee gemaakt.

Wat ik zie is dat veel mensen werken met de methode:buitenranden vast en dan krimpen.
Ik gebruik folie niet meer zoveel, maar wat werkte voor mij op beplankt materiaal was:
- bout heet genoeg voor plakken, maar niet voor krimpen
- In het midden (op de hoofdligger dus!) beginnen met vastplakken en dan in stroken naar achter en naar voren vastplakken.

Je bent dan niet afhankelijk van de krim en je duwt de lucht altijd voor je uit. Juist bui goedkopere folie-en zonder mooi krimp geheugen werkt dit goed.

Nog iets:
Zoals plotterwelt in een ander verband al had gemerkt smelt houtlijm als het heet wordt. Houtlijm kan je door deze eigenshap gebruiken als folie smeltlijm.
Vleugel met waterverdunnde houtlijm in smeren.Beetje schuren (vezels van het hout reageren op water) en dan folie er overheen.
 
Nou mannen tips in overvloed.
Ik verzamel ze allemaal even in een word document.
De HK folie is besteld dus dat zal wel even op zich laten wachten.
Met 5 m per rol kan ik natuurlijk heel wat oefenen.
Plannen genoeg daar ligt het niet aan.
Als de resultaten toonbaar zijn laat ik ze wel zien.
Bedankt voor de tips.
Ton
 
Tja 't is toch erg persoonlijk denk ik - over dat punt 6 - met de Sirion heb ik met HK folie alles geprobeerd, twee keer, het bleef ruk. Met de Nova ging het, met Oracover, in één keer goed. (Dit zijn dus allebei schuimvleugels met abachi indekking.) De derde keer dat ik de Sirion bespande, nu met Oracover, ging gewoon goed.
Kortom, wat ik ook probeer, een beplankte schuimvleugel met HongKong folie, dat is voor mij de verkeerde combinatie en dat doe ik dus niet meer.

(En het ergste was nog om die lap vleugel weer schoon te krijgen, twee dagen zitten schuren want het plastic gaat wel los maar de verflaag niet en die zag je zitten door de gele Oracover heen, maar ik proef het nu nog in m'n keel. Vervolgens mijn hele bouwzolder nat afgelapt, inclusief alle modellen en apparatuur... en nog komt er hier en daar stof te voorschijn...) (ik zou normaliter buiten zijn gaan schuren maar het was dagenlang rond het vriespunt en regenachtig...)
 
Laatst bewerkt:
Tja en nog es wat...
Dezer dagen viel mijn oog op de HK site op de prijs van glasvezeldoek. Ongeveer twee dollar per vierkante meter (en het weegt niks dus porto is ook niet veel). Als ik nog es zo'n vleugel heb zou het wel kunnen dat ik daarvoor kies. Is natuurlijk wel meer werk (maar niet zo veel werk als 3x bespannen!)
En als je iets moois van depron hebt, kan je het ook inpakken in glas.
 
Hallo,

Mijn ASW 24 zwever heeft ook vleugels van styropor met abachi en het is mij toch gelukt deze mooi te folien met HK folie.
Tot op heden geen enkele last van blaasjes o.i.d.
Ik wil mij hier niet mee op de borst kloppen maar alleen even melden dat de combinatie in mijn geval wel geslaagd is.
De vleugels heb ik verder niet behandeld gewoon geschuurd en beplakt.
Met de bout er over en de zakdoek achter de bout aan en aandrukken.
Met krimpen precies dezelfde werkwijze.
Hopelijk blijft dit zo mooi zonder blaasjes.

Wat wel vervelend is dat je goed moet opletten langs de randen dat als je die krimpt je kans hebt op witte lijmrandjes. (ik gebruik rode folie)
Ik haal die weg met een gummetje en dat lukt redelijk maar de oppervlakte wordt een beetje dof.
Hoe lossen jullie dit mooi op?
Ton
 
bespanningsprobleem

goedenmorgen Ton,

Lijmrandjes haal ik altijd weg met een heel licht bevochtigd doekje met wasbenzine.
Zo bevochtigd dat er een paar keer overheen gegaan moet worden. Gaan de lijmresten in één keer weg, is het doekje te vochtig (en ben ik altijd wat bang dat het ´teveel´ dan ergens onder kruipt wat dan loslaat)

groet
Peter
 
Back
Top