Bespannen of niet???????

Hoi allemaal.

ik heb een vliegtuigje dat volledig bedekt is met balsa plankjes. dus hij is helemaal ''gatvrij''

dus gewoon gestroomlijnd zonder gaten kuilen etc.
nu zie ik dat oracover ong. 8 euri per metertje kost. nu heb ik er net 4 meter nodig.....

kan ik nu zonder problemen gewoon niet bespannen en eerst maar even kijken of het vliegt, of moet ik echt bespannen voor de rede...

zegt u het maar

bvd
flying Jesse

het gewicht van bespannen is verwaarloosbaar.
het model wordt er iets sterker van.(of is dat alleen bij een open ribben vleugel?)
je model is anders helemaal niet vuilbestendig. Zeker bij brandstof modellen is besbannen wel noodzakelijk, voor al dat vet ed. Anders rot je model snel in de vervelende hoekjes.
bovendien trekt balsa ook een hoop vocht in het hout als het model in het gras ligt.

en natuurlijk voor het oog :wink:

netjes bespannen met bespan papier met behangerslijm. daarna licht opschuren en afwerken met een goede kwaliteit lak.

Met een onbehandeld model gaan vliegen kan maar zodra het hout nat word vraag je om problemen.

Of direct (blanke) lak eroverheen. Aleen kan je daarna niet meer met oracover lekker bespannen omdat het hout dan moet meer poreus is.

Je zou kunnen "verven" met waterverdunde houtlijm. Dan is je toestel tenminste beschermd (neem wel waterbestendige soort houtlijm of zo)
De gedroogde PVA (houtlijm) wordt zacht als je oracover gaat bespannen.
Probeer het even uit op een proefstukje. Niet alle houtlijm is even bruikbaar voor dit truukje.

bedankt voor alle reacties!

ik heb toch besloten om maar wel te bespannen aangezien dit mij het makkelijkst en betrouwbaarst leek.
ben al klaar met bespannen, nu maar ff doorsparen voor een 7,5 cc motortje :( :(

groetjes jesse

Back