bespannen met panty en glitsa vloerlak

Eén van mijn winterprojecten is de corsair van de dogfight-double uit de RCME van september. Ontwerper Tony Nijhuis.

Dit wordt voor mij ook het eerste model dat niet met oracover bespannen wordt. Bedoeling wordt om het te spuiten in de juiste kleuren. Nu weet ik dat oracover (na een eventuele bewerking) ook geverfd kan worden, maar dat is niet de bedoeling.

Nu heb ik ergens gelezen dat mensen soms enkele lagen panty met epoxy gebruiken om motorkapjes etc. te maken. Niet zo sterk en stijf als glas, maar wel erg makkelijk.

Ik kreeg het volgende idee: Bespannen met panty en glitsa (PU verstevigde) parket lak. Eerst maar even een proef 'vleugel' gemaakt uit stukken 10mm balsa die ik over had.

111-1144_IMG.JPG

Eén ding was ik vergeten :oops: het geheel te wegen. Ik weet dus niet wat de gewichtstoename is op dit vleugeltje

111-1146_IMG.JPG

Om de corsair vleugel een beetje te simuleren had ik een knikje in de 'vleugel' gemaakt. Om de panty goed aan te laten liggen, moest er wat extra aangespannen worden

111-1149_IMG.JPG

de rest is simpel :D

111-1147_IMG.JPG

Voor de andere kant de panty omvouwen naar boven.

Uiteindelijk heb ik 3 lagen glitsa aangebracht. Licht schuren na de 2e laag. Behoorlijk schuren na de 3e laag. Daarna 3 lagen spuitplamuur, met tussendoor schuren.

en Voila:

normal_111-1164_IMG.JPG

Ook hier geldt: goede voorbereiding is het halve werk. Ik had het balsa niet zo netjes geschuurd als ik bij het model zou doen. Dat zie je dus ook weer terug. Op één plek had ik iets te hard geschuurd, en schuurde door de panty heen. Deze is vrij zacht natuurlijk en komt dan ook los te liggen. Blijkbaar is de hechting van de glitsa op de panty niet optimaal. Wegschuren van de losse pantydelen lukte niet echt. Dit heb ik opgelost door wat alabastine gatenvuller op te brengen. Dit gaf een goed resultaat.

Voor het model zit ik eraan te denken om 4 lagen glitsa te gebruiken.
Iemand nog ideeën????

Nee, die heeft mijn man om zijn vliegtuig gedaan........ :lol:

ok, nu even weer serieus. Dit is een optie die ik vele jaren geleden al eens uitgeprobeerd heb en ik moet zeggen dit werkte toen redelijk tot goed. Als ik het nu zou moeten doen dan zou ik niet de gewone standaard panties of kousen gebruiken, maar de steunkousen of panties. Deze zijn iets dikker en sterker dan de normale uitvoering. Ik heb die toen ook met de normale blanke lak op de romp vastgezet. Als je de juiste maat hebt dan kun je een normale romp er zo in duwen en zit de pantie er vrij strak omheen. Daarna kun je alles gewoon goed aflakken zodat de pantie goed in de lak zit en vast zit op de romp.

heeft die panty dezelfde sterkte als glas (25grams) want dat lijkt me de vraag. Niet zozeer of het mooier wordt of niet, maar of het net zo sterk is. De bespanning draagt namelijk een erg groot deel aan de sterkte van de constructie bij.... Misschien een idee om een sterkte meeting te doen? Proefstukje met glas en een proefstukje met panty en dan kijken welke eerder breekt bv? ben benieuwd!

Hallo,
Het is toch niet verwondelijk dat panty's minder sterk zijn dan glasvezel of carbon, de rede is zeer eenvoudig; panty's zijn gemaakt van nylon en hierop houdt absoluut geen poyester of epoxy e.d. Er is maar één product dat op nylon houd en waarmee het te lijmen is en dat is mierenzuur ( zeer gevaarlijk goedje) zelfs secondenlijm houd niet op nylon
Hans

Iedereen bedankt voor alle reacties. Ik had al wel verwacht dat ik niet de eerste zou zijn om dit te doen. Uiteraard is glasmat véél sterker dan panty. Als je die sterkte nodig hebt, moet je vooral glas gebruiken. Ik denk dat je de sterkte van de panty-vloerlak meer kunt vergelijken met die van oracover. 't viel me wel op dat het zeer eenvoudig was om een strakke bespanning te krijgen.

uiteraard wist ik ook wel wat sterker is, maar ik vraag me dus idd af of de sterkte van nylon voldoende is.... daar ben ik dus benieuwd naar...

Even een update.

Na het proefstukje nog even nagedacht. Eerst een destructieve test uitgevoerd op het proefstukje. Gevolg: een mooie, strakke breuk precies op de knik van de vleugel. Ik had het idee dat de sterkte iets beter is dan met oracover. Daarna wat stukjes losgesneden. Hechting van de panty aan de balsa is niet altijd even goed. Omdat op de corsair de vleugels moeten worden vastgelijmd heb ik uiteindelijk besloten om 25grams glas en G4 te gebruiken. Dit had ik nog niet eerder gedaan. Ik moet zeggen dat het me niet tegenviel. 't kost iets meer moeite om alles glad te krijgen. Het geeft wel een sneller mooier glad resultaat. Éen laag G4 was genoeg.

112-1202_IMG.JPG

112-1201_IMG.JPG

De spuitplamuur is nu aan het drogen.

zou je denken? volgens mij is de droogtijd wel veel meer dan twee jaar :)

Hahaha. :rolleyes:

Ik heb d'r in 2007 2 x mee gevlogen. Met de lichte (mini-lrk) motor had ik 80 gram lood nodig om het zwaartepunt goed te krijgen. Dit jaar het project weer opgepakt (hij hing ondertussen bij m'n zoontje op de kamer aan de muur) en een nieuw motorbokje gefreesd voor een sterkere motor waarmee de accu ook verder naar voren kon. Nu wél veel plezier ermee gehad, totdat er een rolroerservo gestript werd .........

15wkmzt.jpg

5d5quu.jpg

oké

nu zien we tenminste een foto van hoe die geworden is..mooi werk trouwens!
het is altijd jammer dat er draadjes zijn waarin de afloop niet meer gepost wordt.

want had je deze foto's ook gepost als je er geen reaktie meer op had gekregen? naar twee jaar tussentijd weet ik het antwoord wel;)

Back