Bespannen Grunau Baby met zijde, VLIEG (SLEEP) foto's etc.

Franck zei:
Hans Meij heeft een big lift die hier prima mee overweg kan. Ook mijn zwevers gaan dit jaar (hopelijk) met de kist van Hans omhoog.

En elastiek...sja, tis even wennen ;)

Eindelijk nog een zweefvlieger op het veld! :lol:

afb2278.jpg

Zoals je kan zien zijn de benodigdheden voor de bespanning besteld. Zijde, papier, spanlak en spanlakverdunner. Het zal nog wel even duren voordat het zover is. De zwever is bewerkelijker dan ik dacht!

Berrie
Mooie bak, complimenten!

Maak je geen zorgen om het gewicht, een beetje zware Baby is beter, vanwege de enorme weerstand is een lichte kist erg nadelig.

Ik heb hem nog 1/1 gevlogen, mijn eerste solo dus, vliegende baksteen,, de echte ook, helaas! Maar wel geinig, terugkijkend. We vlogen hem met de open cockpit, zonnebril goed vastzetten!

Hückepacken zou ik ten zeerste afraden, alhoewel wij ook een 50cc, 240cm kist speciaal voor HP hebben, is met name de romphoogte/breedte iets wat vrijwel niet zal passen in de meeste rekjes. Spanwijdte van de zwever die sterk voorbij de spanwijdte van de HP gaat, verhoogt het risico.

Het slepen is geen probleem, we kunnen je helpen www.biggs.nl met diverse sleepkisten, ik denk de 45cc is meer dan voldoende, maar de 130 (met gereduceerd vermogen en lage snelheid) zou ook prima gaan, ik sleep er regelmatig kwetsbare klassiekers mee omhoog.
Het landen op de 60m is geen probleem voor de Swiss Trainer.

Zou je je niet vertrouwen hem in te vliegen (zeker als je nog nooit gesleept hebt) dan kan iemand je terzijde staan of zelfs je kist invliegen. Hangt uiteraard wel af van je "mode".

Richard,

hulp met sleepvliegen zie ik zeker zitten! Wie weet is er tzt wel wat af te spreken!!

Wat de weerstand betreft. We gaan niet schelden op het geweldige lijntje van de baby he! :lol:

Kijk dan nog maar eens lang en indringend naar deze foto! (er moet nog wel geschuurd worden.......)

afb2700.jpg

Het is net als met vrouwen. Je hebt er die zijn vies dik, en je hebt er die zijn gezellig dik. Dit zwevertje vindt ik gezellig dik!!

Maar e, origineel? Hoe "kurbelde" dat ding in de thermiek?

En wat die 60 meter betreft. Aan het begin daarvan staat een hek van een meter hoog. Aan de andere kant in een water van een meter of 10 breed met aan de overkant bomen............

Berrie

Ja hij wordt MOOOIII!!
De meeste oude kisten kunnen vrij goed in de thermiek meekomen, vanwege de korte draaicircels, vliegen ze regelmatig het plastic er nog uit, maar daarna is het gewoon geen vergelijk meer.
Toen wilden de leerlingen op het laatst niet meer op de Baby vliegen, omdat je in no time beneden was, nu moet je weetikveel hoeveel ervaring hebben wil een eigenaar je nog op zijn antieke machine laten vliegen...

Maak hem ook weer niet al te glad, kisten van dat tijdperk waren echt geen spiegels!

Het bespannen is begonnen! Wat eerder dan verwacht, maar dat is alleen maar leuk. Om te leren omgaan met zijde en papier ben ik met het stabilo begonnen.

afb3447.jpg

Tijdens de eerste werkzaamheden kwam er gelijk een vraag opzetten. Hoe sterk is de werking van de spanlak? Met andere woorden, hoe groot kunnen de “deuken” zijn in de bespanning. Ik heb geprobeerd zo strak mogelijk te werken, maar dat is niet gelukt. Zoals je op de onderste foto kan zien, zitten er deukjes in de kakelvers opgespannen zijde. Gaan die er nog uit? En, ook belangrijk, gaat dit wel goed hechten met het papier? Dat komt daar natuurlijk bovenop te liggen als het spul nog niet “gespannen” is. (dat is nu alleen de bouwer……….)

afb3448.jpg

Voor ik het verder verknal wacht ik maar op een reactie!

O ja, ik heb de originele verdunner. Ik gebruik nu een verdunning van 1:1. Een deel spanlak, en een deel verdunner. Is dat zo'n beetje de goede verhouding?

Ik ben toch maar verder gegaan. Nu het richtingsroer beet gepakt. De zijde kwam er best aardig strak om te zitten. Het werken met papier was even wennen!
Het papier met de plantenspuit nat spuiten is natuurlijk wel te doen. Maar vervolgens een snotterig en plakkerig vel ergens goed op gespannen krijgen is een ander verhaal.

afb3577.jpg

Het viel niet mee het papier vast te zetten met de verdunde spanlak. Het blijkt dat als het papier nat is, de spanlak er niet goed doorheen dringt. Zo kan het papier dus niet vast gezet worden. je moet echt onder het papier spanlak smeren, en dat "aankwasten". Als je dat zooitje voor het eerst onder je handen ziet ontstaan geloof je nooit dat het nog goed komt....

afb3578.jpg

Maar gelukkig, het natte papier krimpt! En het resultaat valt niet tegen!

afb3579.jpg

Morgen, als het richtingsroer goed droog is, gaat de eerste hele laag spanlak erover. Dan kan ik ook eens kijken of het stabilo nog te redden is!
Ook ben ik benieuwd of door de verdunde spanlak, papier en zijde als het ware met elkaar "versmelten"

Zo, de eerste lagen spanlak zijn over het richtingsroer gegaan. De lak is behoorlijk verdund, en ik begrijp nu ook dat het 8 lagen moeten zijn! Je merkt dat bij elke volgende laag, de bestaande laag weer even zacht wordt. Ik geloof ook dat papier en zijde aan elkaar vast komen te zitten. Gelukkig maar. Geen foto van het richtingsroer, want daar zie je niets meer aan.

Ik heb me nu aan de vleugels gewaagt. De zijde heb ik nu wel gestreken. Dat maakt het makkelijker om de zijde zo glad mogelijk om de vleugel te krijgen.

afb3607.jpg

De randafwerking blijkt erg makkelijk te zijn! Zoals je op onderstaande foto kan zien, heb ik de rand erg golvend geknipt. Als je dit met genoeg spanlak vastzet, en vervolgdens glad schuurt zie je er niets meer van! Makkelijk is dat.
Inmiddels ben ik er achter dat je met een nieuw mesje van een Davidschaafje het beste de zijde kan snijden. Je hebt echt verschrikkelijk scherp gereedschap nodig! Is het niet scherp, dan rafelt de zijde aan alle kanten!

De andere randen heb ik dus wel wat strakker afgesneden. Dat kon ook beter, want de achterlijst is natuurlijk dun. Daardoor zitten je eigen vingers niet zo in de weg, wat bij de voorlijst bij mij wel het geval was.

afb3608.jpg

Gisteren heb ik ff uit nieuwsgierigheid gewogen hoeveel de zijde weegt die op de vleugel is aangebracht. Mijn brievenweger is niet erg precies, maar meer dan 25 gram is het niet. Nu het papier nog aanbrengen en aflakken. Dat zal wel wat meer gewicht in de schaal leggen.

Met het stabilo is het ook goed gekomen. Je kan natuurlijk de spanlak waarmee de zijde vast is gezet, weer "oplossen". dan kan je met wat ruk en trek werk de zijde als nog glad krijgen! Ik krijg echt schik in deze manier van bespannen. (kan ook te maken hebben met de verslavende werking van spanlakdampen............)

Vandaag is het gelukt beide vleugelhelften met zijde te bespannen. Om het resultaat eens te bekijken heb ik de vleugels aan de romp gemonteerd.

afb3865.jpg

Nu kan ik beginnen met het verzinnen van een kleurenschema. Dat vindt ik ook altijd een lastig karwei. Ik heb wat rood en wat zwart papier. Daar kan ik wat letters en strepen mee maken. Hoe het precies wordt weet ik nog niet.............

help

Ik heb een probleem!!!!!!!!!!!!! :( :cry:

De vleugel is nu met papier bespannen. De spanlak fase komt eraan. Maar wat blijkt, de papierlaag aan de onderzijde van de vleugel staat zo strak, dat deze de gewelfde onderzijde van het profiel niet meer volgt. :nooo:
Hoe krijg ik het papier met de zijde tegen de gewelfde onderzijde aangeplakt? (Voor de duidelijkheid, de ribben onder de zijde en het papier zijn niet van te voren met spanlak ingesmeert.)

Berrie.

Tjaa, da's een oud probleem, heb je natuurlijk ook met bespannen met folie. Zodra je gaat verhitten schiet de folie los van de ribben en gaat de kortste weg volgen tussen hoofdligger en achterrand...

In de echte kisten heb je dat probleem niet, de stof wordt éérst tegen de ribben genaaid met garen....

Ik zal eens rondvragen.

Berrie,

Via een vriend uit Dld ben ik aan het navragen bij Michael Ohlwein, zie http://www.m-ohlwein.de/ een van de beste classic zweefschaalbouwers daar. De site is een genot voor liefhebbers, wat een vakwerk. De site zelf is ook perfect.
Iemand anders suggereerde daar een beter soort plakmiddel te gebruiken aan de ribben, maar dat helpt niet als het onheil al gebeurd is. Zou je het op een of de andere manier terug kunnen duwen dan gaat de vleugel geheid krom.

Hou er dus rekening mee dat je de onderkant opnieuw zult moeten bespannen, tis niet anders, da's het risico als je wat anders bouwt als een Charter.......

Anyhow, ik zal melden als Michael een tip heeft.

Hmm dit draadje begint meer een schaaldraad/zweefdraad te worden...

bespannen

Tja,

hier voel ik mij een beetje mede-schuldig :oops: , want wij hebben bij LB-stunters nog nooit met holle oppervlakken te maken gehad, en heb mij dat als zodanig niet gerealiseerd.... De truc was ongetwijfeld geweest om het papier wel aan de ribben vast te lakken. En dan bij de eindbehandeling eerst de open vakken lakken en daarna pas over het geheel, zodat alles blijft vastzitten.
Kijk overigens uit met oplosmiddelen, ik gebruik zelf zo'n maskertje met een aktief koolfilter (voor koolwaterstoffen).

Ben wel blij, dat je hebt gemerkt dat het gewicht inderdaad niet te vergelijken is met solartex of vergelijkbaar lood-folie... :wink:

Bruno.

Denk dat het vastplakken geen zin heeft, de spankracht is zoals je weet enorm, die trekt zich los, cq trekt de houtvezels van de ribben af.
Vanwege de dubbele laag heb je echter het probleem twéé keer.
Ik heb zitten denken.
Eerst het papier erop, niet spannen. Daarna een strookje zijde over de plaats waar de ribben zitten van een 15mm. Dat zien vast te naaien met een kromme naald aan de ribben. Dan spannen.
De vraag is of je daarna het nóg een keer moet doen met de zijde. Dat zul je moete testen.

Ik heb ook een idee. Met een injectienaald witte houtlijm "onderhuids" op de ribben spuiten. Dan een boterham zakje met water op de rib zetten. De witte houtlijm lijkt me sterk genoeg om de bespanning vast te zetten. Het met water gevulde zakje volgt het holle profiel exact. Zo kan je de bespanning alsnog vast krijgen op het holle profiel. Ik zal mijn schoonzusje eens vragen wat injectie naalden mee te nemen........

Enne Bruno, voel je niet schuldig. Ik had zoiets ook zelf kunnen bedenken! Ik krijg het vast wel voor elkaar!!!!!!!!

Toch was een holle profielonderkant geen probleem bij vrije vlucht zwevers en die hebben toch ook een behoorlijke welving. Dus we zien ergens iets over het hoofd.... :roll:

De site die Richard noemde geeft het antwoord..........

Den Untergrund 2-3 mal mit Schnellschliffgrund und abschließend mit Spannlack vorbehandeln. Stark negativ gewölbte Rippen eventuell mit Klebelack oder alternativ mit verdünntem UHU - Hart einstreichen.

Da's wat laat als ik een vleugel klaar heb. Ik bespan hem voorlopig niet overnieuw. Ik probeer het met een injectienaald voor elkaar te krijgen. Als dat niet lukt kan ik altijd nog de zaak eraf trekken :cry:

Back