Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
De foto's komen er. (Als de dig.camera binnen is)Gerben zei:Dag Berrie,
Leuk project!
Mocht je wat foto's van de bouw hebben, zou het leuk zijn die hier te plaatsen.
Kijk ook eens op de site van mijn vliegclubske:
http://www.aeroclubkennemerland.nl
Fotoboek > zweefvliegtuigen
Staan een paar mooie foto's van een Gö-4, ook een klassieke zwever, afgewerkt met zijde. Geeft een bijzonder mooi effect moet ik zeggen.
Kan je helaas niet vertellen hoe het moet, heb er geen ervaring mee.
Gerben
Stevo zei:Dit is wel een tijdje terug maar ik herriner mij dat zoiets gedaan wordt met spanlak (zit nog in het gamma van Graupner denk ik) Zijde op de vleugel leggen, nadat hij feilloos is geschuurd en met een borsteltje spanlak aanbrengen op de zijde. Na het drogen van de spanlak zal de zijde mooi aangetrokken zijn op de vleugel. Ik heb dit nog eens geprobeerd op een toestel met verdunde witte houtlijm met een vergelijkbaar resultaat. Maar waarom geen solartex gebruiken. Die geeft ook die "scale look" en werkt volgens mij veel beter en is makkelijker aan te brengen. En op een zwever van 3 meter zal het extra gewicht echt wel verwaarloosbaar zijn en zelfs kunnen helpen voor een betere penetratie.
Helaas, solartex (de klassieke) is 3x zo zwaar als zijde. Kun je uitrekenen wat dat met de hele kist doet. Dat wil je NIET weten...Stevo zei:Maar waarom geen solartex gebruiken. En op een zwever van 3 meter zal het extra gewicht echt wel verwaarloosbaar zijn en zelfs kunnen helpen voor een betere penetratie.
Toch is het zo. Bij zijde alleen wordt de lak door de gaatjes in het weefsel gedrukt en komt als kleine druppels aan de binnenkant te hangen en die kun je nooit meer wegschuren... Het maakt de laag uiteindelijk zwaarder en harder, dus ook nog eens gevoeliger voor barsten en zo. Als je papier over de zijde hebt is de bekleding met minder lak al "dicht" en zo blijft de zaak dus lichter. Minstens zo belangrijk is dat papier en zijde verschillende eigenschappen hebben, die je allebei van bekleding hoopt te krijgen..Berrie zei:De combinatie zijde/papier lijkt me inderdaad stevig. Spreekt me wel aan. Ik kan me alleen niet indenken dat een DUBBELE laag minder spanlak absorbeert dan alleen een ENKELE laag zijde.
Capstrips zijn de strookjes balsa die je op de ribben aanbrengt: je hebt bijvoorbeeld 2mm ribben, je maakt dan strips van 2 mm dik en 6 mm breed die je midden op de ribben lijmt. Het resultaat ziet eruit alsof je ribben van 6 mm hebt. Je hebt meer hechtoppervlak voor de bekleding en vanwege de ontstane I-doorsnede van de rib is deze veel sterker geworden bij nagenoeg hetzelfde gewicht.Berrie zei:(wat zijn capstrips?)
Nee, dat is onnodige ballast. De filler is straks je toplaag. Bovendien is het (systematisch) schuren voor het bekleden de beste manier om alles glad te krijgen.Berrie zei:Kan/moet je het hout niet beter eerst met porienvuller behandelen?
Nee, de zijde NIET vochtig maken voor het vastzetten, het papier WEL.Berrie zei:En dan met spanlak de vochtige zijde vast zetten.
Zo dun als halfvolle melk, met gewone thinner. Als je amylacetaat (nitroverdunning)kunt krijgen, dan daarmee, maar we hebben met thinner ook prima resultaten bereikt.Berrie zei:Hoe dun maak je de spanlak? Als water of als thinner of als frituurvet. Waar verdun je mee?
Nee, alleen op het hout vastzetten en dan laten drogen. Pas als alles droog is, ga je beginnen met de echte -hele- laklagen op de 'open' stukken.Berrie zei:Moet je de vochtige zijde + papier met spanlak behandelen? Alleen de eerste keer dan denk ik zo.
Acht verdunde lagen... Het is een goed idee om laatste vier lagen wat flexibeler te maken d.m.v. een paar drupjes wonderolie in de lak. Als je niet met een brandstofmotor vliegt is een 'fuelproofer' -blanke 2K acryllak-niet nodig. Spanlak alleen glanst niet zo hevig, dus het hangt af van wat je zelf wilt...Berrie zei:Ik wil eigenlijk de "naturel" kleur behouden, is een afwerklaag dan nog nodig, na ACHT keer spanlakken? :roll:
Ja, maar het is handiger om de vers gelakte vleugel tijdens het drogen even klem te zetten, zodat deze niet kan kromtrekken. Traditioneel afgewerkte vleugels laten zich het beste in de stoom (handschoenen!) weer in het gareel krijgen. Iets verder torderen dan nodig lijkt want na het afkoelen veert het geheel vaak nog een beetje terug. Het verschilt overigens per model en je moet er toch je eigen 'fingerspitzengefühl' voor krijgen...Berrie zei:Kan je trouwens later nog correcties aanbrengen als de vleugel kromgetrokken is? Ik heb wel eens gelezen dat, als je de vleugel goed warm maakt, deze weer te corrigeren is. Dan af laten koelen in de stand dat ie worden moet.
Tja, dit klinkt me allemaal wat moeliijk -en nodeloos zwaar- in de oren, ik zou zeggen , leg het naast mijn beschrijving en doe wat je denkt dat goed is...Berrie zei:Ik had beloofd te schrijven over wat ik al eens ergens gelezen had over dit onderwerp. Het vliegtuig nauwkeurig schuren. Met porienvuller de contactvlakken behandelen. Weer schuren. met verdikte spanlak vochtig gemaakte zijde aanbrengen. Dan drie lagen (verdunde?, kan ik mijn niet meer herinneren) spanlak op de kist smeren. Over tussentijds schuren werd niet gesproken. Ook tussentijdse droogtijden werden niet vermeld. Wel werd vermeld dat het weken kan duren voor de spanlak uitgewerkt is. Er werd overigens vermeld dat eerst de bovenzijde gedaan moest worden, dan de onderzijde en dan de bovenzijde en weer de onderzijde enz...... Kan dat niet in een keer? Zoveel geduld opbrengen is niet makkelijk......... Zeker niet als ik dat straks wellicht 8 keer moet doen........ Dus 16 x
Ja, nu zie ik het ook..Berrie zei:Oke, nu komen we ergens! Bedankt voor het verhaal. Een vraagje betreffende je uitleg.
Nee, alleen op het hout vastzetten en dan laten drogen. Pas als alles droog is, ga je beginnen met de echte -hele- laklagen op de 'open' stukken.
Je stelt dat de "open vlakken" met spanlak behandeld worden. Maak ik hier uit op dat de dichte vlakken maar een keer of twee behandeld worden? :?:
Zet je onder-bekleding (met lak)vast tot over de rand. Na het drogen met fijn schuurpapier het overstekende deel bekleding op de rand doorschuren(2x, eerst de zijde en later ook weer het papier). Je krijgt zo een mooie, strakke afwerking. Bij de bovenbekleding idem, maar zodanig, dat deze net (1-2 mm.) over de onderbekleding heenligt.Berrie zei:Nu wat vragen over de details van het bespannen. De vleugel is elliptisch. Hoe werk je de randen af?
Nee, alleen papier en op de delen die extra sterk moeten zijn, 20 grams glasweefsel met lamineer-epoxy.Berrie zei:De romp is volledig van hout, geen open stukken. Ik neem aan dat je daar geen dubbele bespanning toepast. Alleen zijde lijkt me genoeg.