beschermen depron?

jan brilman

Forum veteraan
Die depron jets van Flying Styro Kits ( http://www.flyingstyrokit.cz/rc3.html ) zien er erg mooi uit, maar ze zijn (wat ik zo hier/daar lees) wel erg kwetsbaar . . . :(

Ik heb dezelfde ervaringen met m'n Alpha Models Mustang h( http://www.alfamodel.cz/index_eng.htm ) :(

Is er niet een manier om de top-laag iets steviger, iets harder te maken?
Er iets op smeren? :roll:

Die Amerikanen suggereren om een zwaar / sterk soort plakband (doorzichtig met witte strengen fiber erin) onder op de romp aan te brengen, maar of dat het nu is . . . :roll:

Het mag natuurlijk niet te zwaar zijn, en het moet er een beetje uitzien 8)

Iemand tips / praktische ervaringen?

Dank.

jan.

Als het model op zij buik moet landen, m.a.w. zonder landingsgestel, kan dun gekleurd of wit/transparant tape helpen, maar alleen als het op een plaats zit waar versterking echt nodig is. Kan dus ook boven en onder bijv. spanwise op de vleugel gebruikt worden. Bevvordert zowel sterkte, slijtvastheid als zichtbaarheid. Verlevendigt misschien ook het uiterlijk. Maar pas op, bij dit soort modellen vermindert de prestatie met elke gram gewicht die je eraan toevoegt!

Gebruik wel kwaliteits tape zoals tesa.
Goedkope "10 rollen voor 1 euro" tape plakt niet goed genoeg.
Goed aandrukken met theelepeltje.

Tape over een al mooi afgewerkt model....niet mooi!

Ik zou blanke lak proberen, van een soort die de depron en de verf niet aantast, maar wel een harde laag geeft.

nadeel is dat depron toestelletjes al niks mogen wegen, en om er dan nog plakband overheen te doen of blanke lak ?

Blanke lak maakt dan mischien wel hard, maar daardoor ook broos. Netto kan de kist dan minder hebben.
Doe er dan een "organza" siergordijn stofje bij. Weegt 20g per m2.
Glitza op waterbasis kan op depron.

Tape weegt 0.5 gram per dm2, ofwel 2.5g per meter. Je moet dus flink tapen om het gewicht opvallend te doen toenemen.
Je hoeft het ook niet overal te doen.

Joost! (en anderen)

Mijn (lichte) aversie :evil: tegen depron is ontstaan doordat ik zo vaak slordig :evil: in elkaar geplaakte 'dingen' heb gezien, in tegenstelling tot met veel zorg en liefde gebouwde modellen 8O van balsa :D en sperrholz :D etc.

(Let op: 'dingen' en 'modellen' :wink:)

Voor wat de vraag betreft: ik lees op alle Amerikaanse fora dat die F-16 van FSK een gaaf ding is, maar fragiel. Als je niet uitkijkt is 'ie na een x-aantal vluchten (landingen :( ) rijp voor de prullenbak 8O . Letterlijk.

Dus daar moeten we iets op bedenken.
Extra sterkte, mooi, en licht.

Ik dacht zelf aan heeeeeeeeel lichte glasmat . . . :roll:

Wacht verdere suggesties af.

Dank.

jan.

Even voor de duidelijkheid:
Hebben we het hier over een vers en kaal model wat nog afgewerkt moet worden,
of over een bestaand model (of uit de kit al mooi bespoten) zoals bij die flying styro dingen?
Plakband en gordijntje over die mooie afwerking heen ziet er niet meer mooi uit.

Jan, je zou ook natuurlijk gewoon voorzichtig met het model om kunnen gaan.. :twisted:

Zie foto van Ultimat van Dick en Bert in een ander topic op dit forum. Mits slim toegepast kangekleurd tape of bijv Orastick, mits slim toegepast, zowel slim versterken als decoratief zijn, maar ik blijf erbij: let erg goed op het gewicht van je model!

Niek!

Zoals bekend lopen modellen, hoe voorzichtig je ook bent, de meeste schade op op de grond.

Transport van de hobbyruimte naar (deurpost: BENG! 8O ) en in (dakrand: KNAL 8O ) de auto, uit de auto (weer die @#$$%%#@!! dakrand: KRAK 8O ), etc. 8O etc. 8O . . . .

Hoe voorzichtig je ook bent. Bij mij wel, tenminste :(

Maar hier speelt dus nog een extra probleem: mooi materiaal :) , maar heeeeeeel kwetsbaar :( .

En Niek: we hebben het dus over kant en klaar afgelakte modellen (zie de links).

f16_3.jpg

jan

Om transportschade te voorkomen, zijn hoezen, gemaakt van radiatorfolie, een veel gebruikt mareriaal, vooral voor de iets grotere materialen Isoleert ook vrij goed tegen warmte in een bloedhete (zoals deze zomer) auto. Voor kleinere modellen zijn wel overeenkomstige alternatieven te vinden.

Ja, dat dakrand/deurpost syndroom ken ik ook. Maar Jan, het modelletje heeft maar +-50 cm span... kan je dat dan niet tussen beide handen veilig naar ja hobbyruimte loodsen? Is wat anders dan een grote zwevervleugel...

Niels

Mensen, dit gaat :offtopic:

De vraag was: wat smeer/plak ik op de onderzijde van de romp (gespoten depron-achtig materiaal), wat verstevigt, niet te zwaar is, en er redelijk/goed uitziet, eea. ivm. het landen.

Eea. ivm. 'the occasional arrival' :oops: , zoals de Engelsen dat zo mooi zeggen . . .

Dank.

jan.

Dag Jan en andere Depron adepten,

Ik bouw al enige tijd zwevertjes uit Depron. Om het oppervlak wat resistenter tegen deukjes te maken smeer ik er epoxyhars op. -geen lijm dus maar lekker dunne impregneerhars-. Omdat de buitenlaag van Depron geheel gesloten is schuur ik eerst de toplaag open. Je hebt dan veel meer hechting. De hars breng ik dun op met een rollertje en moet na harding geschuurd worden, anders geeft de behandeling een zeer ruw oppervlak.
Nadeel is dat de hars erg hard wordt en daarmee breekbaar: Het Depron steunt het toplaagje als het ware onvoldoende. Als je het model echter blijft behandelen als een Depron model dan scheelt het erg lang in de levensduur. Vrijwel alle soorten epoxy zijn erg UV gevoelig en verkrijten langzaam. Mooi is het derhalve niet. Ik vind dat zelf geen probleem en schuur het op wanneer de epoxy 'op' is en breng een nieuw laagje aan.
Ik wil dingetjes gaan proberen zoals dun tissue papier met epoxy of kunststofweefsels met epoxy op Depron, maar ben daar nog niet aan toe gekomen. Overigens schrik je wel van de gewichtstoename die je met epoxy krijgt, ondanks het feit dat je het zeer dun kunt aanbrengen op de gesloten cellen van het Depron.

Oracover gaat trowens ook prima op depron.
Liefst even opschuren.

Geen angst voor smelten, want met 100 graden op de (electronisch geregelde) foliebout kan je deze gewoon op de depron laten staan.
100 graden is gnoeg voor plakken.

Jongens,

Stop, stop, terug :ontopic:

Jan's probleem is hoe een al mooi gespoten depron/piep model te beschermen bij gebruik. Bijv bij buik landingen enz.

Tegen jan zelf is blijkbaar geen enkel model beschermbaar.. :P

Even om mij heen vragend gistermiddag was de algemene consus gewoon een strook breed helder doorzichtig goede kwaliteit plakband over de onderkant. En dit gewoon laten zitten, want met lostrekken trek je ook een deel van de verf eraf.

Klaar, einde discussie.

Hier kan straks slotje op.

Niek, mag het nog . . . :roll:

Plakband lijkt me wel te beschermen tegen een mooie zachte schuiver op vlak gras, maar een takje / steentje / iets hardere landing?

Mooi lijkt het me niet (glimt? :evil: ), en dat 'er af trekken en dan de lak kwijt' . . . klinkt niet goed.

Ik ben dus WEL benieuwd naar alternatieven, die ook beschermen tegen deukjes etc.

Maar ik heb ondertussen denk ik genoeg input om keuzes te maken . . . :wink:

Iedereen bedankt.

jan

om dat schuim tegen deukjes te beschermen denk ik dat je echt te veel aan gewicht gaat toevoegen.
miscchien is het its om dat plakband te gebruiken met van die glasvezel strengen erin ?

Ik heb laatst ergens een soort van "zilvertape" af zitten pulken. Dat leek nog het meest op zilverpapier dat te plakken viel. Plakt goed en is vrij stevig. Wellicht is dat iets?

Back